Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Herpesutbrudd - hvordan behandle? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4142)

Siljevanilje 25-01-06 16:54

Sv: Herpesutbrudd - hvordan behandle?

sånne ting pleie å vare ett år, men det finnes helt sikkert untak også.

men til munnsår bruker eg 8 hour cream -elizabeth arden..

og den funke alltid.

mofe 25-01-06 16:56

ETT år? herregud, stakkars deg? Mine varer rundt 2 uker, før de er helt borte.

Forresten fikk jeg ikke utbrudd etter forrige innlegg i denne tråden - gikk helt tilbake!

mofe 25-01-06 16:57

Eeeeh.. glem det :p Trodde du mente munnsåret jeg.. :o

Siljevanilje 25-01-06 16:58

*hahahahahahahahah*

mente varigheten på¨salvene..

nå fnise eg hvertfall...

thihii

jeef-micro 26-01-06 23:31

Jeg bruker også zovirax, men vær litt oppmerksom påat det er et av de få midlene vi har som faktisk tar knekken på virus, så det er ikke lurt å bruke den for ofte.
Jeg har også brukt vectavir som også er reseptbelagt, og koster noe sinsykt (350 for en bitteliten tube)

Elizabeth arden eight hour cream er jo et vidundermiddel :D jeg bruker den hele tiden. Som lipgloss, på tørre hender, på eksem, som øyeskygge, i hårtupper.. finnes ikke noe bedre:D

mofe 14-04-06 19:57

Mange får herpesutbrudd i påsken;

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=165916

Georgine 14-04-06 20:04

Zavex leppepomade er helt super mot forebygging.. Anti fra Sverige er glimrende når man først har utbrudd :)

Mirre 15-04-06 21:34

Hei - ny her. Jeg bruker tea-tree-olje blandet med aloe-vera-gel. Virker svært bra. :)

frkbortevekk 15-04-06 23:37

Utløpsdato finner du som oftest på enden av tuben, der "bretten" er. Ellers er det jo ikke så rart at xyloproct gjør at stikkingen forsvinner, den virker jo lokalbedøvende i hudoverflaten. ;) Jeg ville nok heller brukt xylocain, som inneholder mer eller mindre det samme, men som er laget for resten av kroppen. :)
Ellers har de er krem på apoteket som heter Prolip, som ligner litt på den svenske Anti. Den er ganske dyr, rundt 100 kr for en liten tube, men er veldig drøy, og vistnok effektiv. Men, selvfølgelig, zovirax er det beste. Veldig greit å få en resept, hente ut en tube å ha liggende i skapet, de bruker å være holdbare i 2-3 år. :)
Og konentrert tea tree olje i litt større kvantum er faktisk reseptbelagt!
(Jeg jobber på apotek :cool: )

mofe 15-04-06 23:45

Tusen takk for tips! Zovirax skal kjøpes inn :ja:

kate 14-05-06 14:17

et tips mot herpes munnsår: homeopatmiddelet Condurango D6 (ca 5 piller suges pr dag over lengre periode)

ei venninne ble kvitt det for godt ved hjelp av denne

Torkil 14-05-06 14:56

Hei
Litt doktorlig råd.
Zovirkrem eller vectavir virker best på leppene og skal smøres på så snart det svir, før blemmene, jo før jo bedre. Krever resept i Norge.
Er billigere og uten resept i Danmark.

På hud virker kremene litt dårligere på grunn av dårligere penetrasjon.

Zovirax - og vectavirtabletter kan benyttes ved utbrudd på hud. De er svinedyre, men det kan være greit i visse tilfeller som Bryllup, jordomseiling, eller TV opptreden etc. Krever resept.
Ved residiverende utbrudd i de intime sfærer kan de fås på blå resept.

For andre blir det tilskud etter § 5.22 der utgiftene til nesten al medisin på vanlig " hvit" resept kan slås sammen. Kommer man over 1500 kr pr kalenderår, betaler trygdekontoret 90% av det overskydende ( gjelder ikke sovemedisin, sterke smertestillende medisiner + enkelte til) men penicillinkurer, betennelsesdempende medisiner mm. ( en lite kjent paragraf)

Etter denne digresjon er det stres som aktiverer herpes som sitter på nerverøttene klare til å krabbe via nerven til samme plass i huden gang etter gang. Stress kan være psykisk ( lær stressmestring) Solstråling ( bruk leppepomade med høy solfaktor og sol deg med måte)
Usunt kosthold ( men det gjelder jo ingen her ;-)) Forkjølelser og andre infeksjoner. ( Spis sundt og variert så immunforsvaret har alle de vitaminer og mineraler som trengs for et godt immunforsvar. Husk omega 3+6).
Lykke til
Torkil

mofe 14-05-06 15:11

Åh, supert Torkil - doktorlige råd er alltid velkomne!

