![]() |
Sv: Bruk søkefunksjonen!
Når jeg skal søke på en oppskrift syns jeg det er veldig greit å luke det ut skikkelig, å kun søke på "oppskrifter" (om jeg vet det ligger der da, og ikke i en dagbok et sted feks). Da slipper jeg å få opp flere sider med dagbøker, generell prat osv.
Om jeg feks. skal ha kylling til middag en dag, men trenger tips til oppskrifter, så søker jeg feks på "kylling" og setter funksjonen til å kun søke i oppskriftforumet. Da får jeg frem alle oppskrifter med kylling som ligger inne på forumet. :D |
ja jeg søkte på hele forumet men søkte på blomkål men fikk bare opp denne tråden og dagboka mi :confused: men det er HELT SIKKERT jeg som har surra litt .... men bare vent jeg skal bli sjef på den søkefunksjonen :D jeg trenger bare litt tid ;)
|
Sitat:
Jeg søker ofte på flere variasjoner når jeg leter etter noe. :) |
Prøv å søke på blomkål* da... 339 tråder ;)
|
Sitat:
|
Mange nye her nå - så da bringer jeg opp denne. :)
|
ja den er så genial ! endelig har jeg lært meg den .... nå bruker jeg den hele tiden *stolt*:p
|
Dytter opp denne igjen :)
|
Ikke dumt, jeg dytter videre! Håper alle nye som strømmer inn om dagen leser denne. Veldig hyggelig å hjelpe så klart, men mange av de samme spørsmålene kommer om att og om att...!
:o |
hmm
er ikke så lett å søke når en er ny på et forum ,har prøvd masse jeg men det er veldig mange tråder som kommer opp, mange å lete i, å ikke det jeg lurer på føler jeg hva med å klistre "typiske"nybegynner spørsmål? dere som har vert med en stund vet jo hva det typiske spørsmåla er tydlivis. beklager virkelig viss jeg "kaster "bort tida deres med mine nybegynner spørsmål. men det er vel fremdeles frivillig å svare???eller uff, kanskje en får rusle stille ut herifra å klare seg selv beklager at jeg stiller nybegynner spørsmål |
annemo; det var ikke min hensikt å kritisere deg på noen som helst måte, synd du tar det slik. Selvfølgelig er det lov å stille spørsmål, men det er også lov å prøve å søke opp svarene først. Og ja - det kan være forvirrende, for det kommer opp mange tråder, men man kan velge å søke under forskjellige forum, og man kan søke i kun innlegg, eller kun i titler.. :)
|
Og når det er sagt - er det viktig at vi alle er flinke, når vi lager en ny tråd, til å skrive en tittel som forteller mest mulig om innholdet.. "Jeg lurer på" som tittel er ingen god tittel.. Skriv heller "spørsmål om fiber" eller whatever man lurer på.
På den måten blir det lettere å søke opp for andre på et senere tidspunkt. |
Sitat:
Jeg håper du ikke misforstår oss, poenget er at forumet vokser mye, og hver dag kommer det inn mange spørsmål som handler om nesten det samme, og å moderere ett forum som etterhvert har blitt så stort er mye jobb! Det er ikke ment som kritikk, og vi oppfordrer folk som lurer på ting om å rope ut! Men søkefunksjonen er der av en grunn, så det er lov å lete seg fra, og prøve ut forskjellig i starten så man lærer forumet å kjenne. Men ikke vær redd for å spørre om noe altså! Det er noe av det vi er her for, å lære! Så ikke la dette være avskrekkende, men heller lærerikt. Kanskje denne burde vært klistret et sted?? |
Sitat:
å det er et kjepeforum, jeg ble litt satt ut av det som stod på side 1 ang å kaste bort tia deres, jeg les det du skrev, men det var litt kvast det andre, så etterpå at det var postet for en god stund siden å jeg har fåt gode å raske svar på spørsmåla mine jeg, er veldig fornøyd. lesere å leser både i boka å her men ,det er som sagt ikke lett .men det med å skrive sikkelige tittler hvar en god ide, det kommer jo andre også. jeg skal prøve å bli enda flinkere å lete:rodme: dere erfarne gjør en kjempejobb |
Dette har vært en sak som har gått om igjen og om igjen og om igjen og om igjen.................... så lenge jeg har vært medlem av dette forumet.Det er forståelig at nye ikke finner alt og heller vil ha noen råd "rett fra de "gode:p gamle her inne.. syns heller en kan la være å svare vist en ikke vil..jeg har full forståelse for at noen kan bli litt lei
men det er bedre at de gamle blir litt lei enn at nye blir "skremt og ikke føler seg velkommen.. :rolleyes: |
