![]() |
Sv: Kan dere si om dette er riktig?
jeg skjønner ikke helt hvordan man skal klare å få i seg nok fett uten å få i seg alt for mye kalorier? er det sånn at man burde bytte ut smøret med olje, fløte med sojamelk? ikke spise skinnet på kyllingen, og spise magert kjøtt?
jeg sliter litt med å få dette til jeg, har fått på plass karsa .. men går ikke ned av bare å spise fett og proteiner, så da må jeg jo telle kalorier, men er det riktige måten, eller blir det for lite fett? |
Sitat:
|
Sitat:
Min oppfatning av ketolysekuren (og forøvrig Skaldemanns og LCHF) er fordelingsnøkkelen av fett/protein/karbo som er riktig, ikke hvor mye fett du propper i deg. Det som jeg tror skjer om du spiser for mye fett er at kroppen da ikke vil ta av kroppsfettet, fordi du spiser for mye av det. Dette har vel også Torkil vært inne på flere ganger, og da anbefalt de som ikke får en bra vektreduksjon til å redusere kcal inntaket til mellom 1000 og 2000 pr dag. |
Jarrasan:"Min oppfatning av ketolysekuren (og forøvrig Skaldemanns og LCHF) er fordelingsnøkkelen av fett/protein/karbo som er riktig, ikke hvor mye fett du propper i deg.
Det som jeg tror skjer om du spiser for mye fett er at kroppen da ikke vil ta av kroppsfettet, fordi du spiser for mye av det." Ja, nettop,og da begrenser fettmengden seg av seg selv, og begge deler blir sant. |
...og da raser vekta...:):):)
|
Sitat:
|
Sitat:
Hva er det Pål har sagt da? |
Men overvektige har også ofte overproduksjon av insulin. Dette gjør at kroppen IKKE tærer på eget fett, men går i sparebluss. Man kan derfor spise så lite man vil uten å gå ned et gram.
|
Jeg er også en "fersking" her. Jeg startet for en uke siden og har gått ned 1 kg. Har kjøpt meg ketostix men sjekket i går kveld og var ikke i ketose. Skjønner ikke hvorfor, jeg har et veeeldig lavt karboinntak. Kan det skyldes at jeg spiser for lite fett?
|
Jeg tror dette med 1000kcal er at det er pangstarten. Og ikke i fire mnd. Men en uke eller to.
|
Sitat:
Forøvrig, alle overvektige vil gå ned i vekt om de ikke fikk mat. Men, hvem går frivillig uten mat i flere uker om man ikke har en spiseforstyrrelse? :) |
Sitat:
|
Jeg spiser omelett(2 egg) med skinke eller bacon og ost inni til frokost. Salat med kylling og masse fetaost til lunsj. Kjøtt og grønnsaker til middag. Samme salaten til kvelds som lunsj.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hei hei trådstarter!
Jeg har gått på ketolyse i 2 mnd nå, og har gått ned 4kg tilsammen:) Jeg har også 20 kg som jeg skal gå ned. Det merkes på kroppen at jeg har gått ned (har faktisk fått noen spørsmål om jeg har gått ned i vekt! :O), så de 4 kiloene er nok fett ^_^ Det er 1/2 kg i uken, akkurat som deg. Og jeg syns det er helt kurrant. Jeg ble veldig skuffet i begynnelsen da jeg "bare" gikk ned 2kg, og ikke minst hoppet OPP 1kg i uke 3. Her var nok det at jeg tok et kosttilskudd som inneholdt sorbitol som var synderen, men jeg tror også syklusen min virket inn her. Men jeg tenker som så, ned 1/2 i uken er bra for kroppen. Huden må jo henge med også! Så mitt råd er å være litt tålmodig. Ketolyse er ingen mirakelkur som gjør at man går ned alle 20kiloene på 4uker. For de som har 100kg overvekt, så ja kanskje. Men for oss som eeegentlig ikke har så mye å ta av, så må vi nok regne med at det går litt saktere:) Jeg tror nok det skal gå bra med litt tålmodighet. Det er i alle fall mitt tips til deg:) |
Hei.
Er forholdsvis ny på ketolysekuren og har lest en del i boka til han Torkil så har en grei oversikt over hva jeg kan og ikke kan spise. Men det som er at jeg får ikke i meg nok fett tror jeg for kg raser ikke akkuratt av. Jeg blir så ille kvalm når jeg må steke mat i masse smør og fløte, og synes ikke at det blir så veldig godt. Er det noe annet som har mye fett i seg som jeg kan spise/ event blande inn i maten, bortsett fra avokado for det liker jeg ikke. :) |
Sitat:
|
Sitat:
Takk for svar, men hva er cocosa? |
Det er ikke sånn du skal spise så mye fett at du blir kvalm. Fett inneholder over dobbelt så mange kalorier som proteiner så det er ikke så veldig store mengder som skal til før man er oppe i det som trengs.Man skal jo regne energiprosent,ikke gramprosent når man regner på forholdet mellom de forskjellige næringsmidlene prot,karbo og fett.
Avokado er kjedelig og småekkel uten tilsetninger av noe slag. Om du moser den inn i salaten med salt, dijon-sennep, sitronsaft og urter bøir det noe helt annet. Jeg bruker det daglig som dressing. Jeg bruker olje over ting fremfor smør. Eneste gangene jeg bruker smør er når jeg spiser kokt egg. Egg er noe jeg ikke liker før jeg får litt smør på. Jeg steker kjøtt i litt rapsolje. Cocosa er kokosolje som kan brukes til steking. Halvparten av innholdet er mtc-olje,og kan ikke lagres som fett men brennes øyeblikkelig slik at du muligens kjenner en energiboost. |
Sitat:
Før eller siden ville kroppen ha begynt å tære på eget fett, men dette er jo et ekstremt ytterpunkt og egentlig ikke relevant for diskusjonen sånn sett :p |
Sitat:
Det skal liksom flyte i fett? Selv steker jeg kjøttet i tørr panne! Jeg velger fet mat, eks: Nakkekotelett, laks, grillet kylling eller entrecote. I tillegg bruker jeg litt rømme (50 g) med majones (10 g) til dressing og litt rømme på grønnsakene til middagen (30 g). Med dette får jeg i meg over 70% fett. 2000 kcal om dagen - mye trim - aldri sulten - passe mett. Etter 24 år som slanker (og da har jeg prøvd ALT!) hadde jeg aldri trodd dette var mulig! ALDRI! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg tror du muligens får i deg for lite fett.
Du spiser salat. Jeg spiser 250g salat med 4ss extra virgin olivenolje og 100g stekt kjøtt eller laks til på hver lunch. Da får du fart på fettandelen. Mange oster har samme andel fett som proteiner og er dermed ikke med på å øke fettandelen din vesentlig. rømme, olje, fløte og smør samt skikkelig fete oster som f.eks. ridder og brier kan være med på å øke fettandelen din dog, men mye av dette har også karber så pass på å tell opp. Ideelt skal du spise like mange gram fett som protein.. f.eks. i 100g kyllingfilet er det 20g protein og 1g fett. du trenger dermed 19g fett, f.eks. 2ss med olivenolje, for å oppnå den 50%-en. Du bør drikke mye vann på lavkarbodietten. Kaffe virker mot sin hensikt så for hver kopp kaffe du drikker bør du drikke minst to kopper vann. (har jeg lest da) Til dere andre som snakker om kalorier så vil det være vanskelig å spise mange kalorier når fettandelen er lik eller høyere gramvekten av intatt proteiner (75%+ av energiprosenten) Jeg spiser ca 110g fett om dagen og kiloene renner av meg. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28. |