Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Nyheter / media (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=72)
-   -   Har dere lest VG i dag? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45217)

Linda69 16-06-11 21:39

Sv: Har dere lest VG i dag?

Den må jeg lese! Takker, jeg har også lest Dr Hexeberg, den er også virkelig til å anbefale, men du har vel kanskje allerede lest den også:O)

Beatrixie 16-06-11 21:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Linda69 (Innlegg 1140600)
Den må jeg lese! Takker, jeg har også lest Dr Hexeberg, den er også virkelig til å anbefale, men du har vel kanskje allerede lest den også:O)

Den står på "må lese" lista:)

Løvetann 16-06-11 21:55

Men hurra for Dagbladet, som reklamerer for lavkarbo i dag! Og intervjuer en som gikk ned 40 kg på lavkarbo - og fortsatt holder vekten etter mange år! :)

arnakristin 16-06-11 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Løvetann (Innlegg 1140642)
Men hurra for Dagbladet, som reklamerer for lavkarbo i dag! Og intervjuer en som gikk ned 40 kg på lavkarbo - og fortsatt holder vekten etter mange år! :)

Ikke bare den men denne også; Sommerlig lavkarbo - Her er Ulrika Davidssons beste grilloppskrifter

Løvetann 16-06-11 22:07

Det sier litt om presisjonsnivået til VG at de skriver:
"Her er karbo-kurene" på forsida!!!:D

Og da er det bare logisk at de fortsetter:
"Ekspertene advarer" og benytter seg av Wenche Frølich … :D

Jabba 16-06-11 22:08

"Matrevolusjonen" er for salg her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread....ghlight=kj%F8p

LIBBA 16-06-11 22:15

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Løvetann (Innlegg 1140642)

Enig. Flott artikkel :)

Lillemy71 21-06-11 13:59

http://www.spisdegslank.no/images/banners/Professor.jpg

Her er svaret fra Thor Foseid (spisdegslank.no) på denne tåpelige påstanden. Håper han har mailet det til henne:

Sitat:

Nei Wenche, ketose og føling er ikke det samme. Føling er en tilstand diabetikere kommer i når de sprøyter inn for mye insulin slik at blodsukkeret blir for lavt. Ketose er en tilstand kroppen kommer i når levra omdanner fett til ketoner som kroppen deretter bruker som energi. D.v.s. den tilstand mennesket historisk alltid har befunnet seg i. Raske karbohydrater (brød er et godt eksempel) er et menneskeskapt produkt som kun har eksistert i noen få generasjoner. Raske karbohydrater står i dag bak både overvekt og nesten alle dagens livsstilssykdommer – sykdommer som har økt i omfang i takt med økt bruk av raske karbohydrater. Det er mulig at du med din uttalelse mener den form for ketose som inntreffer hos diabetikere når blodsukkeret blir for høyt og forårsaker en forgiftning i kroppen. Det er i så fall det motsatte av føling og heter Ketoacidose. Denne type kunnskap hadde det kanskje vært rimelig å forvente at en professor i ernæring hadde tilegnet seg. Wenche, du og dine likesinnede kjemper en tapt kamp – dere nekter og akseptere overbevisende forskningsresultater, dere tviholder på kunnskap utgått på dato, dere bidrar til at titusener av mennesker forsøker å bli kvitt sykdom og overvekt gjennom foreldede og virkningsløse metoder. Wenche, jeg leste en gang en bok du hadde skrevet om brødbaking. Den var godt skrevet. Kanskje du skulle fortsatt med det!

Thor Foseid

tarante 21-06-11 14:18

Den ketosen en diabetiker får er jo helt motsatt av hva en føling er!
Diabetisk ketose er meget høyt blodsukker over tid, mens føling er akutt lavt blodsukker :rolleyes:

Jeg har selv diabetes type 2 og fikk det i en alder av 23! år pga dårlig kosthold og som følge av PCOS/insulinresistens. Jeg har i perioder vært behandlet med insulin og kjent følinger på kroppen, og det kan ikke sammenlignes med det å være i ketose pga lavkarbo-kosthold!!!

alexsandra 21-06-11 14:28

Helt greit og utale seg,men sjekk fakta først.Om hvordan ting egentlig fungere. he he.
Kan skremme vette av folk som kanskje har lyst til og prøve lavkarbo og endre livsstil.

bevaremegvel 21-06-11 14:30

Glimrende svar! hvor stod dette?

alexsandra 21-06-11 15:13

Hvis det er meg du sikter til:)
Det står ikke noen sted.
Det var bare mine tanker rundt tema:)

BenteR 21-06-11 15:17

Jeg er rimelig sikker på at dama aldri har opplevd føling. Det er like dumt å sammenlikne føling og ketose som å si at lavkarbo og høykarbo er det samme:rolleyes:

karianna 21-06-11 18:01

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lava (Innlegg 1139177)
De har noen sider om lavkarbo og Wenche Frølich advarer mot ketose:
Sitat:
Frølich advarer særlig mot i la kroppen gå i ketose - en tilstand som oppnås ved å kutte bortimot alle karbohydrater.
- Å være i ketosetilstand er det samme som når en diabetiker får føling, sier Frølich.
- Dette er ganske farlig for kroppen på sikt, og jeg blir skremt av å se at dette er en del av enkelte slankekurer.

Hun presiserer at det bør ringe en bjelle når slankekuren krever at du tar kosttilskudd i tablettform

Vet ikke om dette finnes på nett, jeg fant det ikke.

Wenche Frølich har ikke peiling. Skremselspropaganda, som flere nevner her. De vil vel ha flere i VGs egne Vektklubb :D

BenteR 21-06-11 18:11

Jeg reagerer også på uttalelsen om at man kutter "bortimot alle karbohydrater". Jeg ligger på drøyt 40 karber og to urinprøver sjekket hos lege med fire ukers intervall viser at jeg er i ketose......

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:20.