![]() |
Sv: Kutte meieriproduktene..Hvordan?
Sitat:
Det kan ta 2-8 uker (!) å få i gang fettforbrenningen... så hvis du vil gi opp etter 3 fordi du "bare" har gått ned 1.7 kg gjør gjerne det, skyld IKKE på at "kuren" ikke virker selv om du har fulgt den til punkt og prikke for det har du nemlig ikke ved alkoholinntak. Og der har vi kanskje problemet - du ser på lavkarbo som en kur, en hurtigkur som kan løse vektproblemet ditt på null komma niks? Lavkarbo er ingen kur - men et kosthold man begynner på - og fortsetter med i tilpasset variant når man har gått ned den vekten man ønsker å gå ned. Jeg tror kanskje dette har mer med dine forventninger - som tydeligvis har vært alt for høye - og dermed blir du skuffet over "kun" 1.7 kg ned - til TROSS for at du har drukket alkohol midt i disse tre ukene... En mental gjennomgang av HVORFOR du har endret kosthold til lavkarbo, hvor lenge du har tenkt å spise lavkarbo - om du har tenkt å "gå tilbake" til det kostholdet som førte deg til der du er i dag - eller har du tenkt å spise lavkarbo-ish resten av livet - kan være svært nyttig. Til informasjon har jeg spist lavkarbo i 1.5 år nå. Jeg gikk ikke ned ETT gram de første SEKS mnd... jeg må masse ned i kcal for å gå ned, og er nå inn i utredning for å sjekke diverse stoffskifte/insulinresistens mm). Jeg har gått ned 8 kg nå - det var 10 men jeg har gått OPP 2 selv om jeg spiser maks 20 gram karbo pr dag... skeier aldri ut, drikker nesten aldri alkohol og da kun i mindre mengder OG med redusert karboinnhold. Jeg er fascinert av ordbruken din "Har bestemt meg for at dersom det ikke er mer nedgang nå til neste veiedag,vil jeg revurdere hele kuren ,desverre." Det høres ut som om du legger inn en klage etter å ha kjøpt et produkt som ikke oppfyller forventningene dine - ser du det? Selv om du ikke har fulgt bruksanvisningen ;) Ønsker du en unnskyldning for å ikke fortsette? Synes du det er vanskelig å være "flink" og holde seg unna sukkermat? Ønsker du å gå tilbake til slik du spiste før - med det resultatet du allerede kjenner konsekvensen av? Er det for mye "jobb" med omleggingen både fysisk og psykisk at alternativet å gå tilbake som før er mer fristende? Så litt trøst: Det du holder på med nå - endre hele kostholdet ditt og tankegangen din, justere hele hormonbalansen, gi kroppen din den næringen den trenger (fett bla) for å kunne være sunn og frisk og sterk (visste du at hjertet stort sett henter sin energi fra fett?) - er noe av det vanskeligste et menneske kan gjøre. Plutselig skal du tenke annerledes enn det du har vokst opp med, lest om i aviser og blader, hørt om av venner - og DU må gjøre det alene (og litt sammen med oss på forumet). DU må skrive lister, regne på karbo, handle inn maten, planlegge i det vide og det brede - for alle eventualiteter som kan komme opp i dagens høykarbo-samfunn. Du leser og leser og tenker og funderer, du holder deg unna den gamle bevisstløshandlingen som tidligere gjorde at du spiste kaker og godt uten å tenke. ALT dette har du nå gjort i tre uker - og hva har du fått igjen for det? Lusne 1.7 kg?? Makan til dårlig uttelling vil man kunne si ;) I tillegg har du fått igjen: - Stabilt blodsukker, du vil ikke legge på deg slik du muligens har gjort tidligere. - hormoner i balanse, dvs bedre og mer stabilt humør - mer energi og styrke (dette kommer ikke i løpet av 3 uker - dette må du vente på i kanskje et par - tre mnd) - penere hud og hår, sterkere negler - fravær av sult, livet kan dreie seg om andre ting enn å finne mat ofte - et fantastisk forum med så mye kunnskap om ikke bare lavkarbo men så mye annet