![]() |
Sv: Kjernesunn familie?
Hei.,
Holder på med det samme som deg. legger om kostholdet vårt til en variant av kjernesunn familie. Grunnen til at jeg sier en variant, er at jeg ikke har råd til å kjøpe alt økologisk.. Det er sinnsykt dyrt. Men ja, vi spiser frukt, grønnsaker(spiser ikke mye frukt selv), ingen halv eller hel fabrikat. Baker brød, vafler, lapper etc.. All mat lages fra bunnen av. Tar kosttilskudd og tran hver dag (Udos choice). Sønnen min på 8 år som har ADD, er helt forandra. Var på foreldresamtale på skolen i dag og de har merka en eeenorm forskjell på han. Han har begynt å spise mer, har mye mer energi, deltar i klassen(før så han bare ut av vinduet) og virker mye blidere. På kvelden slet han med å sovne(Ofte rett etter at han hadde inntatt både brød og joghurt), mens nå sovner han på maks 10 min. Han våkner frisk og uthvilt og er en mye blidere gutt i hverdagen. Men utfordringene er mange her. Var i Dåp i går og jeg hadde med sjokoladekake som han kunne spise, men det var den brusen, ingen sukkerfri alternativer :(, så i dag merker jeg at han er slitsom å være rundt!! Så det har en stor innvirkning på han. Konsentrerer meg om gluten og sukkerfri mat, med veldig lite meieri produkter. Iom at han ikke drikker melk, så er det kun litt ost, da velger vi geitost, slik som de anbefaler i kjernesunn mat. Etter at jeg snakka med skolen i dag, og fortalte familien om det, ble de veldig positive, og de har merka stor forskjell på han de og ;) Han er helt forandra på kun 3 uker, så vi fortsetter i denne løypa. Ett tips til anskaffelse av "vanskelige" ingredienser. Ta en titt innom kinsarvik.no De har en egen avdeling som heter kjernesunn familie, der en kan få sjokoladepåleg, smøreost, godteri og diverse varer som er helt geniale ;D Dyrt, men de fleste varene er drøye i bruk ;) :):) |
Sitat:
|
Sitat:
Mannen min har hatt et lite 'tilbakefall' nå og merker godt på kroppen at han spiser mer karber igjen. Han kommer nok til å kutte brødet og colaen om ikke lenge :p Stå på, dette klarer du!! :D Du gjør en enorm innsats for familien din, bare det er verdt syrlige kommentarer fra besteforeldre!! Saboterer de så har du all rett til å sette deg ned med de, forklar hvorfor du gjør det, hvilken effekt det har på barna dine og spør om de ikke ønsker at barnebarna deres skal ha det best mulig?! Hvis de ikke vil støtte deg så ikke bry deg mer med dem. Om barna får masse sukker og godteri når de er hos besteforeldrene så er det allikevel det de spiser i hverdagen som er det viktigste... |
Sitat:
Lenas tekaker er jo også et godt alternativ. |
Tusen takk Nerthus..
Syns det har vært ett slit nå i begynnelsen, men det er nok bare i starten. Den samtalen med skolen i dag ga meg skikkelig piff til å bare fortsette på samme linje. Eksperimentere med oppskrifter og finne noe som faller i smak både her og der. Mini har hvertfall blitt glad i shakene, så nå må jeg bare få tak i proteinpulver, så blir de helt etter boka og :P Hehe.. Angående brød, så skal jeg gå å finne boka nå, så kan jeg lage en ny tråd med barnevennlige brød som ikke har for mye karbo ;) Og ikke er for grove, selv om jeg er heldig med min, for han liker grove brød med frø ;) |
I et nylig intervju med kjernesunn famile damen sier hun jo at de ikke lenger er så "ekstreme" i kostholdet lenger..
BiggieS |
Hvis du finleser boka, ser du også at det ikke er meningen alle skal spise gluten- og melke- og komplett sukkerfritt for alltid. Det anbefales imidlertid en periode der man gjør akkurat det for å "rense" og så sakte gjeninnføre til man har funnet sin tålegrense. Jeg har igrunnen gjort motsatt, kuttet sakte og så prøvd igjen. Og nå, etter et år er det ingen tvil om at jeg trives best med lite gluten og sukker. På denne måten har overgangen blitt mer naturlig. Mann og barn følger etter uten at de vet det. Pannekaker på bokhvete og kokosmel; ingen smaker at de er uten hvete. ;)
|
Min kusine tipset meg om boken du snakker om (Kjernesunn familie), men jeg har ikke lest den enda. Vi har også store utfordringer foran oss. Heldigvis har jeg mannen min (stort sett) med meg på at vi må gjøre noen grep i kostholdet både til oss voksne og barna. Men én ting er å være enig når vi snakker om det, en annen er å gjennomføre de praktiske endringene :p Mannen min liker ikke grovbrød.
