![]() |
Sv: Dere som ikke bruker mer penger på lavkarbo, hva spiser dere?
Sitat:
Så hovedpoenget er vel at man velger helt selv akkurat hvor mye dyrere eller komplisert man velger å gjøre et lavkarbokosthold. Det kan bli dyrere og mer krevende, eller det kan bli akkurat like billig og lite energikrevende som før. |
Sitat:
men så er det vel litt forskjellig hva vi vil da. noen synes det er ok å spise mye egg, lage det meste fra bunnen av, løpe på tilbud, mens andre setter mer pris på variasjon i kosten, dyrer kjøtt, har ikke tid til å gå fra butikk til butikk for å finne tilbud. Gerd skrev: Er vel ikke noe å undre over at man prøver å holde kostnadene nede vel? selvsagt ikke! det undrer jeg meg ikke over :p og som deg så elsker jeg også å lage mat så jeg lager også mye fra bunnen av, mye arbeid ja, men jeg liker det så har alltid gjort det enten vi har spist lavkarbo eller høykarbo. men som sagt før så har jeg ett noe fordyret kosthold på lavkarbo, men godtar det og er fornøyd med kostholdet og det er viktig om jeg skal ha dette kostholdet resten av livet. (ett par av dere andre som har kommentert mitt innlegg vil jeg benytte min evne til å overse, dere er så usaklige i tråd etter tråd her inne at jeg later som om dere ikke finnes :rolleyes: dere har en evne til å såre andre med deres innlegg, kunne kanskje vært en ide med litt kurs i nettetikk?) |
Sitat:
Men, lavkarbo MÅ ikke være dyrere, tvertimot :) Om man VELGER å kjøpe det dyreste er det selvsagt helt opp til hver enkelt. Liker bare ikke tanken på at lavkarbo skal fremstå som en sær og dyr "diett", når det så absolutt ikke er korrekt :) (Så synes jeg det er veldig hyggelig om du ikke drar med deg "surt" inn i denne tråden, slik blir man jo aldri ferdig med ting :) ) |
Jeg handlet inn mye spesialgreier i starten, og da mye på helsekost, så det følte jeg var kjempedyrt. JBKM, glutenmel, cocosa, fiberhusk osv. Bakemiksen var vel heller ikke billig, da jeg endelig fant den på Ultra..
Nå har jeg stort sett det jeg trenger av spesialprodukter, og føler vel da at jeg har et noe dyrere kosthold enn tidligere, selv om jeg alltid sparer, kjøper endel tilbud og som oftest handler på Rema. Jeg lager lavkarbomiddager til alle i familien, stort sett, om ikke barna har besøk eller det skjer noe spesielt, dvs jeg gidder ikke lage pasta/poteter/ris når jukseris, broccoli/blomkålstappe osv er såpass godt likt, men ellers har vi en blanding av høykarbo/lavkarbo i hus..barna får syltetøy av og til, kaviar, servelat, sånne hverdagslige ting.. vi har vanlig, grovt brød til barn og far osv. Har også sneket inn Fedonbrød (som barna tror de ikke liker, men som de egentlig liker godt når de tror det er vanlig brød). Det koster også endel mer. Nå går det mye mer egg, ost og kjøttpålegg enn før jeg la om, og det er klart at det er dyrt. MEN her i huset pleide vi å kose oss med take away-sushi, nesten en gang i uken, ..det gjør vi jo da ikke lenger, og dermed har egentlig utgiftene våre gått ned sånn sett. I tillegg hadde vi høye matutgifter tidligere også, for vi har alltid kjørt et delvis karboredusert kosthold og brukt mye grønnsaker.. Sånn sett er jeg kanskje ikke helt representativ. Så jeg er vel i utgangspunktet enig med Peppa Gris, jeg da. Lavkarbokosthold for meg er noe til endel dyrere, men akkurat i mitt tilfelle billigere pga sushistopp. |
Jeg bruker mer penger på mat på lavkarbo. Jeg bruker også mer tid på å tilberede maten. Men det er verd det! Bigtime!
|
Bruker ikke mere penger på lavkarbo, heller mindre
siden jeg er blitt flinkere å planlegge måltider istede for å springe innom butikken eller brugersjappa for noe enkelt :) Er jo litt dyrt i en startfase da man må bytte ut det meste i tørr-mat skapet, men samtidig så ville det vært like dyrt om du var helt fri for alt å måtte handle inn alt som su trenger til f.eks brødbaking :) Lager gjerne grønnsaks suppe et par ganger i mnd, billig å får meeeengder mat til å fryse ned i porsjonsposer. Da har man ett sunt å lettvindt alternativ å ty til om man får for lite tid :) Bare det å lage en hjemmelaget pizza er jo nå bare halve prisen i forhold til før :) Har for første gang på maaange år penger igjenn på konto når ny lønning kommer, å jeg sparer ikke på di andre postene for å si det sånn :D Spiser også maks 1knekkebrød for dag å så baker jeg ett brød som holder seg 2uker i kjøleskapet så slipper å kaste selvom jeg ikke spiser over 50g kh pr dag :) |
Jeg bruker omtrent det samme som tidligere. Da brukte jeg 1500 kr på snop og brus i måneden., nå er de kosnadene borte. Handler dyrere mat, fordi jeg har lært mer og har fått intresse for å lage mat fra bunnen av.
