![]() |
Sv: Hvor finner jeg en god ostehøvel?
Sitat:
Min heter brunosthøvel og er den beste jeg har hatt på hvitost. |
Smart, Mysil! Det skal jeg jaggu gjøre :ja:
|
Denne har vi heime hos mamma og pappa, den er eg veldig begeistra for! Men den er jo delvis i tinn, så den bør ikkje gå i oppvaskmaskina, så den er kanskje ikkje så praktisk.
|
Jeg visste ikke at folk kunne ha så forskjellig smak i ostehøvel jeg, da :p Nå har jeg i hvert fall skrevet en mail til Synnøve Finden, og så får jeg fortsette letingen etter den perfekte ostehøvelen. Jeg er villig til å gi en del for en god høvel, men det er bare så dumt at man ikke kan prøve den før man kjøper :o
|
Du får ta deg ein tur på besøk til folk og teste ostehøvelar! :D Den mamma og pappa har er rilla, og skjer ikkje så veldig tjukt. Men eg likar fleire lag med tynt, eg.
|
Og jeg liker et lag med tykt ;) Ja, jeg får ta en testrunde :D
|
Sitat:
Det har kanskje mest å gjøre med at jeg haaaater å få brunostrester (spesifikt: geitostsmak) på hvitosten. Så dermed; en høvel til hver ost :D |
Men Cyan, trodde ikke det var riller på Synnøvehøvelen, er det det da?
Sånn ser min ut (omtrent, ikke mitt bilde), mener den er lik Synnøve sin: http://4.bp.blogspot.com/_2WN3cfHvoM...1_DSCF0093.jpg |
Synnøve Finden ostehøvel er den samme som Fiskars sin, jeg har begge to og de er helt like.
Men den sorte som er avbildet i en link på førset side (som jeg forøvrig har kommentert tidligere) er kjempe bra. Det er en ganske ny produsert høvel, som er laget etter malen på en med treskaft. |
Selv holder jeg en knapp på den danske ostehøvelen jeg, med tråd :ja:
|
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
|
Fungerer kanskje greit på dansk gräddost?
|
Eg kjøpte ein diger ost (gouda) på eit par kilo her for eit par månadar sidan. Den danske funka fint i midten på osten, men ikkje på enden. :rolleyes:
|
Sitat:
Sitat:
(Jeg trodde i grunnen at rillene gjorde osteskivene tynnere jeg da :rodme: Så feil kan man ta!) Sitat:
|
Hurra! Endelig en god ostehøvel i hus. Fant en Bjørklund Amitto på TilBords på Strømmen. Spenningen var til å ta og føle på da jeg testet den på et stykk mishandlet norvegia, og jubelen sto i taket da den uten problemer høvlet en tykk, fin og ikke minst hel osteskive med riller :heia:
|
Og, haha, nå har jeg fått mail fra Synnøve Finden, og de takket for henvendelsen og ville sende meg en ostehøvel :heia: :lol:
|
Haha, så kult! :heia: Da kan du jo bare ta imot, så har du plutselig to gode høvler igjen!
Jeg tenkte på det med riller og tykkelse forresten - tror egentlig ikke det har noe å si fra eller til, altså. Det er nok heller individuelt fra ostehøvel til ostehøvel hvor tynt/tykt "skjæret" er, uavhengig av riller eller ikke :) |
Det har du sikkert rett i, Frøy :ja:
|
Herleg! :heia:
|
Sitat:
|
Gratulerer Cyan !!! :D
Vi nordmenn er rare....Hadde franskmennene forstått denne tråden hadde de ledd seg ihjel....:D Men vi tar slikt dønn seriøst.....en ostehøvel er en alvorlig sak i heimen...en må ha en som funker...MINST:p |
Haha, nei man kødder ikke med nordmenn og deres ostehøvler :cool:
Skjønt mannen min har ledd litt (mye) av meg i løpet av denne desperate jakten på THE ostehøvel :rolleyes: |
Ehhh, jeg skjærer helst osten med kniv slik at skivene blir ekstra tykke! :p
De andre får nøye seg med ferdig skivet ost. :o Ikke det at vi ikke har osthøvel, men de fire menn i huset vet ikke hvordan man bruker en osthøvel. Resultatet blir alltid et ostevrak som jeg til slutt smelter fordi jeg elsker smeltet ost og osten ikke duger til annet enn smelting.. Og de andre liker ikke lukten av smeltet ost. :D |
Nei, huff. Osteskivene må ikke være for tykke heller da. Å bruke kniv er utelukket :p Dessuten må osteskivene være ca like tykk over det hele, og høvelen må brukes på hver side annenhver gang sånn at man ikke får denne hoppbakken på ene siden :ja:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:35. |