![]() |
Sv: Mental trening og viljestyrke!
Dette var klargjørende for meg også, Manina.
Takk for kloke ord som jeg skal legge meg på minne ! Denne tråden bør leve leeeenge ! |
Sitat:
Spennende er det jo om man kan jobbe mentalt med seg selv, slik at man tar over styringen og er bevist på alle valg i forhold til ernæring. I tillegg slår det meg, at skal man oppnå noe, så må man sette seg langsiktige og kortsiktige mål, fordi da er det lettere å følge planen. Hvis ikke kan man fort vingle i beslutningene og tillate seg både det ene og det andre. :) |
Jeg er nok også en av de som ikke mener at viljestyrke er så essensielt for livsstilsendring, men jeg snakker jo bare for meg selv. For meg har det vært fokuset som har vært viktig. Jeg ser jo hele tiden at det blant slankere her inne, og ellers i verden er mye fokus på å hele tiden finne erstatninger, kos i form av godteri og mat, og ikke minst at mange tenker mye på hva de savner å spise når de legger om kostholdet.
Jeg vet ikke hvorfor, men det har opptatt meg i svært liten grad. Joda, jeg har bakt et og annet lavkarbobrød (som jeg forresten synes er mye bedre enn vanlig brød, da jeg aldri virkelig har likt annet brød enn typ pompernickel og dansk/tysk rugbrød), spist sukkerfri sjokolade og bakt noen sukker- og melfrie kaker opp igjennom, men det har hørt til sjeldenhetene. Når folk har spurt meg om hva jeg ikke kan spise, så har jeg alltid omformulert spørsmålet i svaret mitt til hva jeg kan spise. For det er nemlig det fokuset jeg ønsker; mulighetene, ikke begrensningene. Da jeg la om kostholdet var det heller ikke for å gå ned i vekt, men en faretruende helsetilstand, der diabetes var nært forestående, og et enkelt tips fra legen om å kutte ned på sukker og stivelsesrik mat, resten er et par søk på internett og historie. Da jeg fant ut at jeg kunne gå ned i vekt på dette kostholdet også, så var det en kjempebonus. Men viljestyrke er ikke noe jeg har tillagt resultatene mine. Men nå har ingenting kommet gratis i min vektnedgang. Jeg har gått ned nesten 25 kilo, men det har tatt meg 4,5 år, altså et snitt på ti gram nedgang i uka! :p Og som andre også nevner her, så er det ikke noe alternativ. Hvor syk jeg kommer til å bli om jeg går tilbake til et høykarbokosthold tør jeg ikke tenke på en gang. Og jeg savner ingenting. Det hender jeg kunne tenkt meg å ta en utepils, men det er konsptet mer enn ølen. Nå har det også kanskje noe med at ord som viljestyrke og disiplin har en litt negativ klang for meg, som en slags segregering av de som klarer og ikke klarer. Jeg har stor tro på at fokuset må være på plass, og selvfølgelig må man ha en viss motivasjon. Sist men ikke minst så tror jeg også at det har mye å si at man kan si til seg selv, og mene, at man fortjener å bli slankere og friskere. Den biten har jeg jobba MYE med! Jeg har studert kroppen min nøye underveis, akseptert og godtatt hvordan den har sett ut og fungert underveis, og blitt noe så banalt som mer glad i meg selv, og ikke bare ansett kroppen som et vedheng, men liksom tatt mer bo i meg selv. Om noen skjønner hvor jeg vil! :p Det var noen som sa til meg her om dagen at jeg faktisk er en av de 5% som har klart det! Det er visst det som er statistikken av alle som slanker seg, så er det kun 5% som klarer å gjennomføre det, OG holde vekta. Det gjør at jeg får mye mer respekt for den jobben jeg faktisk har gjort! De kiloene jeg har å gå ned nå, er nesten som ren bonus å regne. De ligger på kritiske områder, men jeg har ikke helsefarlig overvekt lenger, og er å regne for slank. Dette ble sikkert innmari langt! :p |
Oscar Wilde sa "I can resist everything except temptation".
