![]() |
Sv: Vaniljefudge (myke karameller)
Åh herlighet! :D
Disse skal prøves. Fant heller ikke vaniljepulver i den linken. Får jeg kjøpr det på helsekost? |
:sikle:
|
Jeg kjøpte vaniljepulver senest i dag, faktisk, på helsekostbutikken Life på Solsiden (Trondheim). De hadde det også på Meny på Lade den først gangen jeg kjøpte vaniljepulver, så om de ikke har det er det sikkert mulig å be dem om å ta det inn. Her er et bilde:
http://www.mundoecologico.es/151-240...g-naturata.jpg (Kilde: www.mundoecologico.es) Når jeg kjøpte det på helsekosten i dag kostet det 65 kroner, men jeg vil heller bruke såpass mye på "the real deal", enn å bruke vaniljeessens, som egentlig ikke burde få lov til å ha "vanilje" i navnet... |
Takk for at dere svarer, damer! Sukrin og vaniljepulver fås også kjøpt på www.funksjonellmat.no. Plastfolie tåler det, men jeg lar den avkjøle seg litt først. Gerd; så hyggelig at du likte det! Da føler jeg at karamellene har fått godkjentstempel! Her er link til vaniljepulver på Gojiking: http://www.gojiking.co.uk/shop/index...9ruh7lqjdhp5k3
|
Dette mååååå bare prøves. Tusen takk.
|
Tusen takk for svar.Og takk for linken til Funksjonell mat.Her skal det handles:D
|
Er det ikke bare å kjøpe vanlig vaniljepulver fra butikken dvs. de som som regel står ved siden av bakepulverboksene?
Koke med eller uten lokk på gryta? Ingen avkjølende sukrin effekt når man spiser det? Mvh BiggieS |
tviler på at vanlig vaniljesukker vil gi nok smak. Det er jo bare sukker med litt vanilje (eller vannilin for alt jeg veit) i. Og de fleste her inne skyr vel sukker som pesten selv om det ikke er store mengden som skal til! *fnis*
|
Jaha, her skal det kokes på lørdag. Prosjekt "mindre sukker til hele familien" får en kickstart. :D
Jeg trur ungene blir begeistret - lage godteriet selv på kjøkkenet! |
Gubbe likte de.
T.o.m. vesla som egentlig ikke liker karameller syns de var gode :D BiggiSmall: Koke uten lokk. Vaniljepulver gir mer ekte smak, syns jeg. Og det er sukrinmelis i tillegg så det blir søtt nok :ja: |
Hvor kjøper dere sukrinmelis? Er det noen mulighet å få kjøpt det på butikken eller i helsekost? Eller er det noe som må bestilles på nett?
Lyst til å prøve disse i dag. Nam nam |
Helsekost har i alle fall, ellers så er det flere nettsteder som selger - f.eks. www.okosjokolade.no
|
Her i Oladalen har de på Meny :ja:
|
Sitat:
"Til sammenlikning: vaniljesukker = sukker (melis) og 1-3 % kunstig vaniljearoma, vanillin. Enkelte typer vaniljesukker inneholder også mindre mengder med klumpforebyggende middel som for eksempel maisstivelse. Sana Bona ekte rå vanilje = malte vaniljestenger." |
Nå vet jeg hva jeg skal ha som julegodis! Wuhuu. Nesten så jeg må sniklage litt til helgen ;)
|
Fader heller, jeg blir så veldig grinete av at jeg ikke fikk det til. Ut på kjøkkenet for å prøve en gang til:D. Denne gangen skal jeg prøve å koke på enda svakere varme og gi meg litt før!
|
Må nesten spørre om det samme som han over her ett sted. Merker man noe til den "kalde" smaken som sukrin gir, i disse??
|
Syns ikke det var kald smak. :)
|
Sitat:
|
Hmm.. Mine ble heller ikke noe særlig bra, kokte det i godt over en time, svak varme, uten lokk, og rørte bare litt av og til, men allikevel så sprakk de, og fargen ble lys lys brun, og det så ikke ut som karamell. Men de smakte godt da :D Jeg tok dem nok av litt tidlig kanskje, for etter andre gangen jeg prøvde var jeg redd de kom til å sprekke.
Men jeg prøver meg igjen jeg, for jeg har tro på at dissa blir kanonbra til jul! :) Takk for oppskrift! |
Liker sier jeg bare- må testes:D
|
Sitat:
|
Sitat:
jeg driver og forsker med sjokoladesmak nå :p Når det gjelder lakrisen, tenkte jeg anis.... Men skal innom helsekost i morra og spørre om de har lakrispulver ... :ja: |
Det hørtes spennende ut, gleder meg til å høre resultatet:D
|
Da har jeg vært på helsekosten og kjøpt vaniljepulver:)
Måtte innom Kiwi og kjøpe en ekstra pakke fløte også, just in case!! Må bare få unna litt her hjemme nå, også skal det kokes!! |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:46. |