Sitat:
Det er vel like viktig at folk som har vært her en stund fortsatt gidder å være her ...? Denne tråden var ikke myntet på én person, bare en påminnelse :) Det går an å lete litt rundt, dvs at man bruker av sin egen tid i stedet for andres ... dessuten er det ofte flere nye poster om det samme med kort mellomrom, gjerne på samme dag ...! Kikker man seg litt rundt ser man fort at det er andre som har lurt på det samme ... Det er helt greit at folk spør, men når det kommer en tre-fire korte spørsmål i ett innlegg, da river jeg meg litt i håret. For det er ofte de korteste spørsmålene som krever de lengste forklaringene. Mye enklere å svare hvis folk setter seg litt inn i det de lurer på - og så spør ... :) |
hmm vist det iriterer folk så mye at dem forlater forumet,istedenfor å bare la være å svare så ja da mener jeg at det er bedre...:rolleyes:
|
Sitat:
Har ikke vært innpå her noen dager nå for jeg følte det akkurat slik. Har prøvd og prøvd, men det er VIRKELIG et tungt forum å komme inn i, og ikke minst søke i. Men nå ble det litt klarere etter å ha lest denne tråden. Enig med stinasol også, at det er jo bare å la vær å svare da hvis man ikke vil. Skjønner at det ikke var ment som kritikk til noen, men er nok litt redd for å spørre nå ja..... eller skal jeg bare drite i det og spørre i vei...hmm...hmmm.. |
ja jeg prøver ikke bli uvenner med noen men husker selv når meg
og 2 andre veninner begynte å bruke forumet her,ingen av oss skjønte særlig mye,har desuten fått flere tilbakemeldinger på dette fra folk som jeg har gidd adressen til,de prøver å leite men ender opp med å spør meg ,det er et strålende forum og ikke så vanskelig når en får litt tid på seg til å finne ut av ting men akkurat i begynnelsen,når lavkarbo også er litt "skremmende(de fleste tør vel ikke helt tro at dette funker eller er en sunn og god måte å slanke seg på,i begynnelsen) så syns jeg det er viktigere at folk føler de kan spør og ikke blir kritisert på noen måte .Jeg følte også dette når jeg spurte om de "typiske gjenganger spørsmålene i begynnelsen,selv om jeg nå vet at ingen mente noe vondt så følte jeg meg ikke velkommen heller.. er mye lettere å ta ting som kritikk når en er ny og prøver å komme inn i "gjengen,spesielt når det er saker og ting man ikke vet så mye om.. :rolleyes: :) :o |
Sitat:
Ja, du får sagt det du!!:) Nå har jeg feks prøvd å søke på johannesbrødkjernemel, men får ikke opp noen treff i det hele tatt. Er det rart man blir frustrert???:confused: Kunne du forklart meg det? |
Om man har forsøkt å finne ut ting på egenhånd og ikke forstått helt hvordan så er det selvfølgelig greit å spørre. Man må ikke ta en generell oppfordring så personlig som enkelte gjør.
Det som menes er at man må prøve før man spør :) |
Jeg har et søketips :)
Å bruke stjerne før eller etter et ord f.eks *brødkjerne* eller johannes* Jeg fant ikke ut av dette før lenge etter jeg startet, men det har virkelig gjort søkingen enklere :D |
Et annet tips kan være å utforske "utvidet søk" også. Der kan man f.eks utelukke å søke i journaler, oppskrifter eller andre underfora. Da er det ofte lettere å ende opp med litt mer relevante treff.
For eksempel: Søker på johannes* i alle åpne fora og får opp dette http://forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=643615 Søker på johannes* i forum kosthold og helse og alle underfora http://forum.lavkarbo.no/search.php?searchid=643617 Også synes jeg det er lurt å gå på kontrollpanel -> endre valg -> scrolle seg ned til "trådvisningsvalg" og gå i boksen "Standard avkorting for trådalder" og endre til "vis alle tråder". Da får man også opp tråder med info i som ikke har vært aktive på lenge, men som til tide kan være veldig nyttige. :) Må bare til slutt si at jeg forøvrig synes det er kjekt å hjelpe nye medlemmer med å svare, hvis det kommer spørsmål som jeg kan svare på da. ;) |
Sitat:
Det jobbes forresten med saken om å få ut litt mer nøyaktig info til de nye medlemmene her! Så ikke bli avskrekka, altså! Dette er som sagt bare til informasjon:) |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22. |