Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Fysisk og mental helse (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=99)
-   -   Et litt anderledes syn på lavkarbo (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=44286)

Nerthus 21-05-11 20:54

Sv: Et litt anderledes syn på lavkarbo

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112529)
Nope. At du ikke klarer å yte maksimalt, at det ikke er sunneste måten å spise på i det hele tatt. At ingen som har hatt valget har levd slik før i tida

Hvem er du som forteller meg hva som er sunt for meg? Du er nok et lite troll tror jeg :)

nellie 21-05-11 20:54

Sumobrytere spiser seg vel opp på en salig blanding av karbo, fett og proteiner. Og vi snakker maaaaaange tusen kalorier over dagsbehovet hver dag, så de kan ikke akkurat taes med i betraktningen. Men karbohydratene hjelper selvfølgelig på oppgangen:)

dydde 21-05-11 20:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Olive Oil (Innlegg 1112595)
Dydde er muligens en liten kranglefant som er misunnelig på andre som får det til? Bare en tanke..

Greit, tror jeg startet tråden uten å tenke meg om. Glemte at d kom til å ble masse disskusjoner osv. :p

Grunne til jeg varte 4 år var pga jeg snakket med alle guruene, leste alle bøkene og fikk hjelpe av alle som sa det skulle fungere.

dydde 21-05-11 20:57

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1112597)
Hvem er du som forteller meg hva som er sunt for meg? Du er nok et lite troll tror jeg :)

Bare en som har erfaring etter 4 år med lavkarbo, thats it :)

dydde 21-05-11 21:00

[quote=Nerthus;1112589]Vi må ikke drepe dyr for å få melk, fløte og egg.... det er best om de er i live når de blir melket og skal legge egg :)

Man må drepe ungene til kyrne så vi kan få melka. Er ikke nok til mennesker og ungene dems :)

Olive Oil 21-05-11 21:00

Du er nok i feil forum, lillegutt. Om bildet er av deg, burde du nok heller holde deg til et boleforum. :D

Dolsi 21-05-11 21:01

Tror at hver og en må finne det som fungerer for dem jeg.
Selv har jeg innsett at min kropp har det mye bedre på lavkarbo enn på karbomat.
:)

Charlott 21-05-11 21:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112602)
Bare en som har erfaring etter 4 år med lavkarbo, thats it :)

Hvilke guruer er det du tenker på? Helt konkret?

Så lurer jeg veldig på hvorfor du levde lavkarbo i FIRE år om du syntes det fungerte så dårlig?

Jeg tenker at det er lov å tenke sjøl, hadde ikke dette fungert for meg, hadde jeg ikke holdt på i 4 år altså.... :)

Dolsi 21-05-11 21:03

[quote=dydde;1112607]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1112589)
Vi må ikke drepe dyr for å få melk, fløte og egg.... det er best om de er i live når de blir melket og skal legge egg :)

Man må drepe ungene til kyrne så vi kan få melka. Er ikke nok til mennesker og ungene dems :)

man holder dyr for at mennesket skal få mat, sånn har det alltid vært.
Det finnes knapt noen som ville hatt kyr i fjøset og gris i bingen bare for å fore dem uten at vi mennesker skal ha nytte av det.
Råder deg til å finne deg et forum for dyreforkjempere om dette opptar deg så sterkt.
Her inne eter de fleste av oss iallefall dyr med god samvittighet

dydde 21-05-11 21:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1112613)
Hvilke guruer er det du tenker på? Helt konkret?

Så lurer jeg veldig på hvorfor du levde lavkarbo i FIRE år om du syntes det fungerte så dårlig?

Jeg tenker at det er lov å tenke sjøl, hadde ikke dette fungert for meg, hadde jeg ikke holdt på i 4 år altså.... :)

Kenn Hallstensen, Gary Taubes, Dr Jan Kwasniewski kommer ikke på alle nu :)

Nerthus 21-05-11 21:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av taraquin (Innlegg 1112514)
Lite innspill til deg nerthus, du har rett i at det pr idag ikke finnes folkeslag som ikke sliter ift kostholdsrelaterte problemer (om man ser bort i fra enkelte indianere\utstammer i asia og sør-amerika som knapt har hatt noe besøk utenfra. Dog har mye forandret seg, det er ikke til å skyve under en stol at mange asiater tidligere har hatt meget god helse, eks kina og japan, mens de idag begynner å slite. 2 ting har skjedd: De har fått et mer vestlig kosthold med raffinerte karbohydrater, godteri og de er i tillegg mer inaktive, noe som ikek påvirker vekta i særlig grad, men har mye å si ift hjerte- og karsykdom. Tidligere spiste man mer grønnsaker, fisk, brunris\naturris, minimalt med sukker osv, og man hadde da generelt mye bedre helse enn idag.

