![]() |
Sv: MUK ... Vet du hva det betyr?
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Noe annet når det gjelder kyllingkebab, selvsagt. |
Sitat:
Mekanisk utbenet kjøtt kan heller ikke betegnes som fjørfekjøtt/svinekjøtt i ingredienslisten, ifølge forskrift om merking av næringsmidler. MUK brukes ofte i kebab, kylling/kalkunpølser, samt andre ferdigbehandlede kjøttprodukter. http://no.wikipedia.org/wiki/Mekanis...net_kj%C3%B8tt Jeg vil ikke si at MUK er et rent produkt....det er bein,brusk og annet slakteriavfall fra grise og fjørfe som er kvernet sammen til en masse. Jeg rører iallefall ikke MUK kjøtt. Jeg holder meg til rene råvarer. |
Aldrig hørt om før, men merkelie greier!
Vil i værtfall ikke spise det nå! |
Sitat:
|
Man bruker da kniv for å få andre kjøttvarer også, her bruker man bare litt kraftigere kniver å får med litt ekstra godis. Så lenge beinmarg ikke inneholder karbo eller er skadelig ser jeg ikke problemet. Og det er vel en mer dyrevennlig tankegang og bruke alt på dyrene istedet for å kaste det, ikke at jeg tenker så mye på dem da vi alikevel kaster i oss kilo på kilo med kjøtt ;)
|
Sitat:
kebab fri for MUK = Kebab av kjøtt, ikke farse. Jovisst kan vi velge å spise MUK, men poenget mitt som forbruker er at jeg vil ha et valg. Jeg vil vite hva jeg spiser. Jeg vil at maten skal merkes med hva den virkelig inneholder. Det er hele poenget. Det finnes så mye juks med maten idag. Juks som er igangsatt kun for å tjene penger. Klart det er fint at vi utnytter hele dyret, men det gjorde vi da før i tiden også, uten å jukse! Dengang kunne man kjøpe lungemos av innmat, ikke av gamle pålegsrester som i dag. Sylte var laget av kjøttet fra grisehode, i dag er det like mye kyllingrester som gris i sylta. Vi har krav på renest mulig mat, og er den ikke ren har vi krav på å få vite hva det er vi spiser. |
Jeg har ingenting imot det, men mener at forbruker har rett på riktig informasjon om produktet de spiser. Og jeg syns også at kiloprisen på ett slikt produkt skal være mindre enn på f.eks filet og lår.
Personlig knasker jeg knoklene :o av kyllinglår når jeg spiser. Og det er bra at man bruker hele produktet. Det var jo slikt man gjorde før. Kokte suppe/buljong på beinrester. Men mange besvimer jo hvis de finner en liten beinbit i hamburgeren sin, så hver sin smak. :) Men nå kjører jeg lavkarbo og der er pølser ikke inkludert. |
Sitat:
|
Selvfølgelig enig med at det bør merkes
|
Ifølge velinformerte og pålitelige kilder (i dette tilfellet min datter på snart 16) står det (skrevet med liten skrift) bak på pakken med kyllingkjøttdeig at det er MUK. Men den som de selger på Rema1000 er ikke MUK, heller ikke Priors kalkunkjøttdeig (ifølge samme kilde).
|
Sitat:
|
For min del ser jeg ikke helt problemet med MUK - så lenge det merkes (slik at jeg kan unngå det). Greit å utnytte mest mulig av dyrene, men siden kvalitet er dårlig, burde det selvsagt være billigere enn rene kjøttstykker.
Jeg kommer uansett ikke til å spise det, jeg får hetta av biter av andre ting i maten enn det som burde være der. Og da mener jeg HETTA - klarer fortsatt ikke spise kyllingvinger, tre år etter at jeg bet i en uventet bruskbit. Kyllingkjøttdeig er rett og slett guffent i min verden. |
Jeg har null problemer med å spise MUK. Det er jo bra å utnytte hele dyret og så er det mye vitaminer og mineraler i "avfallet" som mange føler seg for fine til å spise. Tror dere at dyr spiser innmat og bein fordi de ikke har annen mat?
Men jeg vil ikke betale like mye for MUK-produkt som for ikke-MUK-produkt. |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:15. |