Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Kake/dessert og snacks (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=121)
-   -   Perfekt sjokoladekake, nam nam (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=40239)

otika 04-02-11 16:36

Sv: Perfekt sjokoladekake, nam nam

Tusen takk :)

misslinda 04-02-11 17:02

Erstattet dere xantan gum med JBKM?? xantan er ikke godt for folk med atferdsforstyrrelser, så jeg har styrt unna på grunn av mini..
Han har bursdag neste helg, så hadde vært greit å ha en lovlig kake ;) Kanskje jeg skal prøve meg på denne i helga ;)

otika 04-02-11 17:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av misslinda (Innlegg 1020634)
Erstattet dere xantan gum med JBKM?? xantan er ikke godt for folk med atferdsforstyrrelser, så jeg har styrt unna på grunn av mini..
Han har bursdag neste helg, så hadde vært greit å ha en lovlig kake ;) Kanskje jeg skal prøve meg på denne i helga ;)

jeg brukte 1 ts fiberhusk og 1 ts JBKM, kaka ble perfekt den :D aner jo ikke om den hadde blitt annerledes med denne xantan saken,aner ikke hva det er heller :rolleyes:

noraa 04-02-11 18:32

Hmm, røra ble veldig klumpete (på grunn av smøret), burde jeg ha smelta smøret først? Eller kanskje jeg kan kjøre det i kjøkkenmaskina?

Hvordan bør konsistensen være på røra til slutt, forresten? Min er ganske flytende, tok 1/2 dl av melk og kaffe litt på feelingen, har ikke noe bra desilitermål.

Og forresten, det skulle vel være kaffe i væskeform? Ikke pulver? :p

otika 04-02-11 18:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av noraa (Innlegg 1020717)
Hmm, røra ble veldig klumpete (på grunn av smøret), burde jeg ha smelta smøret først? Eller kanskje jeg kan kjøre det i kjøkkenmaskina?

Hvordan bør konsistensen være på røra til slutt, forresten? Min er ganske flytende, tok 1/2 dl av melk og kaffe litt på feelingen, har ikke noe bra desilitermål.

Og forresten, det skulle vel være kaffe i væskeform? Ikke pulver? :p

Jeg smelta smøret for når den kommer i røra til slutt så stivner den litt ;) og jeg brukte kaffe i væske form ,min røre ble sånn som sjokolade kake røre skal bli,passe tykk...

marjusen 04-02-11 18:47

aah, gleder meg til å lage den. skal begynne om 2 minutt:D hehe

TrineG 04-02-11 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1020728)

Hvordan går det ? :D Jeg må prøve denne en gang jeg også. Men akkurat nå har jeg ikke lov, hehe. Må vente noen uker til tror jeg :)

otika 04-02-11 19:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1020728)

Jepp, jeg har akkurat lagd bløtkake jeg :D med vaniljekrem og bringebær,skal straks smake og håper den blir bra

noraa 04-02-11 19:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av otika (Innlegg 1020725)
Jeg smelta smøret for når den kommer i røra til slutt så stivner den litt ;) og jeg brukte kaffe i væske form ,min røre ble sånn som sjokolade kake røre skal bli,passe tykk...

Ahh, ser ut som jeg burde gjort det samme.. :p Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Kan jeg varme opp røra slik at smøret smelter f.eks? (sette bolla inn i ovnen et par minutter?)

marjusen 04-02-11 19:21

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av noraa (Innlegg 1020749)
Ahh, ser ut som jeg burde gjort det samme.. :p Er det noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre? Kan jeg varme opp røra slik at smøret smelter f.eks? (sette bolla inn i ovnen et par minutter?)

har du stavmikser? kjør røra glatt med den.

marjusen 04-02-11 19:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av TrineG (Innlegg 1020746)
Hvordan går det ? :D Jeg må prøve denne en gang jeg også. Men akkurat nå har jeg ikke lov, hehe. Må vente noen uker til tror jeg :)

Himmel og hav. Dette her blir jo heeelt sjef. Smakte på røra, og jeg ELSKER mandler og sjokolade altså. Dette her så heeelt utrolig ut.

Regna på det, og hele kaka mi har 11 kh. Det er jo nesten for godt til å være sant:P hahaha. (Jeg hadde bare 2 egg så da tok jeg også 65 gram med mandelmel i stede for 100. Og litt mindre av det andre også. Derfor 11kh i min kake:D)

Jeg bruker mandelmel i stede for hakka mandler da. Også brukte jeg nescafe espresso kaffe som den sterke kaffen:D nam nam nam

Jeg har en kenwood kjøkkenmaskin, så var ikkeno probl å kjøre smøret glatt i klumper. var rom tempt da:D

TrineG 04-02-11 20:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1020761)
Himmel og hav. Dette her blir jo heeelt sjef. Smakte på røra, og jeg ELSKER mandler og sjokolade altså. Dette her så heeelt utrolig ut.