Jeg kjøper på tilbud, og litt i sverige, men sliter i forhold til at jeg er så kresen. Betaler heller litt ekstra. Jeg er fornøyd med mitt nye kosthold og tenker ikke så mye på hva det koster meg. At matbudsjettet mitt nok er litt stort, så sparer jeg inn på andre ting. Bare planlegging av måltider gjør at jeg kaster mindre eller ingen mat. Ingen alkohol eller røyk. Kjøper minimalt med klær og det jeg kjøper er billig. Ikke noe sminke osv osv Man har sine prioriteringer... Synes det er veldig mye fokus på kostnader med lavkarbo for tiden.... |
Enig med snopsy ang mye fokus på kostnadene ihht lavkarbo, vil abselutt
påstå at vektnedgangen og en sunnere kropp er verdt litt ekstra om man ikke klarer å holde kostnadene nede :) Kan jo også se sånn på det at når man har gått ned i vekt er det lettere å finne kupp av klær på salg siden det somoftes er de minste størrelsene som henger igjenn :p |
Jeg lager to middager hver dag, men likevel tror jeg ikke kostnadene er så mye dyrere enn før. Vi er nemlig så heldige at vi har to unger som nekter å smake på noe nytt og har bestemt seg for at de ikke liker lenge før maten er ferdig.
Handler en del på rema eller kiwi, passer på når det er tilbud og en sjelden gang er vi i Sverige. Det er ikke så ofte for det utvalget vi har tilgang til, på f.eks kjøtt, i Sverige gjør det fortsatt billigere å handle på rema. Kjøper blomkål og brokkoli frosset istedet for fersk. Det kan man spare en del på. Vi lager alltid middag til 4 så bruker vi restene til frokost eller lunsj dagen etter. |
Jeg har en bitteliten fryser, så jeg må tenke meg om to ganger før jeg handler inn i stort, men bevisst må jeg uansett være. Pga helsa lever jeg nå på ca 30% av inntekta jeg hadde da jeg var i full jobb. Eksen tjente like mye som meg, og vi hadde litt mindre i lån enn jeg har alene nå.
Det eneste jeg kan komme på som er dyrere på lavkarbo er klær... Jeg må jo kjøpe nye stadig vekk slik jeg krymper! :cool: |
Sitat:
Jeg hadde ikke spist den maten jeg spiser dersom jeg ikke syntes det var verd det, men jeg synes det er interessant å se hva de som bruker mindre penger på mat per i dag faktisk spiser. Noen spurte hva jeg spiste før, ser sitatet ikke ble med. Jeg spiste vel ganske Grete Roede-aktig. Om man kan si det slik. Det som gjør at kostnadene blir høyere her er storsett meieriproduktene, når jeg spiser brødmat kan jeg ikke spise mat med melk. Snodig nok kan jeg det når jeg holder meg unna brødmat så da går det en del. I tillegg må jo jeg ha egne produkter når resten av familien spiser fiskekaker, pølser o,l. Nå har jeg dessverre ikke noe å spare inn på snop o.l, for slikt spiste jeg svært lite av. I tillegg spiser jeg nå grønt til alle måltid pluss ekstra pålegg o.l for å erstatte brødet. Så det blir en del ekstra ja. Det er spennende å se hva andre spiser og handler, vi prøver jo å kjøpe den billigste maten, ha ukesmenyer o.l, men vi bruker penger som fulle sjømenn når vi er på matbutikken har jeg følelsen av. Men som sagt, det er av eget valg, så jeg klager ikke, det er kun av ren interesse jeg spør. |
Sitat:
Når det gjelder kostnader lavkarbo/høykarbo har jeg funnet ut at det er billigere på lavkarbo. Jeg var og er også en av dem som fyker rundt og kjøper det som er på tilbud. Mye å spare hvis plutselig indrefilet av storfe kommer på salg til 159-199 kr kiloet i stedet for 499-549 kr! JA, jeg spiser indrefileet jeg også og er glad i GOD mat som ofte kan være dyrere enn annen mat. Men koteletter til 29.90 for kiloen kokt opp i fløte tilsatt estragon kan også være megasnadder! Du sparer faktisk mye på mengden mat ved å sørge for at maten er fet nok. Salat er jo billig (som regel), og det spises jo uansett hvilken retning man har. Vi er som jeg nevnte tidligere 5 stk og jeg bruker 1500 kr pr uke på mat og da er indrefileet inkludert! Det GÅR an! Man må bare være litt "om" seg. Nytter ikke fyke på Jokern og bare stappe alt man vil ha i handlekurven, da kan det fort bli dyrt. Så tilbake til det trådstarter spurte om... Vi spiser: Egg (tilbud på coopen, 29 kr for 24 egg) Fløte Rømme Ost (tilbudsost til 49 kr kilo) Skinke (boksskinke når den er på tilbud til 15 kr boksen) Brokkoli (tilbud 10 kr) Indrefilet (tilbud 199 kr kilo) Fisk (40% avslag på ica/spar/coop) Kjøttdeig (coop 19,90) Bacon (DER er jeg kresen.. baconet jeg kjøper er ikke innsprøytet med vann, det koster mer, men du får mer.. 159 kr kilo) Smør Grønnsaker (kan variere mellom 15 kr kilo og 50 kr for samme produktet, gjelder følge med) etc etc Var forresten ølhund jeg! Kuttet det ut til fordel for rødvin, ble mye billigere da.. Har dessuten begynt å lage både hvitvin og rødvin hjemme, knallgodt og knallbillig! |
Lavere budsjett enn før. Handler ikke hver dag, kjøper sjelden brus, sjelden til aldri godteri etc. Ingen halvfabrikata, og kjøper kjøtt i sverige.
