![]() |
Sv: Perfekt sjokoladekake, nam nam
Tusen takk :)
|
Erstattet dere xantan gum med JBKM?? xantan er ikke godt for folk med atferdsforstyrrelser, så jeg har styrt unna på grunn av mini..
Han har bursdag neste helg, så hadde vært greit å ha en lovlig kake ;) Kanskje jeg skal prøve meg på denne i helga ;) |
Sitat:
|
Hmm, røra ble veldig klumpete (på grunn av smøret), burde jeg ha smelta smøret først? Eller kanskje jeg kan kjøre det i kjøkkenmaskina?
Hvordan bør konsistensen være på røra til slutt, forresten? Min er ganske flytende, tok 1/2 dl av melk og kaffe litt på feelingen, har ikke noe bra desilitermål. Og forresten, det skulle vel være kaffe i væskeform? Ikke pulver? :p |
Sitat:
|
aah, gleder meg til å lage den. skal begynne om 2 minutt:D hehe
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Regna på det, og hele kaka mi har 11 kh. Det er jo nesten for godt til å være sant:P hahaha. (Jeg hadde bare 2 egg så da tok jeg også 65 gram med mandelmel i stede for 100. Og litt mindre av det andre også. Derfor 11kh i min kake:D) Jeg bruker mandelmel i stede for hakka mandler da. Også brukte jeg nescafe espresso kaffe som den sterke kaffen:D nam nam nam Jeg har en kenwood kjøkkenmaskin, så var ikkeno probl å kjøre smøret glatt i klumper. var rom tempt da:D |
Sitat:
|
Det kan brått skje at det blir kake på oss neste uke...:rulleøyne
. |
Aaaah, det blir VANSKELIG å spise bare ett stykke nå altså. Den var siiinnsyk god!!!! Nam nam nam... tenker jeg lager en sjokoladekrem og har oppå i morra.
|
Sitat:
Begge kakene var en suksess og skal bakes fast i bursdager etc |
Mmm.. takk for denne, kanskje jeg lager en prøve kake i morra kveld, så kan vi ha denne i bursdag neste helg ;)
:D:D:D Nå gleder jeg meg til bursdag selv. kan spise noe godt jeg og ;) :D |
Oi, ble litt stolt over at dere likte kaken, siden det var den første lavkarbo-kaken min noensinne. Er litt "matnerd" og derfor så skrev jeg litt om hvorfor jeg valgte ingredienser og hvordan det påvirker utfallet.
Ang. smør så smeltet jeg det og tenkte ikke noe videre på å skrive det ned. Det eneste jeg ville gjort annerledes er nok å vispe egg/sukrin, og røre resten nedi (ikke for varmt smør) om jeg hadde en mixer tilgjengelig. Ang. det å erstatte xanthan med jbkm så går det nok helt fint. Det er ganske like produkter - det eneste er at jbkm og xanthan virker bedre sammen enn hver for seg. Tror ikke det har mye å si i denne oppskriften. Røren skal være som en mellomting mellom grøt og suppe, ca som normal kakerøre. |
Tipper det hadde vært syyyykt godt å lage en krem med 1 plate sukkerfri melkesjokolade, 1 dl fløte og 2 ss sterk kaffe og mikset og hatt oppå....
|
Sitat:
Min røre ble nesten litt som krem. Smørte den utover kakeforma. Men det er jo akkurat slik den skal være altså. Helt nydelig. Virkelig en god oppskrift. Bruker du mandelmel, eller maler du mandler selv? Mandelmel var virkelig bra å bruke her altså. Må si jeg er imponert om dette er din første oppskrift. Men tipper du har litt erfaring og vet hva de forskjellige tingene gjør, som du beskriver i første innlegg. Konge kake! |
Å herre jemini, jeg lagde meg sjokoladesmørkrem som jeg tok mellom og over halve kaka.
Jeg delte den siste halvdelen som ble igjen fra i går. Også lagde jeg smørkrem på følgene måte: 100 gram meierismør i terninger, romtemprert 60 gram sukrinmelis 1 ss flytene natreen 0,5 ts vaniljepulver 2 ss bakekakao Blandet alt dette godt med en miksmaster til ordentlig smørkrem. Du hjelpes, den var så god at jeg har regna på karboinnholde 20 ganger for å sjekke om det virkelig er lovlig. Men i smørkremen er det jo bare smøret som har 1 kh og kakaoen som har bittelitt. Smurte så denne mellom og over den halvparten jeg delte. Du dæven hølje meg du. Det smakte så deilig sjokoladekake, at jeg fatter ikke at den er sukkerfri:D heheh |
Sitat:
Må nok engang få takke TS:D |
Nå tenkte jeg at, Jeg MÅ bake ! Men så kom jeg på at jeg ikke har kjøkkenvekt en gang, hihihihi.. Tror jeg må skaffe meg det ganske fort :D
|
Denne ble ikke så værst! Hadde ikke den mystiske "gum"-ingrediensen, men det funket bra uten. Serverte den med et tykt lag krem av ca 2,5 dl kremfløte og 100 g Philadefia-ost (skulle vært mascarpone, men butikken var utsolgt), smakt til med sukrin og natreen og en skvett konjakk. Og litt hakket mørk sjokolade og mandler som pynt.
|
1 Vedlegg
OMG!!! Knallgod kake ;) Skal i bursdag i morra.. Den dagen ble akkurat redda ;) Smakte ett lite stykke bare for å smake den.. namme nam..
Laga krem på den med 1 dl fløte, kokte den opp, tok den av plata og hadde oppi en plate med 72% mørk sjokolade ;) Namme nam ;) Hadde holdt med 0,5 dl fløte og 50 gram sjokolade ;) Mindre karbo neste gang ;) Tuuusen takk ;) Tok forresten bilde av kaka :D |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:10. |