Regna på det, og hele kaka mi har 11 kh. Det er jo nesten for godt til å være sant:P hahaha. (Jeg hadde bare 2 egg så da tok jeg også 65 gram med mandelmel i stede for 100. Og litt mindre av det andre også. Derfor 11kh i min kake:D)

Jeg bruker mandelmel i stede for hakka mandler da. Også brukte jeg nescafe espresso kaffe som den sterke kaffen:D nam nam nam

Jeg har en kenwood kjøkkenmaskin, så var ikkeno probl å kjøre smøret glatt i klumper. var rom tempt da:D

:eek: Du er slem !! He,he. Høres himmelsk godt ut !!! :D:D Spørs om jeg må unne meg litt kake på bursdagen min neste helg !! :engel_ikk

Minnepinna 04-02-11 20:44

Det kan brått skje at det blir kake på oss neste uke...:rulleøyne

.

marjusen 04-02-11 20:55

Aaaah, det blir VANSKELIG å spise bare ett stykke nå altså. Den var siiinnsyk god!!!! Nam nam nam... tenker jeg lager en sjokoladekrem og har oppå i morra.

otika 04-02-11 20:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1020882)
Aaaah, det blir VANSKELIG å spise bare ett stykke nå altså. Den var siiinnsyk god!!!! Nam nam nam... tenker jeg lager en sjokoladekrem og har oppå i morra.

Av sånne grunner er det fint å ha 3 unger hahaha,jeg fikk 1 bit :rolleyes: Fikk 2 små av bløtkaka jeg også lagde :)

Begge kakene var en suksess og skal bakes fast i bursdager etc

misslinda 04-02-11 21:30

Mmm.. takk for denne, kanskje jeg lager en prøve kake i morra kveld, så kan vi ha denne i bursdag neste helg ;)
:D:D:D Nå gleder jeg meg til bursdag selv. kan spise noe godt jeg og ;) :D

Alynna 05-02-11 02:32

Oi, ble litt stolt over at dere likte kaken, siden det var den første lavkarbo-kaken min noensinne. Er litt "matnerd" og derfor så skrev jeg litt om hvorfor jeg valgte ingredienser og hvordan det påvirker utfallet.

Ang. smør så smeltet jeg det og tenkte ikke noe videre på å skrive det ned. Det eneste jeg ville gjort annerledes er nok å vispe egg/sukrin, og røre resten nedi (ikke for varmt smør) om jeg hadde en mixer tilgjengelig.

Ang. det å erstatte xanthan med jbkm så går det nok helt fint. Det er ganske like produkter - det eneste er at jbkm og xanthan virker bedre sammen enn hver for seg. Tror ikke det har mye å si i denne oppskriften.

Røren skal være som en mellomting mellom grøt og suppe, ca som normal kakerøre.

Alynna 05-02-11 02:34

Tipper det hadde vært syyyykt godt å lage en krem med 1 plate sukkerfri melkesjokolade, 1 dl fløte og 2 ss sterk kaffe og mikset og hatt oppå....

marjusen 05-02-11 09:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1021055)
Oi, ble litt stolt over at dere likte kaken, siden det var den første lavkarbo-kaken min noensinne. Er litt "matnerd" og derfor så skrev jeg litt om hvorfor jeg valgte ingredienser og hvordan det påvirker utfallet.

Ang. smør så smeltet jeg det og tenkte ikke noe videre på å skrive det ned. Det eneste jeg ville gjort annerledes er nok å vispe egg/sukrin, og røre resten nedi (ikke for varmt smør) om jeg hadde en mixer tilgjengelig.

Ang. det å erstatte xanthan med jbkm så går det nok helt fint. Det er ganske like produkter - det eneste er at jbkm og xanthan virker bedre sammen enn hver for seg. Tror ikke det har mye å si i denne oppskriften.

Røren skal være som en mellomting mellom grøt og suppe, ca som normal kakerøre.

Helt fantastisk Alynna! Denne var virkelig saftig og god. Smakte skikkelig mørk sjokolade. Nam nam nam.

Min røre ble nesten litt som krem. Smørte den utover kakeforma. Men det er jo akkurat slik den skal være altså. Helt nydelig.
Virkelig en god oppskrift.

