![]() |
Sv: Helles nøttemarengs med gul krem
Hvis man ikke har stevia vanilje, kan jeg bruke en halv ts vaniljepulver istedenfor?
|
Sitat:
|
Må bare si at denne kaken var HIMMELSK <3 Reduserte surkinmengden til 50 gr. i bunnen og hadde ca. 20 gr. i kremen. Merket likevel biiiiittelitt av sukrinen, så kommer helt sikkert til å droppe den i kremen neste gang. Denne kaken kommer uten tvil til å bli en gjenganger :) Tusen takk for kjempefin oppskrift!!
|
Hvor får man tak i stevia vanilje?
|
Sitat:
Kjempegod :) Dersom det er første gang du handler hos iherb, kan du bruke koden min: IDE262 så får du en rabatt på 5 dollar ;) |
Sitat:
|
Lagde "suksessterte" igårkveld. Det ble suksess :-) Hentet inspirasjon og tips fra flere tråder og oppskrifter.
suksessterte BUNN: 4 eggehviter 200 gr mandler, grovmalte Søtning: 1 dl splenda og 0,5 dl sukrin(knust i kaffekvern) 1/2 ts bakepulver Mal mandlene. Bland inn bakepulveret. Mal sukrin(en kan vel da strengt tatt bruke sukrinmelis??). Stivpisk eggehvitene med søtningsmiddlet. Vend til slutt forsiktig inn de malte mandlene. Stekes ved 175 grader i 25-30 min. Ikke varmluft. Avkjøl. GULKREM: 4 eggeplommer 1,5 dl fløte 1 vaniljestang(frøene da....), 150 g usaltet smør 0,5 dl splenda. 1 ts sukrinmelis. Bland alt i en kasserolle og kok opp på svak varme til det tykner. Rør hele tiden slik at det ikke brenner seg fast. Kremen tyknet, men var noe flytende, men ble fastere ved kjøleskapstemp. Hadde tegn til at den var på nippet til å skille seg når den var varm. Jeg varmet den kanskje litt for mye. Tok den over i en kald bolle og satte den på kjøl. Smurte krem på kaken dagen etter. Kaken ble nydelig god. Ingen "ising" eller rare bismaker. Den ble jo selvsagt noe forskjellig fra høykarbo-kaken, Bunnen mindre "seig" enn vanlig høykarbo-versjon. Kremen ble litt mer smør'ete enn høykarbo-kaken. Kaken kan godt være søtere, kanskje har jeg litt mer søting i kremen neste gang. Den ene ts med sukrinmelis i kremen var et forsøk på å gjøre den litt søtere.. :-) NAM, denne blir nok med til 17.mai-festen! |
Sitat:
Hvor mange karbs er det totalt i denne kaka?? :) |
Sitat:
|
Jeg bakte denne i helgen, men brukte paranøtter i stedet for mandler, da sparer enn mange KH:)
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hei!
Har kjempe lyst på akke i morgen på 17 Mai, men er veldig ny på dette med lavkarbo og har ikke så mye i skapene. Er vaniljepulver, det samme som vaniljesukker?! For har skjønt at Stevia tar litt tid å skaffe fra utlandet!! Og har noen en sammensetning av søtstoffer de har prøvd å kan anbefale, har litt dårlig tid så har ikke tid til å "misslykkes":) ÅÅÅÅÅ....som jeg håper jeg rekker å bake;) |
Sitat:
Ja der er vel det, men jeg vil anbefale deg å bestille steviadråper. Du får dem i alle forskjellige smaker og kan bruke dem til ALT!!! Fra kaker til kaffe og drinker, is i joughurt... Og ingen karber. Lykke til, for denna kaka vil du falle pladask for.;) |
Sitat:
|
Under 13 karber på ei hel kake er vel ikke dårlig!! :love::dulte:
|
Sitat:
|
Jeg har lyst å bake denne, men har ikke bakepro. Hva skjer om jeg ikke bruker bakepro? kan jeg bruke noe annet istedetfor bakepro?
|
Kan man bruke mandelmel istedenfor malte mandler? :)
|
Bare dropp bakepro du, egentlig like greit.
Det vil bli en mandelbunn, men uten det krispy som er fra mandlene. :) |
mmm denne så god ut, kansje jeg lager den på min datters bursdag, bare til meg, kan man fryse den med gule kremen på? noen som har laga den i muffins former?
|
Næsj...blir ikkeno kake her nei.... jeg ringte til mannen før han dro fra byen at han skulle kjøpe hakkede mandler, fordi det er bare noen butikker som har det, og garantert ikke noen i denne bygda. Men neida.... han mente at det hadde de, no problem. Men det hadde de ikke of course.....og jeg har ikke sånn kvern, så dermed blir det ikke god kake i morgen. Hvorfor må menn være så inni gamperæva sta og sære........:mad:
Jeg har ikke sånn mandelmel og slikt, derfor var denne kaka genial. |
Noen fikk visst dårlig samvittighet og dro langt avsted for å kjøpe hakkede mandler. Hadde vært billigere med en kvern på biltema, men den stenger 5, så det er umuligt for han å nå den på en hverdag. Men tror jammen jeg skal kjøpe meg en på lørdag.
|
Kaken var kjempegod, hadde ikke stevia vanilje, og brukte salt meierismør synes det er bedre.. Ungene likte kaka bedre enn farmoren sin...
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:14. |