Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Ketolysekuren (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=110)
-   -   Hvor begynner man å lete etter partystoppere? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=41525)

Ashley 09-03-11 19:22

Sv: Hvor begynner man å lete etter partystoppere?

er nøtter også en partystopper?:eek: æsj, søren. gjelder dette alle? spiste pecannøtter til lunsj idag ca 75 g. kun 6 karbohydrater pr 100 g.

skal prøve en uke uten å se om det faktiskt stemmer.

ada-emilie 09-03-11 20:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Val (Innlegg 1050227)
Jeg har litt problemer med å være fornøyd når jeg er ferdig med å spise. Jeg har et sug fremdeles etter middag. Men når jeg leser på forumet så har mange svar ang slikt sug vært å spise mer fett....men jeg spiser nok fett regner jeg med. Det med å ikke spise for mye protein går vel litt opp og ned. Jeg trener ikke styrke så ofte men når jeg gjør det flere dager på rad spiser jeg vel en hel del mer protein enn vanlig. Jeg har vanskelig for å legge meg på et nivå når det gjelder protein. Man sier vel 1 gram protein per kilo kroppsvekt for de som er lite aktive, også 2 for moderat aktivitet, og 3 for hardtrening. Men jeg varierer jo der sterkt fra dag til dag?

Om det varierer kan du legge mat inn på diett.no og da vil du etter noen dager se et gjennomsnitt.En viss kontroll/oversikt er ikke dumt.

ada-emilie 09-03-11 20:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Ashley (Innlegg 1051438)
er nøtter også en partystopper?:eek: æsj, søren. gjelder dette alle? spiste pecannøtter til lunsj idag ca 75 g. kun 6 karbohydrater pr 100 g.

skal prøve en uke uten å se om det faktiskt stemmer.

Selvsagt gjelder det ikke alle. Noen tåler alt, noen ikke alt, men hva folk reagerer på varierer jo fra individ til individ. Du må finne ut hva din kropp tåler.

Val 09-03-11 20:53

Ja, jeg har faktisk begynt med det nå de siste dagene:) Synes det var ganske morsomt. Jeg har jo egentlig hele tiden hatt en viss oversikt, men det var ganske annerledes å se det i helt konkrete tall. I går spise jeg like mye fett som proteiner i gram, mens i dag er jeg nede på 65gram protein men 106 gram fett. Det skal neimen ikke mye majones til før fettet drar fra:)

ada-emilie 09-03-11 22:18

Jeg har det samme problemet, andelen protein og fett blir veldig lik. Men jeg kan ikke bare ta mer fett fordi jeg spiser for mye protein. Jeg må bli flinkere til å spise mindre kjøtt istedet.

Val 10-03-11 11:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1051748)
Jeg har det samme problemet, andelen protein og fett blir veldig lik. Men jeg kan ikke bare ta mer fett fordi jeg spiser for mye protein. Jeg må bli flinkere til å spise mindre kjøtt istedet.

Nå vet jeg ikke om jeg forstår helt hva du mener...er det et problem å spise like mye fett og protein i gram? Altså fordelingen når man ser på energi er jo slik at man skal ha mer fett selvfølgelig, men hvis man spiser, igjen i gram, like mye protein og fett, så blir likevel andelen energi som kommer fra fett betydelig større enn det som kommer fra protein?

Men over til noe annet, jeg har faktisk gått ned i vekt i dag!:) Etter bare to dager med litt mer grønnsaker og mye mindre kalorier. Jeg er fremdeles over startvekta, men det føltes godt og veldig motiverende. Så nå skal jeg en tur på trening for å løpe av meg frokosten:) Takk for alle tips alle sammen, kom gjerne med fler:)

Nerthus 10-03-11 11:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Val (Innlegg 1052098)
Nå vet jeg ikke om jeg forstår helt hva du mener...er det et problem å spise like mye fett og protein i gram? Altså fordelingen når man ser på energi er jo slik at man skal ha mer fett selvfølgelig, men hvis man spiser, igjen i gram, like mye protein og fett, så blir likevel andelen energi som kommer fra fett betydelig større enn det som kommer fra protein?

Men over til noe annet, jeg har faktisk gått ned i vekt i dag!:) Etter bare to dager med litt mer grønnsaker og mye mindre kalorier. Jeg er fremdeles over startvekta, men det føltes godt og veldig motiverende. Så nå skal jeg en tur på trening for å løpe av meg frokosten:) Takk for alle tips alle sammen, kom gjerne med fler:)

Siden det å spise like mye protein som fett i GRAM gir en fin typisk lavrkbo-fordeling prosentmessig av totalt energiinntak ser jeg ingen problem med dette :)
Gratulerer med igangsetting av vektnedgang igjen - det unner jeg deg! :)

Val 10-03-11 11:29

Jo takk for det:)

Ja, det var sånn jeg forsto deg Nerthus før, men ble usikker på hva ada-emilie mente når hun sa det med vanskelig å få i seg mer fett mindre proteiner. Kanskje jeg misforsto :)

ada-emilie 10-03-11 19:10

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Val (Innlegg 1052112)
Jo takk for det:)

Ja, det var sånn jeg forsto deg Nerthus før, men ble usikker på hva ada-emilie mente når hun sa det med vanskelig å få i seg mer fett mindre proteiner. Kanskje jeg misforsto :)

Jeg vet at med like mye i gram blir energiprosenten riktig, men jeg spiser for mye protein. Noen dager har jeg inntatt 170 gram!!! Og det uten at jeg trener styrketrening engang. Gulp. Idag har jeg inntatt 100 gram protein etter to måltider og bare halvparten så mye fett. Vanskelig dette,altså.