Vi har en baker rett i nærheten, og det er vel kun landbrødet derfra som passerer hos ham. Hver gang jeg har dratt med meg noe grovere hjem blir det kastet når det har gått ca 1/3 av brødet. Vi spiser gode frokoster i helgene, rundstykker (fine), og eggerøre eller kokt egg. Begge barna er veldig glad i egg, og vil gjerne ha fler enn ett. Mannen min mener at de skal spise et halvt rundstykke pr. egg, mens jeg synes det er tøys - egget er jo mye bedre mat enn rundstykket (som strengt tatt ikke har noen som helst næringsverdi). Nå skal det sies at sønnen vår har hatt små utslag på eggehviteallergi, så vi bør nok se på mengden han langer innpå. Middagene overlater han helt til meg, han er bare lykkelig for å bli servert :D Han er også flink til å tenke alternativt på matpakkene (det er han som sender dem av gårde på skolen), så det hender de får med seg "matpakkevennlige" middagsrester om vi har. Kylling og stek i matpakken er en sikker vinner hos datteren vår, mens sønnen vår er i den kresne alderen og spiser egentlig bare bittebittelitt uansett hva han blir servert. Jeg har kronisk dårlig samvittighet over barnas matvaner, og tenker som trådstarter at det må tas gradvis. Litt er bedre enn ikkeno', og man kommer oftere lenger med oppmuntring enn tvang :) Når det gjelder svigerforeldreproblematikken er jeg forskånet, siden disse bor langt unna. |
Sitat:
|
Dette er gøy! :D
Jeg lagde "spyd" med lettstekte pølsebiter, agurk og minitomater til skolematen. Sammen med grovt speltknekkebrød fra Helios og en "frokostlapp"! :spisesnak Og til middagen hadde jeg laget blomkålris av 1/4 blomkål... jeg tenkte jeg fikk spise det selv, men han tok skåla og spiste alt! Sammen med medisterkaker og gulrøtter. Til barnetv ville han ha noe godt. Vil du ha hytteost? spurte jeg. Hæ? hva er det? Du kan få sukker og kanel på (sukrin naturligvis) Så nå er han på 2.porsjon cottage cheese, og gomler fetaost og valnøtter ved siden av. Protein! :geip: Lillesøster ville ha mere middagsmat til kvelds ;) |
Sitat:
Men supergrove speltknekkebrød fra Helios går ned like lett som Wasa's. |
Oi, så bra da ;) Merker at apetitten hos min har økt betraktelig etter at vi slutta med vanlig brød ja ;) Han spiser hele dagen ;)
Ble veldig glad når jeg fant allergiker pølser fra Leiv vidar på coop Mega i dag. Både middagspølser og wienerpølser, så nå må jeg bake noen lomper ;) Skal lage spyd til han i morra med pølser og noe snadder på ;) Blomkålsstappe har og vært stor suksess her. Potetstappe ville han aldri ha derimot :p hehe.. |
I går bestiilte jeg EasyLunch boxes som jeg snakket om i innlegg #16. Porto/omkostninger ble nesten 16 dollar. Det hørtes ut som mye, men det er 96 kroner. Og Postens Servicepakke innenlands er 95 kroner. Altså billigere enn en tror. Jeg så på de Grete Roede boksene, men jeg liker ikke konseptet med løse bokser inni. Har jeg ikke nok styr med å lete etter bokser og lokk, hvorfor skaffe mer arbeid?
Siden jeg får 4 matbokser i en bestilling, har jeg til hele familien. Ikke dumt! Håper de er holdbare. Men selv vanlige matbokser i plas blir utslitt etter hvert, de varer ikke evig med oppvask i maskin omatt og omatt og omatt. |
Sitat:
Jeg skal se etter de på Coop Obs også. Det er så lite Mega butikker. Jeg må ha gresk eller tyrkisk yoghurt også. |
Sitat:
(vi har laptop-lunchboksene og de står innerst i skapet fordi det ikke er noe særlig plass i høyden i disse boksene...:o) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:36. |