De spiste altså mer Fedon-preget - mens de nå sliter med overinntak av raske karbohydrater... jeg har nok ikke sagt at en del folkegrupper ikke var friske og raske med sitt tidligere kosthold, men det besto ikke kun av karbohydrater :)

Sitat:

Gary Taubes har fått mye kritikk for å være selektiv med sin bruk av studier, da han siler bort de som ikke støtter hans syn.
Haha, jeg må virkelig le - for DET gjør ikke den andre siden?? De avviser jo ALLE studier som fremmer lavkarbo :)

Sitat:

Han hadde bl.a en utveksling med Fedon hvor flere stillehavssamfunn med god helse og en god del karbo (da i form av rotfrukter, frukt og grønt, men i tillegg endel kokos og fisk) og god helse, disse tok ikke Taubes med i sine bøker da de ikke backet opp hans syn. Han bruker også flere studier fra 50\60-tallet som idag ikke hadde blitt publisert pga mange feilkilder bl.a ift kaloriinntak og selvrapportering når f.eks tvillingsstudier (double-labbeled water studiene) og avviksstudiene hvor overvektige ofte underrapporterer matinntak (uten å lyve med vilje) elegant hoppes over.
Hva er kilden din til disse påstandene?

Sitat:

Jeg er enig med Taubes i at raffinerte karbohydrater er hovedsynderen, men synes han drar det vell langt jmf det jeg skrev ovenfor.
Han drar det vel langt ved og "utelukke" studier som ikke støtter hans poeng? Helt naturlig spør du meg, jeg synes hans dokumentasjon holder i massevis. Motstanderene er ikke det spøtt bedre, de bruker faktisk studier som er jukset med som bevis. Ta 7 countries study som opprinnelig besto av 22 land, men kun 7 støttet opp om den opprinnelige hypotesen... (tema fett og hjerte-/karsykdommer)

Sitat:

Ift lavkarbo og protein så spiser omtrent samtidlige i ulike studier mer protein enn høykarbo.
Kilde til dette?

Sitat:

Såklart er det mulig å ikke øke proteininntaket, men det er svært vanskelig å ikke spise mer protein på lavkarbo siden både kjøtt, fisk, nøtter og meieriprodukter har svært høyt proteininnhold, sammenlignet med f.eks brød, potet og ris. Selv ovenjords grønnsaker har et høyt proteininnhold sammenligna med andelen karbo. Ikke noe galt med det, protein er viktig, metter bra og flere proteiner er ketogene og kan støtte opp om ketosen ved å danne ketoner :) Jeg kjenner flere som lever på lavkarbo og noen som kjører ketose og de sliter med å spise mindre proteiner enn før med mindre de velger mye mer grønnsaker og oljer som olivenolje, kokosolje i stor utstrekning.
Veldig mange her inne spiser til tider ekstremt lite protein i forhold til behovet, så dette blir bare synsing mener jeg :) På høykarbo spiste jeg mye mer prosesserte proteinkilder, og de hadde både dårligere kvalitet på proteinet og mye mindre proteininnhold enn rent kjøtt/fisk/fugl.

dydde 21-05-11 21:08

Jeg vil alle skal ha det bra :) men vil bare at alle skal se med brett syn. Altså se på de som lykkes på karbohydrat rik kost, bøker om det som The China Study osv. Så seff se på høy fett. Ikke bare hør på høy fett guruene snakke om karbo er dårlig og høy fett er bra. Hør også på dem som sier og skriver bøker om høy karbo osv. :)

Charlott 21-05-11 21:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112622)
Kenn Hallstensen, Gary Taubes, Dr Jan Kwasniewski kommer ikke på alle nu :)

Og hvordan sa disse at du skulle spise?

Fint om du forteller mer om hvordan du spiste og på hvilken måte du mener det ikke er bra.
Til nå har du bare kommet med helt løse påstander og jeg skjønner fortsatt ikke hva du skal frem til jeg... :)

Nerthus 21-05-11 21:10

[quote=dydde;1112607]
Sitat:

Vi må ikke drepe dyr for å få melk, fløte og egg.... det er best om de er i live når de blir melket og skal legge egg :)

Ehm... så vi dreper alle kalver for å få melk? Men hvordan får vi nye kyr som lager melk da? Går vi TOM for kyr tilslutt??

dydde 21-05-11 21:12

[quote=Nerthus;1112632]
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112607)

Ehm... så vi dreper alle kalver for å få melk? Men hvordan får vi nye kyr som lager melk da? Går vi TOM for kyr tilslutt??

ja vi dreper ALLLLLLE, eller en del?
Er jo easy det, men tvangsføder mora med en kunstigpenis med sæd i så bang produserer dem melk året rundt, ezy. Men seff doen kalver må bøtes med livet

bevaremegvel 21-05-11 21:13

[quote=dydde;1112607]
Sitat:

:D du er ikke sann. hvordan kan vi fortsette å få melk om vi dreper ungene? kyrne er som oss mennesker, de lever ikke evig de heller :rolleyes:
Og gå på lavkarbo i 4 år og så finne ut at det ikke fungerer? hmm, da er du enten litt treig av deg eller utrolig sta. jeg hadde sluttet for lenge siden om det ikke fungerte.