Nerthus 10-03-11 20:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1052550)
Jeg vet at med like mye i gram blir energiprosenten riktig, men jeg spiser for mye protein. Noen dager har jeg inntatt 170 gram!!! Og det uten at jeg trener styrketrening engang. Gulp. Idag har jeg inntatt 100 gram protein etter to måltider og bare halvparten så mye fett. Vanskelig dette,altså.

Nå blir jeg faktisk også litt nysgjerrig på hva du spiser - når du har spist 170 gram protein på en dag - hva og hvor store mengder av proteinkildene har du da spist? (Sier hun som lå i snitt på 60 gram pr dag over lang tid... kanskje ikke rart jeg er i dårlig form og uvel ;) )

ada-emilie 10-03-11 21:13

Det er rent flaut å komme med slikt her, he he. Men ok. Jeg har eksempelet på diett.no.
Hovedsakelig: 100 g så lett-ost i ett måltid: 32g, 140 g kyllingfilet i to andre (190 g tilsammen): nesten 80 g protein , en atkinsbar :16 g, 4 ss cc:9 og protein fra soyamelk:18. Den dagen spiste jeg så mye som 1483 kcal. Jeg har nok vanligvis ligget på 150-160 g protein antar jeg.

Nerthus 10-03-11 23:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1052697)
Det er rent flaut å komme med slikt her, he he. Men ok. Jeg har eksempelet på diett.no.
Hovedsakelig: 100 g så lett-ost i ett måltid: 32g, 140 g kyllingfilet i to andre (190 g tilsammen): nesten 80 g protein , en atkinsbar :16 g, 4 ss cc:9 og protein fra soyamelk:18. Den dagen spiste jeg så mye som 1483 kcal. Jeg har nok vanligvis ligget på 150-160 g protein antar jeg.

Jeg spiser altfor lite protein-mat altså... TO ganger kyllingfilet hehe godt jobba ;) *Nerthus MÅ spise mer protein!*

ada-emilie 10-03-11 23:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1052853)
Jeg spiser altfor lite protein-mat altså... TO ganger kyllingfilet hehe godt jobba ;) *Nerthus MÅ spise mer protein!*

Det er bra du mobber meg, hi hi, for det er mye,ja. Men nå skal jeg være flink og ikke overdrive mer. Tips om du vil spise mer protein: spis fire måltider.

Nerthus 11-03-11 11:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1052882)
Det er bra du mobber meg, hi hi, for det er mye,ja. Men nå skal jeg være flink og ikke overdrive mer. Tips om du vil spise mer protein: spis fire måltider.

Jepp.... jeg skal jobbe litt i dag med å få oversikt over gode proteinkilder - får se om jeg legger ut et menyforslag etterhvert også :) Jeg spiser veldig lite for tida pga sykdom... så det blir bare lettvint mat og (lavkarbo da) - men det har lite proteiner i seg... Takk for tipset :)

ada-emilie 11-03-11 11:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1053144)
Jepp.... jeg skal jobbe litt i dag med å få oversikt over gode proteinkilder - får se om jeg legger ut et menyforslag etterhvert også :) Jeg spiser veldig lite for tida pga sykdom... så det blir bare lettvint mat og (lavkarbo da) - men det har lite proteiner i seg... Takk for tipset :)

Ja, og ta litt større stykker hver gang. Jeg har spist store kyllingfilet-stykker opptil 180 g om gangen. Men jeg trenger egentlig ikke så mye og jeg vil jo ikke anbefale så mye om gangen. Noen dager har jeg følt en merkverdig sult, men sånn sult kommer og går.

Proteinkilder med mest i er: egg, fisk, alle typer kjøtt,tofu og ost.

Nerthus 11-03-11 11:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie (Innlegg 1053169)
Ja, og ta litt større stykker hver gang. Jeg har spist store kyllingfilet-stykker opptil 180 g om gangen. Men jeg trenger egentlig ikke så mye og jeg vil jo ikke anbefale så mye om gangen. Noen dager har jeg følt en merkverdig sult, men sånn sult kommer og går.

Proteinkilder med mest i er: egg, fisk, alle typer kjøtt,tofu og ost.

Jeg har sjekket litt det jeg har ført inn i diett.no de siste ukene... og jeg ligger på knappe 0.5 gram pr kilo kroppsvekt (på de gode dagene...) jeg begynner å lure på om dette kan være med på å forklare hvorfor jeg er så sinnsykt slapp og har jernmangel... :rolleyes: Uff har jeg SPIST meg dårlig jeg nå da liksom! Gulp... her må jeg dra opp ermene og begynne å jobbe litt med inntaket mitt! Spiser mer enn nok fett, men aaaaaaltfor lite protein... Nå har jeg spist en salat med skinke og ost (ca 30 gram protein), og jeg ønsker å ligge på minst 100 - helst 120 gram pr dag for å få i gang litt ting og tang her... en kyllingfilet - ja da er man oppe på knappe 60-70... herlighet så er det middag - MÅ jo bare bli biff det!!! *ler av seg selv*
NÅ skal jeg skrive ut matvaretabellen og lage en god oversikt over proteinkilder her altså!!

Val 11-03-11 16:00

Aha, da skjønner jeg ada emilie.

Kan ikke forstå at det er vanskelig å få i seg nok av noe som helst...mat som det er mye proteiner i er jo deilig....hmmmm:)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:20.