Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål og svar (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=129)
-   -   Er det karbohydrater i kanel? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=45966)

Kitsu 17-07-11 17:27

Sv: Er det karbohydrater i kanel?

Jeg har spist ketogent i over et år nå, og jeg har ikke giddet telle hverken krydder eller kaffe i denne tiden. Har holdt meg i ketose likevel, og jeg får i meg forholdsvis STORE mengder av begge deler, spesielt pulverkaffe. Tror dermed ikke det er veldig nødvendig å telle med disse, og om man skal så burde det holde å bare telle et eller to gram ekstra kh om dagen, så man har en viss margin å gå på.

Skal sies at jeg er en av dem som fort faller ut av ketose, men det skjer alltid etter inntak av sukkeralkoholer. Så lenge jeg holder meg under 20g kh om dagen som kommer fra grønnsaker o.l., så har jeg holdt meg i ketose uansett hvor mye jeg krydrer ting eller hvor mange kanner kaffe jeg drikker. XD

Yrla 30-07-11 00:12

Men kaffe inneholder svært lite i forhold til krydder som paprika, kanel og karri. Jeg har pøst på med karri, dill, timian og paprikapulver uten å regne på karbene fordi det smaker sterkt og godt. Dumme meg. Min fråtser-side stikker ut der den får sjansen.No more karri og paprika pulver fra nå. Kun LITT dill og timian fordi det er så sunt.

Jabba 30-07-11 00:22

Jeg kommer aldri til å kutte ut krydder fordi det inneholder karber......bruker jo ikke rare mengden allikevel.....

Carisma 31-07-11 00:05

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Jabba (Innlegg 1170250)
Jeg kommer aldri til å kutte ut krydder fordi det inneholder karber......bruker jo ikke rare mengden allikevel.....

:ja:

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg huet som det heter. Å kutte ut alt krydder er i overkant hysterisk. Men om man er redd for det bør man først begynne å veie det man bruker for å se hvor lite det utgjør.

slankepia 31-07-11 15:52

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1170690)
:ja:

Det er forskjell på å barbere seg og å skjære av seg huet som det heter. Å kutte ut alt krydder er i overkant hysterisk. Men om man er redd for det bør man først begynne å veie det man bruker for å se hvor lite det utgjør.

Syntes egentlig det utgjor en ganske stor del jeg :-( Bare en teskjei med karri kom jo på 5karb eller noe.. husker ikke helt da det er lenge siden jeg veide og telte.. men husker at jeg fikk karasjokk da jeg fint klarer å bruke mer enn en teskjei med karri når jeg lager karrisaus.. :-(

Kanutten 31-07-11 20:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av slankepia (Innlegg 1170990)
Syntes egentlig det utgjor en ganske stor del jeg :-( Bare en teskjei med karri kom jo på 5karb eller noe.. husker ikke helt da det er lenge siden jeg veide og telte.. men husker at jeg fikk karasjokk da jeg fint klarer å bruke mer enn en teskjei med karri når jeg lager karrisaus.. :-(

Vil gjerne at du viser hvor en ts karri er fem karber.

slankepia 31-07-11 20:30

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1171102)
Vil gjerne at du viser hvor en ts karri er fem karber.

Måtte ut å veie og regne.. ser at det er 1 gram som er 5,8. bruker ihvertfall 0,5g når jeg lager karrisaus så blir jo litt. Ihvertfall når en for eksempel har krydret omeletten til frokost, og krydrer mellommåltid og kvelds. Men ja, er enig at det blir litt hysterisk. Kommer sikkert til å slutte å telle det etter hvert. Maten blir jo mye bedre om en krydrer den litt.

Kanutten 31-07-11 20:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av slankepia (Innlegg 1171112)
Måtte ut å veie og regne.. ser at det er 1 gram som er 5,8. bruker ihvertfall 0,5g når jeg lager karrisaus så blir jo litt. Ihvertfall når en for eksempel har krydret omeletten til frokost, og krydrer mellommåltid og kvelds. Men ja, er enig at det blir litt hysterisk. Kommer sikkert til å slutte å telle det etter hvert. Maten blir jo mye bedre om en krydrer den litt.

1 gram karri kan ikke bli 5.8 gram karber. Ett gram kan ikke plutselig bli over fem gram tyngere!

slankepia 31-07-11 20:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1171116)
1 gram karri kan ikke bli 5.8 gram karber. Ett gram kan ikke plutselig bli over fem gram tyngere!

Hahah ja der sa du noe :-p Altså mitt regne stykke er 0,1 * 58 som blir 5,8 :-S Hvordan blir da regnestykke? Er sånn jeg regner ut all maten :-p haha

nightly 31-07-11 21:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av slankepia (Innlegg 1171119)
Hahah ja der sa du noe :-p Altså mitt regne stykke er 0,1 * 58 som blir 5,8 :-S Hvordan blir da regnestykke? Er sånn jeg regner ut all maten :-p haha

Det er vel 0,58 det skal bli...?

Cherry 31-07-11 21:01

Ville ikke stressa så mye med den kanelen om jeg var deg. Kanelen i seg selv bidrar jo til økt forbrenning, ergo er karbohydratene i kanelen type "nullkarbs" siden den forbrenne seg selv, på en måte, om dere forstår:p

Æsj, jeg kjøpte sånn annen kanel på helsekosten. Den smaker pyton! Pyton sier jeg! Neeei den lille halve tskjeia kanel jeg har på havregrøten min kan sikkert være vanlig blackboy altså.

Cherry 31-07-11 21:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av slankepia (Innlegg 1171119)

0,1 tilsvarer ti gram. Skal du finne ett gram må du bruke 0,01

slankepia 31-07-11 21:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Cherry (Innlegg 1171123)
0,1 tilsvarer ti gram. Skal du finne ett gram må du bruke 0,01

Ja visst fanken!! Hahahaha jeg må le godt av meg selv!! Fra og med i dag sier jeg hadebra krydder telling!!! Er sikkert verre med alle de atkins sjokoladene jeg har bøttet nedpå i dag!! Går man lett ut av ketose med å spise overdrevent mange av disse? Men ikke utover de 20 gramene altså. Når dette er skrevet må jeg legge til at jeg ikke har som vane å spise de.. Var bare i dag jeg hadde meg en liten "bar-fest" som ikke tok slutt :-(

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:56.