også! (Visste du at alkohol "lammer" de antidiuretiske hormonene slik at man tisser mer? Det visste KITT! :D) Ta en liten prat med deg selv og juster forventningene dine - det er utrolig mange her som ikke går kjapt og effektivt ned i vekt, mange av oss bruker ÅR på få kilo! - selv om vi kanskje ikke snakker så høyt om det. Eller så drukner det kanskje i alle de fantastiske historiene om stort vekttap over kort tid :) Tenk nøye gjennom - hvordan spiser du om et år? To år? Fem? Klapp deg selv på skuldra - du har vært kjempeflink å holde deg unna søtsaker, etterhvert blir det faktisk enda lettere. Let opp alternativer som er lavkarbo og ta de med på bursdager og slikt - da kan du spise et par stk med god samvittighet. Du har nå tatt ansvar for helsa di på verdens beste måte - nemlig ved å gi kroppen den næringen den er laget for å bruke! :heia: :klem: |
Jeg har flere ganger gått på lavkalori dietter og tatt av minst 0,5 kg i uken ,men da er jeg fryktelig sulten og det går bl.a ut over humøret :) det jeg liker best ved denne kuren er at jeg ikke har den samme sultfølelsen som jeg hadde på lavkalori .jeg føler meg god og mett på en behagelig måte og jeg er mett lenge . Leser jo om alle de som raser ned i vekt ,og blir litt fortvilet over at det samme ikke skjer med meg :( men det positive er likevel at jeg kjenner på kroppen at den er mindre, kjenner at klærene sitter bedre,at jeg ikke har mye væske i kroppen og at det kjennes godt
|
Sitat:
|
Ja, ser det.. Får bare smøre meg med litt tålmodighet og være like flink, det ordner seg nok :)
|
Kjempeflott skrevet Nerthus! :D
Jeg tror mange blir blendet av sånne mirakelhistorirer der folk raser ned i vekt på null,svish som man kan lese i diverse ukeblad. Og tror da at dette skjer med alle som begynner på lavkarbo. For de som sliter mer og har en sakte vektnedgang blir jo ikke omtalt, for de er jo ikke spennende å høre om... :rolleyes: |
Sitat:
vi gjør mer enn ingenting! |
Tusen takk IkJ :) godt å høre at andre er i samme båt :) jeg har veiedag på torsdag og håper at noen hundre gram til er borte . Jeg har og gått ned og så litt opp igjen .. Må skjerpe meg ang veiing , klarer ikke å la vær å veie meg hver dag,desverre. Har gjorde det i mange år.
|
Flott Nerthus, den der trengte jeg også å lese!
|
Sitat:
|
Ja, jeg er også litt for ivrig på vekta! Skal skjerpe meg, det er bare at jeg er så spent hver morgen! Håper på mirakler, men det ender som regel med skuffelse, så blir jeg nedstemt å begynner å analysere alt mulig! Hva er egentlig vitsen med å utsette seg selv for dette? Jeg har begynt å trykke på huden for å se etter hvite merker, har jeg da mye vann i kroppen, lar jeg være å veie meg;)
|
Trykke på huden - hvis hvite flekken ikke forsvinner fort - da har man for mye vann i kroppen - dvs må drikke mere ?
|
kjenner du på kroppen at du har mye vann? Spiser du mye salt mat kanskje?
|
Sitat:
Jeg ser på huden på arm eller ankel når jeg trykker med fingertuppene. Blir det hvite merker? Da ser jeg hvor lang tid det tar før merkene går bort. Des hvitere merker og lengre tid det tar, des mer vann er det i kroppen;) |
Dette var opplysende.:)
Jeg har også gått ned og opp på disse 3 ukene, men det er som dere sier. Vi leser og blir imponert over stor vektnedgang på kort tid, og forventer at det skjer med oss og. Jeg er på "kuren" for 2 gang. 1. gangen gikk det fort, men det gjør det ikke på samme måte nå. Etter disse inleggene er jeg mer fornøyd med nedgangen, og skjønner at jeg må ha mer tålmodighet:) Takk. Godt å se at andre er i "samme båt" |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:54. |