![]() |
Sv: Magesår og takk for meg
Det er mye synsing om magesår og refluks her.
1.Magesår kan skylles Helicobakter Pylori bakterien, men det er sår som sitter i duodenum (tolvfingertarmen), sår som sitter i magesekken er sjeldnere assosiert med HP bakterien. Derimot medisiner spesielt NSAID (non-steroid anti inflamatory drugs) eller betennelses dempende er en klar favoritt til sår i magesekken. For alle dem som sier de har hatt magesår, skal dette ha vært verifisert ved en gastroskopi. Det holder ikke å ta en blodprøve å finne HP bakterie antistoff i blodet. Det sier ingen ting om det er sår eller ikke. En del får magekatar (gastritt) av HP bakterien og den skal være alvorlig før man velger å behandle den, da med en trippelkur (noen ganger kvadruppelkur). 2. Refluks er magesaft opp i spiserøret. Behandling er syredempende som også er behandling i tillfelle ved magesår. Kjenner ikke så godt til lavkarbo diettene, derfor meldte jeg meg inn her. Forbrenning av karbohydrater produserer mye luft, derfor vil mange føle seg bedre på mindre karbohydrater, magen er derimot ganske så mye et vane-dyr og omlegging kan være lurt å ta over litt tid. Har vurdert til om disse lav-karbo-diett tingene og lurer på litt av hvert, bl.annet fiber. Er det lov? |
Sitat:
Nå skal det sies at jeg hadde spiserørsbrokk i tillegg, og da har man nesten alltid refluks. Fiber er lov, men har liten hensikt. Hva tenker du på når du sier fiber? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Altså, med samme her mente jeg selvfølgelig ikke at jeg har nøyaktig samme sykdomsforløp som deg ... :o Jeg mente bare at mine reflukser også er forsvunnet. ;)
|
Jeg trodde det var fet mat som ga meg halsbrann før jeg begynte på lavkarbo, men det har altså vist seg å ikke stemme, jeg har aldri spist så mye fet mat sammenhengende som jeg har gjort de 14 dagene jeg har gått på lavkarbo å jeg har ikke hatt halsbrann en eneste gang, før kunne jeg bruke en pakke Samarin i uka.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16. |