Påsken (dvs. soling) er en veldig trigger for meg, om jeg har dårlig immunforsvar fra før av (og immunforsvar er jo et resultat av tusen faktorer, stress, psyke, kosthold osv osv) - så jeg kjøpte meg piz buin leppepomade med faktor 30 - og ikke noe utbrudd kom. :)

Den paragrafen du nevnte - så bra! Enda en grunn til å spare på apotekkvitteringer med andre ord.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Torkil
På hud virker kremene litt dårligere på grunn av dårligere penetrasjon.

Mener du da hud som ikke i "leppehud"? Feks huden under leppene er der jeg oftest får utbrudd (evt. en blanding - overgang) - så ergo vil ikke Zovirax/Zovirkrem hjelpe så godt der, men bare på leppene (inkludert de intime?).

Ble litt forvirret jeg nå. Men det du sier er at Zovirax er et ok alternativ hvis det er fullstendig krise?

Og.. er det forskjell på Zovirax og Zovirkrem? Eller er det samme virkestoff, men bare forskjellig navn?

*hundre spørsmål* :o

lokkebiff 08-03-07 19:16

gammel tråd, men aktuelt problem...

det eneste som funker på meg (og jeg har prøvd "alt") er vectavir salve. funker kjempebra!!

Borealis 08-03-07 22:36

Nå er en salve med samme virkestoff som zovirax, i salg, reseptfritt. Den heter Antix, selges altså i apotek. Og er DYR!

jeef-micro 08-03-07 22:51

vectavir har vel litt andre virkestoffer enn antix så vidt jeg vet...

zovirax og antix er det samme.

I tilegg får du kjøpt noe som heter prolip som er et propolispreparat som lindrer disse sårene godt, siden man ikke skal bruke disse to andre mer enn et vist antall ganger pr døgn :)

Hyper 08-03-07 23:04

Jeg har brukt basemycin salve jeg...Aner ikke hvordan det skrives , men..Hjelper noe, men ikke så mye at såret forsvinner..

mofe 11-12-07 16:24

Here we go again...

Jeef: man skal ikke bruke antix mere enn et par ganger pr. døgn? Hvorfor ikke?

Og, tror dere at det blir bedre/verre om jeg stikker hull?

lokkebiff 11-12-07 16:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe (Innlegg 373607)
Og, tror dere at det blir bedre/verre om jeg stikker hull?

Jeg tror ikke det blir verre, jeg VET det blir det!!!:( Ikke gjør det!!!

mofe 11-12-07 16:35

Hehe, okai :cool: Jeg har igjen endel xyloproct-salve også, så satset på at en kombo av det og antix gjør susen..

Fikk sår midt på underleppa, og i munnviken.. auuu. Pleier å få det under leppene, men ikke denne gangen nei.

Kanutten 11-12-07 16:43

Jeg kjenner når munnsåra kommer, ei god stud før det blir ei blemme. Da er jeg snar å smøre på med prolip eller zovirax. Da stopper utbruddet og det blir ikke ei blemme engang.

jeef-micro 11-12-07 18:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av mofe (Innlegg 373607)
Here we go again...

Jeef: man skal ikke bruke antix mere enn et par ganger pr. døgn? Hvorfor ikke?

Aciclovir (som er virkestoffet i antix) er et av de få antivirale medikamentene som finnes (antiviral = medisin mot virus) så for å hindre ressitens er det viktig å ikke bruke salven mer enn 4 ganger pr dag..

mofe 11-12-07 18:24

Ah, skjønner.. Takk! :)

nalana 12-12-07 09:42

Alt for mange gode råd i en tråd, er forvirret jeg.:o
Det bobler hos meg nå, og jeg må være rask hvis det ikke skal være for sent. Hva kjøper jeg da, når jeg ikke har tid til resept og ikke vil betale skjorta. Så plagsomt er det bare ikke, og så er jeg sykemeldt og bare hjemme denne uka uansett, så forfengeligheten er det så som så med.:rolleyes:
Blir glad for rasskt svar og løper på badet og tar på vademecum mens jeg venter.

67kilo 12-12-07 09:49

Løp og kløp Antix 5% på apoteket.
Om man klarer å smøre seg med den så fort man merker litt kløing og bobler så er den helt suveren. Har nesten hatt skikkelig utbrudd etter at jeg begynte med den. Den tar kverken på viruset før det får bryti skikkelig ut. Og den er reseptfri.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:29.