Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   Hvordan virker sukrin på deg? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=46264)

Bæret 25-07-11 21:58

Sv: Hvordan virker sukrin på deg?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Bee (Innlegg 1165202)
Reagerer ikke i det hele tatt. Ikke på smaken en gang. Gjorde det før, men nå synes jeg det smaker helt fortreffelig om ikke mengen overdrives selvsagt.

Samme her. :)

jannesnuppa 26-07-11 12:20

Jeg har nå brukt splenda i mange år jeg pga diabetes.. Er ikke splenda bra??

Rin 26-07-11 13:26

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jannesnuppa (Innlegg 1168319)

Splenda er kunstig, mens feks sukrin ikke er det. :cool: I tillegg så er det noe i splenda som ikke brytes ned i naturen, uten at jeg husker alle fakta om dette sånn på stående fot - men sikkert mulig å finne mer info om det her på forumet! Om det er bra eller ikke blir jo veldig individuelt - jeg angster ikke om jeg får i meg noe søtet med splenda, men når jeg selv velger, så bruker jeg heller ikke-kunstige alternativer.

mjaubeibi 29-07-11 00:44

Jeg får også vondt i munnen- eller nærmere bestemt halsen- av sukrin. Klør/er sår i svelget.

stormann 29-07-11 16:19

Jeg har brukt litt sukrin i vaflene jeg lager, og jeg synes det fungerer utmerket.

Supera 29-07-11 18:34

Til dere som sier at dere har problemer med smaken til sukrin:
Forklaringen jeg har lest på den kalde smaken er at den kommer fordi sukrin binder seg til vannmolekyler i munnen. Hvis man løser opp sukrin i væske først, så forsvinner den kalde smaken. Jeg kan ikke teste nå, fordi jeg har bare en amerikansk sukrin i hus og den synes jeg ikke smakte kaldt i det hele tatt selv om jeg spiser den slik den er.

Supera 29-07-11 18:39

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av 157cm (Innlegg 1168358)
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av jannesnuppa (Innlegg 1168319)

Splenda er kunstig, mens feks sukrin ikke er det. :cool: I tillegg så er det noe i splenda som ikke brytes ned i naturen, uten at jeg husker alle fakta om dette sånn på stående fot - men sikkert mulig å finne mer info om det her på forumet! Om det er bra eller ikke blir jo veldig individuelt - jeg angster ikke om jeg får i meg noe søtet med splenda, men når jeg selv velger, så bruker jeg heller ikke-kunstige alternativer.

Ikke bare det, men splenda er 100% karbohydrat på grunn av fyllstoffet maltodekstrin. Det er bare 1% (eller var det 0,1%?) sukralose (som er det stoffet som ikke brytes ned i naturen) i splenda. Resten er maltodekstrin. 10g splenda er 10g karbohydrater, men det søter jo like mye som 100g sukker. Det er jo bedre enn sukker siden det er ti ganger søtere per gram, men jeg velger heller andre søtninger som påvirker blodsukkeret mindre og er naturlige.

Yrla 29-07-11 19:44

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Supera (Innlegg 1170066)
Til dere som sier at dere har problemer med smaken til sukrin:
Forklaringen jeg har lest på den kalde smaken er at den kommer fordi sukrin binder seg til vannmolekyler i munnen. Hvis man løser opp sukrin i væske først, så forsvinner den kalde smaken. Jeg kan ikke teste nå, fordi jeg har bare en amerikansk sukrin i hus og den synes jeg ikke smakte kaldt i det hele tatt selv om jeg spiser den slik den er.

Stemmer nok, fordi jeg skjønte ikke hvorfor noen skrev den gir en kald følelse. Men jeg har kun brukt den oppløst i (varm) drikke.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:31.