Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=42835)

Kanutten 10-04-11 18:57

Sv: En ufattelig usaklig og provoserende oppfølgingsartikkel i BT!

Sitat:

High cholesterol may protect against infections and atherosclerosis

HER kanskje??

AneAne 10-04-11 19:47

Spennende! Kanskje jeg skal lese den boken jeg også! Det jeg vet om kolesterol har jeg fått vite gjennom studiet (går medisin), så da er det kanskje ikke den beste kilden! Hehe :D

Vegard L 10-04-11 20:00

AneAne: Jeg vil absolutt anbefale deg boken Ignore The Awkward av Uffe Ravnskov. Der går han gjennom hvordan kolesterolmyten har blitt holdt i live, og hvordan masse forskning som viser noe annet har blitt feiltolket eller bare ignorert. Den boken burde vært obligatorisk for alle medisin/ernæringsstudenter. Den er veldig lettlest og ikke alt for lang...

Studerer ernæring ved UiB. Er veldig opptatt av å lese alternativ litteratur for å få et mest mulig nyansert bilde, akkurat nå holder jeg på med Good Calories, Bad Calories.

AneAne 10-04-11 20:05

Så flott å få tips! Det er altfor lite ernæringsundervisning på medisin - nesten skammelig. Jeg så nettopp på den forelesningen gitt av Gary Taubes og jeg ble positivt overrasket ift at det var veldig mye som samsvarte med den undervisningen vi har fått!

Skal absolutt lese litt mer bøker for å få et bedre bilde av alt dette! :)

Vegard L 10-04-11 20:48

Mange utenfor disse studiene sitter med en oppfatning av at studiene er veldig ensidig og at man blir belært til å mene det som staten mener. Jeg trodde faktisk det kom til å bli litt sånn selv før jeg begynte.
Jeg ble gledelig overrasket når jeg merket at vi blir oppfordret til å utforske alle sider og gjøre oss opp egne meninger. Se på ting med kritisk blikk osv. Har også en del lavkarbovennlige forelesere, så ernæringsstudiet er faktisk ganske nyansert!

Sugarpill 10-04-11 21:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1080313)
Heter du egentlig Christian Drevon? :geip:

Fuck, busted! :D

Sugarpill 10-04-11 21:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av bærrgen (Innlegg 1080324)
Jeg leste den artikkelen du henviser til i bt.no og tenkte bare "stakkar"..... Og så at "fettlegene" burde miste lisensen da :rolleyes:

Ahh, den uttalelsen var jo den beste. Hva med legene som skriver ut store doser sentralstimulerende til 7-åringer som faktisk ikke har ADHD, men bare er hypet opp på nugatti og Litago? Bør ikke lisensen deres vurderes også, da?

AneAne 10-04-11 21:06

Jeg har også inntrykket av at mange tenker sånn, ja. Det er veldig trist synes jeg, spesielt fordi jeg vet at når jeg blir ferdig så skal jeg gjøre alt jeg kan for å hjelpe pasientene mine! Jeg forstår jo at mange er veldig skeptiske til utdannelser som tidligere var lite nyansert og preget mer av tradisjon enn empirisk dokumentasjon, men jeg håper at mange ser at vi har kommet litt lenger i dag! :)

Supera 11-04-11 02:37

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1080349)
HER kanskje??

Ah takk! Men det var ikke helt det jeg mente. Jeg mener å ha lest ett eller annet sted at kolesterolet går litt opp av og til hvis det er infeksjoner i kroppen.

Supera 11-04-11 02:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av AneAne (Innlegg 1080426)
Så flott å få tips! Det er altfor lite ernæringsundervisning på medisin - nesten skammelig. Jeg så nettopp på den forelesningen gitt av Gary Taubes og jeg ble positivt overrasket ift at det var veldig mye som samsvarte med den undervisningen vi har fått!

Skal absolutt lese litt mer bøker for å få et bedre bilde av alt dette! :)

Min liste:

AneAne 11-04-11 12:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1080686)
Min liste:

Tusen takk! Jeg skal kose meg med noe av dette i påsken :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:05.