![]() |
Sv: Skolelunsj? Ja, særlig ...
Sitat:
|
Ikke noe vann og sukker nei.
Vi har en sukkerfri profil, så saft og jus har vi aldri. Tilsetter heller ikke sukker i noe. Selv harvregrynsgrøten spises uten sukker og ingen protesterer på det. Frotser i frukt og grønnsaker da, og det setter ungene pris på :D |
Jeg skjønte det altså, jeg bare forsøkte å være litt "morsom" rundt den lille skrivefeilen du hadde :)
Sitat:
|
Sitat:
Hehe :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Åh jeg blir så oppgitt over matpakkene til elevene mine noen ganger :rolleyes:
Brødskive med nugatti er ganske vanlig hos enkelte. Det samme er baguetter, boller og skolebrød. Og sånn rett-i-koppen. Vi har vannkokere og mikroer på hvert klasserom så elevene har mulighet til sånn. |
Det er desverre lite kunnsakp om kosthold i skolene. Jeg har en datter som ikke er veldig glad i brød, og heller har knekkebrød eller salat med i skolematen. Dette ble tatt opp på et møte med skolen, de mente knekkebrød gav for lite energi, og derme førte til at jenta ble slapp..... Da jeg spurte hva de ville anbefale som matpakke svarte de: kneip med brunost... Forstå det den som kan. Også på en tidligere skole ble vi kritisert for matpakkevalgene, da brød griser mindre, enn salater, middagsrester osv, når en spiser.
Jeg er selv lærer og ser helt klart et behov for fokus på riktig mat i skolene |
De beste og mest spennende matpakkene jeg ser i barnehagen, er der barna har med seg salat, frukt og middagsrester.
Ungene setter da også pris på variasjon i matpakka si. Tenk noe så kjedelig som kneipbrød med ost dag etter dag :eek: |
Her kom ferien litt for fort, så jeg fikk ikke oppdatert denne tråden med hva som ble resultatet av lunsjen. Jeg tok med meg "oppgittfjeset" mitt og snakka med den ene av de voksne i klassen, og da forsvant nugattien fortere enn fy fra lista over pålegg :p. SFO-lederen hørte på samtalen vår og gav meg 120% støtte i at smørbar sjokolade i allefall ikke hadde noe på skolen å gjøre.
I tillegg ble syltetøyet til "dessert", og ungene måtte spise minst en skive med annet pålegg før de fikk lov til å røre syltetøyet. Ikke fullgodt kosthold, men adskillig bedre enn utgangspunktet. |
Må forresten kommentere generelt litt om barnehage her, for min erfaring er at det er mye større fokus på sunn mat i barnehagene enn på skolen. Vet at det hendte at de lagde nye matpakker med grovbrød og pålegg til ungene som skulle på tur dersom det var loff og syltetøy i matpakken. Nå fikk ungene juice i barnehagen til begge ungene mine, men det skyldtes at enkelte unger hadde melkeintoleranse og juicen da ble ansett som et bedre alternativ enn saft.
Det var kaker eller is til bursdager, men totalt sett ble det faktisk mindre sukker der enn det min eldste har hatt tilgang på det siste skoleåret. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:56. |