![]() |
Sv: Latterlige ferdigprodukter
vann og jus ferdigblanda. Får mere for penga å blande selv..... for de som drikker jus da. kan jo velge mellom ulike blandungsforhold også. himle. Kjekt for småbarn i farta, men ellers.
|
1 Vedlegg
Denne tar kaka, mener nå jeg. Vann har har jo ingen kalorier, så hva disse skal være godt for, aner ikke jeg :confused::p
|
Må si jeg kjøper vann på flaske gitt:o
Jeg synes Imsdal-flaskene er så kjekke, så hvis jeg er på farta er det de jeg kjøper. Nå skal det sies at de blir brukt leeenge da, fyller dem med vann fra springen og har alltid en stående ved siden av meg. Lettvindt og greit. Men når det kommer til omelett på box:D Da blir jeg nesten flau på deres vegne. Tror det er møe "skrotegg" i de der. æsj:eek: |
lettvann ja haha den er smart vettu ;) Det eneste jeg kan komme på som er positivt med Diet Water, er nok at det får folk til å drikke nok når de vil ned i vekt (bare gjort på en innviklet måte). For noen lattelige produkter som finnes!
|
1 Vedlegg
Vet ikke helt om dette kommer innunder denne tråden, men er nå et slags ferdigprodukt. Her i Spania får man babygrøt med sjokoladesmak(!:eek:) Det skulle i allefall ikke være nødvendig, men i følge Nestle var det ønsket av spanjolene (fortalt av en bekjent). Det er generelt et høyt forbruk av sukker her, fruktyoghurtene inneholder ikke sjeldent 16-18g kh pr 100gr, og en del av de naturelle yoghurtene er tilsatt sukker.
Vedlegg 8295 |
:eek::eek::eek:!!!
Med sjokoladesmak?! HVOR er logikken i å gi barnet sitt sjokoladegrøt før sengetid for eksempel.. herlighet. |
Sitat:
Jeg kjøper revet ost noen ganger, men det er fordi ostestykket blir spist opp så fort. Kjøper også skiveost for de er tykkere og blir bedre osteknekkiser. Ellers syns jeg hvit saus på pose er fint, er jo i utgangspunktet smeltet smør og mel samt melk/ kraft man bruker for å lage det. Tenkte jeg kunne lage businesse av det ved å selge poser med mel og påskriften som på bernaisesausen |
Mye av kostholdet her nede er skremmende. Barna får gjerne bare et glass sjokolademelk til frokost(evt en croissant), har med seg litt chips og snop til lunsj på skolen,men solid middag i 14 tiden. Rundt kl 17 er det merienda med snacks,yoghurt eller en hvit baguett med søtt pålegg, og til kvelds er det gjerne noe søtt igjen. Og mye av maten er i tillegg fritert...
|
Nå har jeg aldri vært der nede, men kan tenke meg at det er vanlig at de er ganske store? det kostholdet høres ikke bra ut for noen, blir litt trist av tanken kjenner jeg. Jeg er så takknemlig at min gutt elsker frukt og grønnsaker, og kan fint velge vekk godteri og snop for en avokado!
|
Sitat:
|
Noe av det morsomste med omelettkartongen er jo at det skal være 8 egg oppi og reklamedamen lager en omelett til seg selv helt alene. Hvem spiser en 8-eggsomelett på egenhånd? Og hvis du ikke bruker opp kartongen med en gang, hvor lenge holder eggemassen seg?
Vannflasker sitt eneste bruksområde er til å ha dem til springvann, heller ofte ut kjøpevannet fordi det hjemme er bedre. Noen av tingene dere nevner er jo greit å ha med på farta som yoghurt med skje osv, men er mye rart der ute. "Liker" og lasagneglass pakkene med tomatsaus og bechemelsaus, hadde ikke solgt like mye hvis det stod hvit saus på glasset, noe som er det egentlige innholdet, og hvem bruker like mye hvit saus som tomatsaus i lasagnen? Ferdigstekt kjøttdeig... Jeg stoler ikke på disse "kjappe" produktene lenger, vet jo aldri hvor mye sukker de har gjemt inni. Søsteren min skulle lage guacamole i går og ville bruke posemiks, jeg ba henne sjekke innholdsfortegnelsen og gjett om sukker var på første plass fordekt under et mystisk og fancy navn. |
Nytten av ferdigprodukter kan alltids diskuteres, og som flere har påpekt her så er det kanskje ikke sååå stor forskjell på å kjøpe posesaus (som mange av oss har gjort det meste av livet!) - og det nye omelettpulveret.
