![]() |
Sv: Hva har ikke fungert for deg, og hvorfor?
Sitat:
|
Dette viser jo egentlig at selv om lavkarbo fungerer for de fleste, så er det selv der variasjoner for hver enkelt. Noe som jeg mener tydeliggjør at vi er forskjellige og har forskjellige behov for næringsstoffer - bortsett fra for mye karber. Tror nesten alle mennesker vil kunne finne seg til rette innenfor rammene lavkarbo med helsemessige fordeler :D
|
Det som varierer er hvor mye karbohydrater hver enkelt kan spise. Hvor mye blodsukkeret stiger hos hver enkelt ved forskjellige matvarer er ikke helt likt. Vi har også forskjellig tarmopptak, stoffskifte og noen har intoleranser og allergier som binder vann. Mineral-og vitaminstatus hos hver enkelt har også noe å si for forbrenningen. Og hormonbalanse ellers; om man reagerer på stress etc.
|
For meg tror jeg det har mye å si at jeg er på 3. runde med lavkarbo. Første ganga jeg gikk på det kunne jeg spise masse grønnsaker og likevel gå ned. Mener jeg har lest en plass at kroppen blir dyktigere til å bruke karboene en får i seg mer effektivt etterhvert, sånn at grønnsaker da kan være et hinder. (?)
Jo mindre grønt og mer fett jeg får i meg nå jo mer effektivt er det. Og å unngå småsprekker er vesentlig. Nå har jeg vært flink lenge, så jeg kan faktisk drikke flere glass med rødvin uten å gå ut av ketose og gå ned. (Ketose er ikke ensbetydende med å gå ned) Passer på å spise fett først/ innledningsvis. Nå spiser jeg stort sett bare skaldemans coleslaw av grønt, og litt brokkoli i ny og ne. For de som ikke går ned anbefaler Skaldeman "fakirdiett" dvs 3 deler kjøtt, 1 del fett og vann. Kun... Han sin bok "hvorfor går jeg ikke ned i vekt" har hjulpet meg masse. Nå har jeg gått ned 2 kg på 5 uker :-) |
Du skriver: "Mener jeg har lest en plass at kroppen blir dyktigere til å bruke karboene en får i seg mer effektivt etterhvert, sånn at grønnsaker da kan være et hinder. (?)"Om grønnsaker brukes efektivt må vel det bare være bra. Det motsatte ville betydd at det ikke ble fordøyd. Nei, jeg mener at grønnsaker, særlig friske, aldri kan være en ulempe. Det er nok heller karbohydrater fra andre kilder som vanligvis setter en stopper. Og alkohol og andre utskeielser.
|
Sitat:
|
Spiser også ganske mye etter Skaldeman, men jeg har litt grønnsaker til også, litt brokkoli eller blomkål, eller agurk og litt salatblader.
Men ikke hver dag. |
Sitat:
Kjempe at du har funnet det som fungerer for deg! En helt annen ting er at min kropp trives best uten særlig grønnsaker. Jeg er mye mer fornøyd og har ikke cravings når jeg dropper grønnsakene/salaten. |
15 KH er for lite for meg. Jeg må ha 25 for å gå ned (har selvforsket mye på dette, så det er ikke en løs antakelse).
Har ingen partystoppere, bortsett fra for lite karbohydrater. Psykisk passer ikke en ketogen diett for meg, så da er det Lindberg som gjelder og går. Men det funker ikke med lite fett:p |
Er helt utrolig hvor individuelt disse kroppene våre reagerer altså :D
Kan søren meg ikke være en enkel jobb og forske på lavkarbo og hvorfor ting er som de er ... :) |
Hadde vært veldig merkelig om kropper reagerte likt på noe egentlig, vel:p Vi har jo alle forskjellige aktivitetsnivå, fettprosenter, stoffskifter, vitaminlagre osvosvosv i det uendelige.
|
Sitat:
Har jo blant annet vært noen diskusjoner om hvorfor man ikke går ned selv om man er i ketose, synes ikke det er så rart jeg, mtp alle de individuelle ulikhetene :) |
Nei, man må nok forske litt på det selv. Finnes ikke noe fasitsvar på noe som helst når det gjelder kroppen.
|
i løpet av det siste døgnet har jeg funnet ut at kylling metter for kort tid for meg.
det skal kraftigere kjøtt typer til for å mette meg over tid. |
Sitat:
|
jepp jeg vet, men har brukt både caleslaw, ekstra majones og smør på.
ingenting holder.men annet kjøtt fungerer. godt å finne ut hva som fungerer og ikke |
Altfor mye karbohydrater, frukt og grønnsaker for meg :)
Dette er jo heller ikke særlig lavkarbo, høres mer ut som Grete Roede? |
Hva som funker for den enkelte endrer seg jo gjerne underveis også....
Når jeg begynte på ketolyse kunne jeg spise alt som var "lovlig" og gå ned jevnt og trutt.... Nå driver jeg og ekspermimenterer litt etter et langt platå - og nå rikker vekta seg etter at jeg spiser minst mulig karber..... |
Sitat:
|
Sitat:
Det er myndighetenes feil at jeg/og tusenvis av andre ikke har fått vite at lavkarbomat er det som kunne ha reddet meg/oss fra et årelangt helvete inne i fettkroppen......... Nå er jeg endelig fri fra fettet mitt og kommer til å forfølge myndighetene herfra til så langt det trengs for at de skal be meg og alle andre om unnskyldning for det de har gjort mot oss !!!!!! |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Sant det...Enig med deg... |
Jeg går ned i vekt ved inntak av grønnsaker som eneste karbohydratkilde. Da jeg ville bremse litt ned på vektnedgangen fordi jeg egentlig var tynn nok ved innføring av frukt funket det som antatt. Jeg stanset vektnedgangen. Frukt består stort sett av vann og sukker og metter ikke, så det som skjedde var at jeg gradvis fikk lyst til å spise flere og flere av de og mitt kalori-inntak ble tilsvarende større fordi frukt erstatter sannelig ikke annen mat. Frukt er som apetittvekkere og kun til for å fete opp, virker det som. Jeg har nå idag kuttet det ut fullstendig fordi jeg blir redd av å se at jeg har gått opp i vekt til tross for at jeg ikke har vært mer mett med et høyere kalori-inntak. Grunnen til at jeg kutter ut frukt fullstendig er at jeg ikke klarer å begrense meg. Jeg er visst veldig enten-eller. Jeg håper virkelig jeg kommer ned i vekt nå. Hvis ikke blir jeg gal fordi jeg da ikke vet hva jeg skal gjøre for å gå ned igjen. Det verste er å ikke vite hvorfor man ikke går ned, og det å ikke vite hvorfor man går opp. At man ikke har makt til å gjøre en forskjell. Jeg er frustrert som dere skjønner.
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:31. |