Jeg tror budsjettet er nærmest halvert. Alle spiser stort sett lavkarbo, ungene får brød og litt frukt. |
Synes jeg bruker en formue bare i fløte jeg, men for all del, det er da verdt det :p
|
Vi er fem voksne mennesker i huset og alle spiser lavkarbo + "ungene" spiser noe ris eller fullkornspasta til middagen.
Jeg har alltid likt å lage mat, og bruker omtrent samme tid nå som tidligere. Vi bor på en liten plass 20 mil fra nærmeste by og handler stort sett i lokalbutikken. Mat budsjettet vårt har økt med nesten en tusenlapp i måneden, men det er da totalt på oss fem. Ungene mine er i tjueårene og alle tre spiser som hester. Vi spiste ikke godteri tidligere heller, kanskje en pose chips en sjelden lørdag. |
Sitat:
Sitat:
|
Sitat:
Her er det bare meg, og jeg vil ikke si det er særlig dyrere. Har bytta ut burgern på mixen med grillskiver og fersk salat fra ICa liksom. Hater å lage mat. :p Men får ikke mannen med på å spise mer sånn som mer siden det er så skuuuuuummelt med fett. |
Sitat:
Hahahaha! Ørten dager i uka du! Nå fikk du meg til å le. Snakk om å lese innleggene som fanden leser bibelen du :D Nå vet du ingenting om hva vi spiser, hvor ofte vi spiser det vi spiser og for alt du vet kan det hende at fiskekaker og pølser kun var eksempler ;) Ikke for det, pølser ørten ganger i uka kan jo være godt det :D |
Sitat:
|
Det er mulig matbudsjettet mitt har økt etter at jeg la om til lavkarbo, men jeg bruker 6-700 kr. MINDRE pr mnd i kantina på jobben (ser det på lønnslippen). Og det var mye elendig brødmat det ! :D
|
Sitat:
Ble du sur av at jeg lo av deg? Beklager, men jeg synes det var litt tåpelig å gå ut i fra at folkene her spiser fiskekaker og pølser ørten ganger i uka. Det er faktisk ganske greit om folk leser det som står i innleggene uten å lage sine egne historier ;) Men som du vil. |
Sitat:
Kanskje det er en nordnorsk tenkemåte? |
Synst ikke vi skal innbille oss at det er lavkarbo som gjør at folk bruker mindre penger på mat, det er nok heller tankesettet vårt som gjør det. De som er på høykarbo kan spise akkurat det samme som oss men komplementere med matvarer som ris, pasta, potet og mel da må det selvfølgelig bli billigere.
Det at man spiste mye snop, junk og spiste mere ute på restauranter når en var på høykarbo bør jo strengt tatt ikke med i regnestykket da det blir en urettferdig sammenligning. Folk som har hatt tenkt økonomisk på høykarbo har det naturligvis billigere. Men kan tenke meg at 95% + på høykarbo ikke tenker så mye over hva de bruker som vi gjør så det jevner seg ut.. Hvorfor tror dere at de fleste av oss vet hva matvarene våre koster etc.. Joda det er nok fordi det er en smule dyrere enn et "normalt" kosthold ;) Prisen er dog en veldig liten del av kostholdsendringen, det jeg merker mye mer er tid man bruker på kjøkkenet. Det blir sykt mere tid brukt på både å lage mat og vaske opp etter seg når man er vandt til spagetti+kjøttdeig, ris+kylling, en pose nudler, eller en grandiosa. Ikke minst bruker jeg mye mere tid på butikken noe jeg regner med går over etter en del uker når jeg endelig har lært meg hva jeg ikke kan spise ;) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:56. |