Bruker du mandelmel, eller maler du mandler selv? Mandelmel var virkelig bra å bruke her altså. Må si jeg er imponert om dette er din første oppskrift.

Men tipper du har litt erfaring og vet hva de forskjellige tingene gjør, som du beskriver i første innlegg.

Konge kake!

marjusen 05-02-11 16:24

Å herre jemini, jeg lagde meg sjokoladesmørkrem som jeg tok mellom og over halve kaka.
Jeg delte den siste halvdelen som ble igjen fra i går.

Også lagde jeg smørkrem på følgene måte:

100 gram meierismør i terninger, romtemprert
60 gram sukrinmelis
1 ss flytene natreen
0,5 ts vaniljepulver
2 ss bakekakao

Blandet alt dette godt med en miksmaster til ordentlig smørkrem. Du hjelpes, den var så god at jeg har regna på karboinnholde 20 ganger for å sjekke om det virkelig er lovlig. Men i smørkremen er det jo bare smøret som har 1 kh og kakaoen som har bittelitt.

Smurte så denne mellom og over den halvparten jeg delte. Du dæven hølje meg du. Det smakte så deilig sjokoladekake, at jeg fatter ikke at den er sukkerfri:D heheh

marjusen 05-02-11 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av marjusen (Innlegg 1021413)
Å herre jemini, jeg lagde meg sjokoladesmørkrem som jeg tok mellom og over halve kaka.
Jeg delte den siste halvdelen som ble igjen fra i går.

Også lagde jeg smørkrem på følgene måte:

100 gram meierismør i terninger, romtemprert
60 gram sukrinmelis
1 ss flytene natreen
0,5 ts vaniljepulver
2 ss bakekakao

Blandet alt dette godt med en miksmaster til ordentlig smørkrem. Du hjelpes, den var så god at jeg har regna på karboinnholde 20 ganger for å sjekke om det virkelig er lovlig. Men i smørkremen er det jo bare smøret som har 1 kh og kakaoen som har bittelitt.

Smurte så denne mellom og over den halvparten jeg delte. Du dæven hølje meg du. Det smakte så deilig sjokoladekake, at jeg fatter ikke at den er sukkerfri:D heheh

Kaka + smørkrem blir totalt 15 kh. Om du deler den på 8 realle stykker, og da er det skikkelig realle biter altså, haha. Så er det UNDER 2 kh pr stk. Jøje meg, er nesten så jeg ikke fatter at det blir laga sånne typer sjokoladekaker med sukker.

Må nok engang få takke TS:D

TrineG 05-02-11 17:24

Nå tenkte jeg at, Jeg MÅ bake ! Men så kom jeg på at jeg ikke har kjøkkenvekt en gang, hihihihi.. Tror jeg må skaffe meg det ganske fort :D

Adeleide 06-02-11 14:53

Denne ble ikke så værst! Hadde ikke den mystiske "gum"-ingrediensen, men det funket bra uten. Serverte den med et tykt lag krem av ca 2,5 dl kremfløte og 100 g Philadefia-ost (skulle vært mascarpone, men butikken var utsolgt), smakt til med sukrin og natreen og en skvett konjakk. Og litt hakket mørk sjokolade og mandler som pynt.

misslinda 06-02-11 20:37

1 Vedlegg
OMG!!! Knallgod kake ;) Skal i bursdag i morra.. Den dagen ble akkurat redda ;) Smakte ett lite stykke bare for å smake den.. namme nam..

Laga krem på den med 1 dl fløte, kokte den opp, tok den av plata og hadde oppi en plate med 72% mørk sjokolade ;) Namme nam ;) Hadde holdt med 0,5 dl fløte og 50 gram sjokolade ;) Mindre karbo neste gang ;)

Tuuusen takk ;)

Tok forresten bilde av kaka :D

TrineG 13-02-11 12:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av misslinda (Innlegg 1022441)
OMG!!! Knallgod kake ;) Skal i bursdag i morra.. Den dagen ble akkurat redda ;) Smakte ett lite stykke bare for å smake den.. namme nam..

Laga krem på den med 1 dl fløte, kokte den opp, tok den av plata og hadde oppi en plate med 72% mørk sjokolade ;) Namme nam ;) Hadde holdt med 0,5 dl fløte og 50 gram sjokolade ;) Mindre karbo neste gang ;)

Tuuusen takk ;)

Tok forresten bilde av kaka :D

Kanskje jeg skal lage denne istedet. Hadde tenkt å lage snickerskonfekt. Men denne ser veldig god ut. Med den kremen du lagde, nam. Stekte du den i rundform ?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10.