Charlott 21-05-11 21:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112626)
Hør også på dem som sier og skriver bøker om høy karbo osv. :)

Kan nesten garantere deg at ALLE her inne har levd høykarbo før omlegging til lavkarbo ;)
Så, høykarbo er ikke særlig ukjent :cool:

dydde 21-05-11 21:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1112628)

Fint om du forteller mer om hvordan du spiste og på hvilken måte du mener det ikke er bra.
Til nå har du bare kommet med helt løse påstander og jeg skjønner fortsatt ikke hva du skal frem til jeg... :)

70-80% fett. Lite karbo osv.
Regner du har hørt om dem og lest bøkene siden du følger kostråda dems?
Alt fra 0-100 gram karbo til dagen. Klarte ikke jogge, trene eller noe. Kondisjonen var helt på bånn. Beina hadde null futt.
Aldri overskudd osv.

Nerthus 21-05-11 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112626)
Jeg vil alle skal ha det bra :) men vil bare at alle skal se med brett syn. Altså se på de som lykkes på karbohydrat rik kost, bøker om det som The China Study osv. Så seff se på høy fett. Ikke bare hør på høy fett guruene snakke om karbo er dårlig og høy fett er bra. Hør også på dem som sier og skriver bøker om høy karbo osv. :)

Dette kommer kanskje som en overraskelse, men de fleste her inne har spist høykarbo i mange mange år - uten og lykkes... Resultatet er dårlig helse og overvekt. Derfor er de nå her inne og nyter et deilig kosthold som faktisk gir vektnedgang og bedre helse. Tror du vi er idioter her inne som ikke kan tenke selv? Tror du vi ikke har prøvd det meste av kosthold for å gå ned i vekt og få bedre helse?

En stund siden sist det var et troll ute etter og skape diskusjon her, forsåvidt greit - er ikke mye å se på tv uansett - men herregud du har et problem, og jeg er usikker på om dette er forumet for å gi uttrykk for dine frustrasjoner...

Gerd 21-05-11 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1112628)

Slik f.eks.....:

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 738359)
10 eggeplummer, 150g bacon og 200g poteter med masse smør over. lovely lovely

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 735144)
jeg forstår ingenting, i dag kjørte jeg ris,egg,bacon og jeeezus så forsjølt jeg ble etterpå. Kan det være karbo/stivelsen jeg reagerer på ? tror nesten det må være det? har aldri skjedd med meg før

dydde 21-05-11 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Charlott (Innlegg 1112638)
Kan nesten garantere deg at ALLE her inne har levd høykarbo før omlegging til lavkarbo ;)
Så, høykarbo er ikke særlig ukjent :cool:

Ok så når dere levde på høykarbo så spiste dere heller ikke hvitt sukker, melke produkter, kjøtt, salt, brød og annen ferdiglaget boks mat?
Som jeg skriver vegetar, max 10% av kaloriene fra fett og protein. Tviler på så mange kjørte det kostholdet som sukserike sivilisasjoner levde på i 10 000+ år. Tror nok de kjørte mer standard høy fett, høy karbo, høy protein høy alt som ikke er bra.

Charlott 21-05-11 21:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112639)
70-80% fett. Lite karbo osv.
Regner du har hørt om dem og lest bøkene siden du følger kostråda dems?
Alt fra 0-100 gram karbo til dagen. Klarte ikke jogge, trene eller noe. Kondisjonen var helt på bånn. Beina hadde null futt.
Aldri overskudd osv.

Så leit at du hadde en slik erfaring da...

Men, måtte du bruke FIRE år på å finne ut at det ikke passet for deg? Kjipt... ;)

Gracella 21-05-11 21:16

Hvis man ser på tidligere innlegg fra Dydde, så virker det som om det er lillebroren hans som er inne og skriver nå.

Kula 21-05-11 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av dydde (Innlegg 1112540)
Vil bare informere jeg, gikk til helvete med meg når jeg kjørte 4 år på lavkarbo, så vil bare at folk skal lete rundt med åpent sinn når de ser etter kostholdsråd.

På hvilken måte fikk du problemer med lavkarbokostholdet? Var det helseproblemer? Var det resultatmessig i forbindelse med idrett?

-

dydde 21-05-11 21:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1112644)
Slik f.eks.....:

For all del, se på mine eldre poster. Skrev et spørsmål som ble stiftet i Helse bladet til Kenn Halstensen.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:09.