Vi skal kanskje tenke litt på at folk har det forskjellig i ulike livsfaser og at det perfekte er det godes fiende? Etter at barna flyttet ut og jeg har fått bedre tid i hverdagen, da lager jeg det meste fra friske råvarer. Men sånn har det ikke alltid vært, livet var mer kaotisk før. Og da måtte vi ty til ferdigprodukter, selv om det ikke var det beste for helsa. :o Folk som både har jobb og små unger og/eller sitter i tidsklemma; dem unner jeg hvert minutts frigjøring fra trivielle oppgaver. Husk: det er så forskjellig hva vi mestrer! Akkurat det å riste pulver ut av en boks fremfor å finne frem noen egg og knekke og vispe, det kan være en lette i en hektisk morgentime i noen familier. Der enkelte kan ha problemer med å sikre seg at det i det hele tatt er egg i kjøleskapet :eek:, lager andre en omelett av friske gårdsegg med venstre hånda og klipper litt karse fra en skål i vinduskarmen samtidig. :D Stor forskjell, og det må vi ha respekt for … NB! Og så er det ganske mange revmatikere i dette landet som kan ha stor nytte av både eggepulver og andre produkter som f.eks. forkleet som er vist over, når fingrene ikke lystrer til å holde et egg eller knyte en knute. |
Det er nok mye rart i ferdigprodukter. Tror det er best at vi lavkarofolk holder oss unna.
Husker en gang da jeg gikk på Atkins og kjøpte meg omelett på kafe. Gikk rett ut av ketose pga den omeletten. Gikk på skole rett ved kafeen der jeg kjøpte omeletten, så jeg gikk innom dagen etter for å høre hva som var i omeletten. Det viste seg at de brukte pulver, ikke ferske egg, og pulveret inneholdt selvfølgelig karbohydrater :eek: |
er jo ikke verre enn å lese bakpå embalasjen. er ganske strenge regler for merking i norge. den prior eggerøreblandingen er rene egg og ingen ulumskheter.
samme er det om du kjøper ferdig revet OST, altså at det står OST på pakka. det er ikke lov til å blande ut produkter det står ost på. har heller aldri sett det har vært tilsatt noe ulumskheter i ferdig kutta grønnsaker og salater. flaskevann kan være tilsatt karbo, men det står på flaska. rent vann uten kullsyre og smak har jeg aldri sett har karbohydrater. så det å holde seg helt unna ferdigprodukter på lavkarbo trenger ikke være riktig. det kan være en del alternativer som faktisk letter jobben med dietten. det er så utrolig mye vi må lage fra bunnen av, så litt lettvinne løsninger engang i blandt om man er nøye med å lese hva ting inneholder tror ikke jeg er så farlig:) |
Sitat:
|
Jeg har problemer med å se poenget med de ferdiblandingene med pannekakemiks f.eks- selv jeg, som er verdens dårligste kokk, greier å lage en pannekakerøre!
|
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
|
De ferdigknuste eggene er bare ekkelt. Jeg kan ikke tenkte meg noe eklere enn en bolle med sammenpiskede egg jeg har glemt i kjøleskapet et par dager... æsj.
|
Oj, her var det kommet inn mange bra kommentarer :D
Ferdigskivet og ferdigrevet ost unngår jeg stort sett! Synes den nye reklamen for ferdigrivet ost er ganske teit, "rivjernets tid er forbi" :p hehe... er kjempeglad i rivjernet mitt jeg ;) Det hender jeg har en pakke ferdigskivet i kjøleskapet på lesesalen av praktiske grunner. Men det går fint å skive osten hjemme og ta med i en boks :) Den tacokjøttdeigen synes jeg også var ganske teit! hehe... Diettvann ja!! fantastisk!!! :D Synes også det er litt morsomt med beskrivelsen på diverse slankepiller. Det garanterer varig vektnedgang dersom man kutter ut å spise ditt og datt, og legger om kostholdet;) |
http://oslopuls.aftenposten.no/resta...icle532050.ece
Vi er visst ikke de eneste som misliker omelettkartongen :) |
Sitat:
Må innrømme at jeg irriterer meg over en hel haug av disse ferdigproduktene, og jeg syns ikke det tar så lang tid eller er så mye mer arbeid å lage ting fra bunnen av heller. Og det er ikke prisen jeg irriterer meg mest over (jeg har råd til å kjøpe det hvis jeg vil), men det at disse produktene er tilsatt så mange ekstra ingredienser/konserveringsmidler (og mye salt) som man ikke behøver dersom man gidder å lage det selv. Det hender at jeg kjøper ferdigkuttet salat, men det er mest fordi jeg liker å blande ulike salattyper - og dersom jeg både skal kjøpe en hel issalat, en hel friséesalat, en pakke ruccola og en hel hjertesalat så blir de gamle før jeg rekker å spise dem opp. |
Jeg må innrømme at jeg fniser godt av omelettkartongreklamen. Det gjøres et stort nummer av at det er så enkelt, men bruk gjerne tid på å kutte grønnsaker å ha oppi. Det å piske sammen 8 egg tar så myyyyye lenger tid. :rolleyes:
|
De omelett-eggene ble kåret til historiens dummeste ferdigprodukt på P1 for noen uker siden :rolleyes:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:30. |