Jeg tror mye av hemmeligheten ligger i å "justere" hva man finner fristende. Hvis man klarer å mobilisere nok viljestyrke til å etablere en ny vane, vil man ofte ikke finne de samme tingene fristende lengre. I gamle dager syntes jeg at Coca-Cola var godt. I dag syns jeg det smaker helt forferdelig. På samme måte med vanlig melkesjokolade - smaker ikke godt. Det er ikke vanskelig å motstå ting du ikke finner fristende! - |
Et vektig innlegg, Photobscura. Og langt og godt !
Jeg er veldig enig med deg der du forfekter at dette fokuset på erstatninger ikke nødvendigvis er så bra. Da blir det nemlig så mye lettere å 'dette ut av' livstidskostholdet sitt (- som de fleste så gjerne, gjerne tror at det er -) Selv har jeg Diabetes 1 og merker at jeg har det så mye, mye, MYE bedre på dette kostholdet. Jeg har mer enn halvert dosene med hurtigvirkende insulin og gått ned en tredjedel på den langtidsvirkende. Og for en gangs skyld har jeg goooood tid. Resten av livet, faktisk. Om jeg går ned 6 eller 10 eller 15 kilo koer i annen rekke. Det jeg har tenkt å holde fokuset på er nemlig helsegevinsten, ja. Og det rent generelle om at sukker og hvetemel og høykarbostoff slett ikke er bra for menneskene. Og jeg vil leve lenge og godt ! Takk, Photobscura. Du er et forbilde ! |
Takk for det, Aintonette! Og gratulerer selv! Det er jo utrolige forbedringer!
Nå skal det sies at jeg ikke trener, da. Eller, jeg prøver å trene yoga hver dag, og jeg går veldig mye (jeg er så praktisk, atte. Trikk og buss er dyrt! ;)), og jeg er imponert over de som klarer å opprettholde et treningsregime. Men jeg har ikke noe tro på å presse seg til ting man ikke liker, og jeg tviler på at jeg noen gang kommer til å sette mine bein i et treningssenter. Men jeg har god tro på fysisk fostring; at man finner mosjon i hverdagen, i det å gå fra a til b, trapper i stedet for heis, gjøre fysisk arbeid og så videre. Yoga er bare deilig og avstressende, så at f.eks rompa blir fastere er i grunn en bonus! :D |
Og så vil jeg presisere at jeg ikke dømmer noen for å søke erstatninger. Jeg skjønner at det kan være viktig i en overgang for enkelte. Jeg var aldri noen stor godterispiser før jeg la om kostholdet, og jeg straffet meg nok mer med sulting enn overspising, så det har vel kanskje noe med hvilket utgangspunkt jeg gikk inn i en kostholdsendring med.
Men det jeg synes er litt ålreit, er at de som blir stayere på kostholdet ser generelt ut til å kutte ned på erstatningene etter en viss tid. Det er jo en bra ting! |
Nemlig, Photobscura ! 'Generell' fysisk aktivitet ! Jeg har en trimsykkel i stua som jeg slenger meg på mens jeg ser Dagsrevyen,- hvis jeg ikke har gått litt ute om dagen. Av og til i tilleg. Det begynner å bli en vaaaane. Deilig !
|
Sitat:
Sitat:
Jeg tror mange her har oppdaget at når et visst mål de har satt seg har blitt nådd, så er det ikke like gjevt å fortsette med å vedlikeholde dette resultatet. Da trengs en annen type motivasjon. Og denne motivasjonen må være ens egen! Jeg har f.eks. ikke hatt så god effekt av at andre har ment at meieriprodukter er skadelig og jeg bør kutte dem helt ut. Det vil si, om dette var noe jeg bestemte meg for. Jeg har prøvd det, men jeg likte det ikke og da ble det et problem, jamfør det jeg skrev over i forrige innlegg. Skal jeg lykkes med dette, må jeg gjøre det for egen del, og virkelig godta dette som sant, eller i det minste må jeg finne ut at dette er greit for meg. |
Sitat:
Og er det ikke sånn, da, dere, - at vi er så forskjellige og det handler nok vel så mye om å kjenne seg selv. Som Sokrates sa: "Menneske, kjenn deg selv!" |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:03. |