![]() |
Sv: Personlig treningsprogram og kostholdsprogram
Sitat:
FYI - jeg tar sånn 50 kg i maksvekt i knebøyen da, DET må da imponere noen? :p.....jaaaa...altså ikke disse gutta som oser "jeg liker å løfte tunge ting og slippe de ned fort" da. Får ofte inntrykk at jeg mest bare er i veien, selv om jeg alltid prøver å stå på siden med småvektene sånn at strongmanngutta får 50kgs-hantlene sine i fri bane :) |
Takk for feedback!
Grunnen til at jeg har lagt til flere øvelser er at jeg føler jeg ikke får trent nok mens jeg er på trening. Har trent opp og ned i kanskje 1 år, og jeg klarer LETT det programmet jeg først fikk. Er lite aktuelt å gå fra trening å føle at jeg akkurat har begynt. |
Sitat:
|
Sitat:
Hvorfor skal folk på død og liv finne opp hjulet på nytt hver gang de skal ut og kjøre? Bruk 5x5, 5/3/1, Dietmar nybegynner, eller et annet program som er kjent effektivt, så slipper du å kaste bort tid på ting som ikke fungerer. Edit: Programmet du fikk av Taraquin er en 5x5-variant, og vil fungere hvis du ikke roter det til. |
For en stund tilbake kom jeg i snakk med en tidligere norsk toppbodybuilder, og jeg spurte hva slags program han hadde brukt i lavsesong. Det han hadde gjort i alle år, var å kjøre gjennom hele kroppen hver dag, 3 dager i uken.
Han hadde plukket ut noen få øvelser som ga gjennomkjøring for å øke masse og styrke. Det var Markløft, Squats, Benkpress, Fremoverbøyd roing/T-bars/Chins og Skulderpress. Ha kjørte ca 4-6 sett, avhengig av dagsformen, og med så tunge vekter at det knaket i kroppen, han anslo reps til å ligge på 3-6. Altså ingen enorme program akkurat, og magen nevnte han ikke, han kjørte vel Crunches eller lignende. Mannen var bred som ei låvedør, og sa at dette var øvelsene som gjorde at HAN økte i masse og styrke. Dette var altså lavsesong, som han brukte for å øke størrelse og styrke. Jeg tipper at han nok økte massivt på både antall øvelser og set/reps når han skulle rippe seg opp til høsten. Jeg vet ikke om dette er optimalt eller ikke. Selv kjører jeg bare markløft og mage, siden jeg bare er ute etter å stabilisere kroppen, ikke få større muskler. Men det er ikke lett når man går på lavkarbo, det er så å si nok bare å se på ei vektstang, så begynner musklene å vokse, noe jeg helst ikke vil. |
Sitat:
Kostholdet ditt er riktignok lavkarbo, men hvor er energien? Du spiser stort sett aminosyrer, og kroppen din savner garantert fett. Skal du trene for å bygge optimalt, må kroppen din også ha optimalt med byggesteiner, det gir ikke du kroppen din. Du må øke andelen fett(både mettet og umettet) KRAFTIG, og trener du hardt, bør du minst 4 doble inntaket av grønnsaker. Du kan ligge på rundt 20 gram karbohydrater og likevel spise 1 kilo av grønnt. Ikke at du må spise så mye, men det er veldig viktig for bakteriefloraen å spise grøntfor. Skal du bygge muskler, må du tenke helhet. Altså må du øke andelen smør, avocado, fete kjøtt og fiskretter, Cocosa (svært viktige MCT oljer) og gjerne Udo`s Choice oljeblanding. Eventuelt fløte og rømme i tillegg. Dette gjør at proteinene går til det de skal gå til, nemlig å bygge muskler. Du MÅ ha nok fett for at dette skal fungere optimalt. En diett som gir deg en energiprosent på 75 fra fett, vil være helt maks for at du vil fungere bra. Skal du trene hardt, virkelig hardt, må du ha nok energi. Proteiner skal du ikke bekymre deg for, det er vanskelig å ikke få mer enn nok på et skikkelig jeger/sanker kosthold. |
Syne bittorres har flere gode poenger, det programmet proffbyggeren foreslo ligger temmelig nært 5x5 ala det jeg foreslo som er et ypperlig programoppsett for mange som både gir styrke og muskler :)
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:04. |