![]() |
Sv: Gjør deg bikiniklar med Drevon
Sitat:
Ved kalorirestriksjon vil kroppen forsøke å konservere energi, det gjør den bl.a. ved å skru ned temperaturen, og kvitte seg med kroppsvev som er metabolsk aktiv. Hint, fett er ikke metabolsk aktivt... Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Jeg EIER ikke sultfølelse men bruker måltid som en måte og bryte opp dagen på pt (hjemme sykmeldt) - jeg har lurt mye på hvorfor man ikke blir sulten på lavkarbo generelt? MEN når jeg spiste MYYYYE mat på lavkarbo (første 6mnd) var jeg kronisk sulten selv om jeg spiste meg stappmett. Noen tanker om årsak til dette? Vet andre også har opplevd dette. Sitat:
Sitat:
Jeg hadde veldig lavt B12 og folat før jeg begynte på lavkarbo, men det stabiliserte seg uten tilskudd i løpet av 3 mnd faktisk... leste vel et sted også at lavfett og høykarbo kan gi underskudd av disse. Jfr homocysteinteorien var vel jeg på vei til hjerteproblemer med mitt Grete Roede kosthold ;) |
Sitat:
Sitat:
|
Er leangains liksom periodisk faste eller er det mer?
|
Sitat:
Jeg utfører leangains i kontekst av et paleo-kosthold, men prinsippet blir det samme som Martin Berkhan gjør. Han tillater seg å spise ting som jeg ikke ville spist pga. glutensensitivitet etc. Les mer om Leangains her: http://www.leangains.com/2008/06/sur...-fat-loss.html |
Sitat:
Jeg liker ikke Martin sin fremtoning og holdning. Har kommentert ett par ganger og han er så nedlatende når man ikke er enig med han. Det er liksom his way or the highway. :rolleyes: Derfor unngår jeg legains. Hehe. Og bedreviteren sin blogg. Sparer meg for irritasjon og frustrasjon :p |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Flaks for meg at jeg elsker innmat, da! Prøver å i tillegg til "vanlig" kjøtt (svin, storfe, kylling) spise innmat og fisk MINST en gang i uka. Lever! Lungemos! Mhm! :sikle:
|
Sitat:
Tunge er også noe jeg drister meg til, om kjøttet kommer ferdig skivet. Tror sambo'n ville freaket ut om jeg kom hjem med en hel ku-tunge som jeg sa vi skulle ha til middag. :P |
Sitat:
Brunt fettvev er meget metabolsk aktivt. |
Sitat:
Hjerne, jeg vet ikke helt, jeg. Det er jo ikke heller noe man finner i frysedisken på Rema. Tunge er snadder, og en selvfølgelig ingrediens på julelunsjbordet hjemme, men da av elg eller rein. Jeg er ikke så innmari lettskremt når det kommer til mat, og har aldri skjønt hvorfor det skulle være verre å spise innmat enn kjøtt i seg selv. Og særlig når det også er så godt! (Synes jeg, da). Sånn sett er det litt bummer at det er så mye hvete i blodpølse/pudding. Dét savner jeg. Ellers har jeg dilla på lungemos om dagen (selv om det inneholder mer hjerte enn lunge, forsåvidt), og spiser det ofte, gjerne med terninger av godt stekt sellerirot i. Kjempegodt! Og ikke minst billig. |
Sitat:
Mamma laga oksetunge en gang for lenge siden. Det dufta veldig godt og alt det der men når vi skulle spise den så så hun for seg hele kua som rauta og geipa og da fikk vi ikke spise tunga, den gikk i søpla, og det tenker jeg på når jeg tenker tunger. Så nei, ingen tunger her :P |
Sitat:
"Brown adipose tissue (BAT) is a specialized thermogenic tissue, which is highly vascularized and richly innervated with sympathetic nerves. Due to the high thermogenic capacity (500 W/kg) even very small quantities such as those found in adult man can significantly influence heat production. As little as 50 g BAT could make a contribution of 10-15% to energy turnover in man. This would be more than sufficient to cause large differences in fat deposition between individuals with active or inactive dietary induced thermogenesis. Recent research has revealed the presence of an atypical beta-adrenoreceptor on BAT, tentatively designated as beta 3-adrenoreceptor. The development of beta 3-agonists offers an opportunity to treat obesity without the cardiovascular and other undesirable side-effects of conventional adrenergic agonists." http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...t_uids=2560467 & http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/q...=pubmed_DocSum |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Hvis du f.eks ikke spiser bønner og ikke orker smaken av lever må du ete i bøtter og spann av bladgrønt for å dekke opp behovet for folat. Betain, man kan lage betain fra kolin som finnes i egg og lever, men den beste kilden til kolin er i spinat og den vanligst tilgjengelige er i hvete... Det jeg mener er at om du spiser lavkarbo, det gjelder både underveis og etter at du har nådd målet ditt, må du sørge for at det du spiser tilfører næringsemnene du har behov for for å oppretteholde kroppsfunksjonene på optimalt nivå. Det gjør du ikke ved å spise indrefilet, du bør også spise hele kua. :p Se mer her: http://blog.cholesterol-and-health.c...ver-bones.html |
Sånne diskusjoner som dette er til å ta skrekken av, for en som er på sin femte uke med ketolyse og suger til seg alle råd som fins, som såvidt har startet å minke i vekt og som fremdeles prøver å få oversikt over alt som kan være partystopper...
Jeg trodde det skulle være nok å lese ketolyseboka grundig og så sette i gang... :( Hjelp!?!? :eek: |
Sitat:
|
Dauen skal en årsak ha; om jeg ikke dør AV lavkarbo så dør jeg med den.
|
Kosttilskudd, noen?
Enig at å spise for lite er skadelig uansett hvilket kosthold man lener til, men det har jo ingenting med lavkarbo i seg selv å gjøre. I det hele tatt. Og når sant skal sies, så trenger man vel ikke Guinness Rekord i optimalt kosthold for å klare seg sånn ca. noenlunde bra i hverdagen heller... |
Sitat:
Jeg har en teori om det. Det kan være at du kom for høyt i kh. til at du fortsatt manglet sultfølelsen. Jeg har hatt det slik når jeg har spist over 25g i kh.... Har vent meg til at det kjennes ut som jeg er sulten, men jeg vet jo at jeg ikke er det så jeg spiser ikke annet enn det jeg skal ha... Nå når jeg spiser så mye som 3500 kcal per dag er det tydelig at kh-nivået påvirker sultfølelsen selv om jeg bare spiser 5,72% kh..... |
Sitat:
Her er et forskningsprosjekt utført på NIFES i 2010: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20613988 Dette prosjektet ble presentert på ernæringskonferansen i Bergen i høst. Konklusjon: Fiskeprotein kan være med å øke andelen brunt fettvev. Derfor kan en diett med mye fisk gjøre det lettere å gå ned i vekt. Dette skyldes at et bestemt protein, UCP-1, aktiverer de brune fettcellene til å produsere varme. Fiskeprotein inneholder mye UCP-1. Dette proteinet øker også differensieringen fra hvite fettceller til brune fettceller, og øker dermed mengden brunt fettvev. |
Sitat:
|
Jeg tror ikke jeg noen gang har smakt innmat.. Med mindre leverpostei teller :p
Hvilken type innmat bør jeg prøve som er bra på næring? (vet ikke helt hva som går under innmat som er spiselig, lever og hjerte? :S) Tar gjerne imot link til oppskrifter også :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:26. |