![]() |
Sv: Går det an å leve opp til forventningene?
Så lenge barnet er friskt og vokser og legger på seg og sover hele natten og er våken og aktiv på dagtid og alt er såre vel, er det helt greit å holde seg til sånn man hadde tenkt seg!
Men etter 14 dagers sykdom med alarmerende vektnedgang og poden fortsatt ikke vil spise, blir man som mor en smule panisk og tilbyr hva det skal være for at ungen skal få igjen matlysten!:p (Og det selv om han ved siste sykdomstilfelle var 17 år. Det tok 6 måneder før han kunne spise uten å bli syk. Da fikk han det han orket å spise, gitt) Når et apatisk barn bare stirrer på vannflasken og så absolutt ikke vil ha, så tilsetter mor litt smak for å unngå innleggelse, veneflon og intravenøs oppvæsking!:p Hadde jeg visst det jeg vet i dag for 17 år siden, hadde jeg nok lagt opp til skikkelig lavkarbo for hele familien. I dag gjør vi så godt vi kan, som i hvert fall er bedre enn høyhøykarbo!:) |
Sitat:
|
Sitat:
Gi deg du da!! Til temaet: Det går fint an å lage egen mat og gi ungene gode vaner. Men forbered deg på motbør fra omgivelsene, og gjerne ren sabotasje fra besteforeldre som ikke deler din kostholdsfilosofi. Ingen savner søtt om de ikke er tilvendt det, for hvordan kan man savne noe man ikke vet hva er? -Og når de kommer så langt at de får smake, så er det på tide å lære måtehold. Lykke til! |
Sitat:
|
Sitat:
-Og det tror jeg faktisk ikke du mener. |
Jeg ser ikke at jeg skrev at lavkarbo reduserer intelligensen.
Sitat:
Han begynte på medisin. Han ble mye roligere. Også på de områder som jeg virkelig satte pris på hos ham! Han var veldig utforskende, alt skulle sjekkes og testes (ikke rart man kan få egen stønad som skal dekke ødelagt inventar hvis man har barn med ADHD) og prøves en gang til. Dette engasjementet og iveren etter å oppdage nye ting ble så og si borte. Men så viste det seg etter et par år at han tålte ikke medisinene (han prøvde stort sett alle sorter som var på markedet da). Resultatet ble at vi kuttet ut medisinen. Han fikk tilbake energien og intensiteten. Det var da vi begynte med lavkarbo siden jeg hadde lest at det kunne ha god virkning på ADHD. Om det er maten eller årene som har gått som har roet ham, det vet jeg ikke. Det jeg vil frem til er at hvis lavkarbo har samme effekt på ADHD som medisiner har så har man om mulig redusert en intens energi til en mer "normal" en. Det har overhodet ingenting med intelligensen å gjøre! Det er nemlig utrolig mange ting som er blitt oppfunnet grunnet blant annet uhell og entusiasme. Linser man setter inn i øyet ved en cataractoperasjon (grå stær) er et eksempel. Kort fortalt: Ved et uhell fikk en person en glassbit inni øyet. De trodde at øyet var tapt, men tvert imot så så han bedre enn hva han gjorde tidligere. Daadaaahhh! Intraokkulærlinse var oppfunnet! Så den listen jeg kopierte fra nettet er personer som alle har/hadde ADHD. Nå vet ikke jeg hvorvidt de gikk på medisiner eller ei, men jeg kan se for meg at de hadde stor iver og entusiasme i det de foretok seg og kanskje av den grunn nettopp ble det de ble?? |
Sitat:
Men sannsynligvis spiste de mindre raske karbohydrater, industrialiseringen av jordbruket og prossessering av mat kom også senere enn levetiden til de fleste på listen. |
Sitat:
Klippet ut fra nettet.. Sitat:
|
Jeg skjønte godt hva du mente, Kanutten - det var ikke så vanskelig :)
|
Sitat:
Men du skrev bare om at medisinene virket dempende på ham, hvordan er han nå da, bortsett fra at han er roligere? Jeg tenker vel at kosthold ikke "tar bort" så mye som medikamenter gjør? |
En del av de kjente personene på lista har også Asperger syndrom.....i tillegg til ADHD!
|
Sitat:
|
Sitat:
Det ser ut som han har funnet sin nisje her i livet. Og glad er jeg for det for det er så mye han IKKE mestrer. Og når det gjelder skolearbeide så er det så som så med leksegjøringa, men gjett om det er en kar som får både 5ere og 6ere når han kan få fremføre muntlig for hele klassen istedet for å skrive ned på papir?? Han kan knapt skrive, han skriver kun store bokstaver.. Han går i 10. klasse. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:53. |