![]() |
Sv: Hvor mye protein inntar du?
Ca 100g og er 60kg så det er mer enn jeg trenger, men jeg klarer ikke begrense det..
Har veldig dårlig variasjon i fettkilder jeg kan spise :( |
Sitat:
|
Lunsj i dag:
1 stekt kyllinglår (jeg kunne gjerne spist 3, men prøver som sagt å redusere proteinnivået) 100 g kinakål 1 ss smeltet smør over maten 2 ss fløte over maten Jeg ble langt fra mett, men 1 kyllinglår inneholder 44 proteiner, over halve det dagsinntaket jeg sikter etter så jeg følte jeg ikke kunne spise mer. Hadde jeg spist mer fett, ville kcal nivået gått i taket, og hadde jeg spist mer grønnsaker ja- så blir karbnivået for høyt. Dette er ikke lett. Føler meg som den syteberta, men jeg blir så sliten av å gå sulten. |
Kyllingfilet er hovedårsaken til at jeg får for mye protein, ser jeg. 110 gram er 30 g protein. Og jeg får i meg mye gjennom soyamelk også. Men å bytte den ut med cocosa klarer jeg ikke. Jeg har samme problem,trønderjenta, og jeg lagde denne tråden fordi jeg tippet flere var i min(vår) båt.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Hvor mye skal man spise da? Husker ikke formelen akkurat nå jeg....
Wild shoot, men er det kropsvekt x 1.5g? Eks. 100kg x 1.5g = 150g protein pr dag? Er det dårlig å spise for mye? Blir helt ør jeg.... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Her kan du lese mye nyttig info ang. proteininntak og mengde.
http://lavkarbo.blogg.no/1200061309_...oteiner_t.html |
Men hva skjer om enn spiser for mye proteiner da?
Trodde det var ok jeg, for de klarer kroppen å bryte med og bare "går gjennom kroppen". Ser jeg spiser litt for mye kjøtt og proteiner :( |
Jeg spiser 2 måltider om dagen og de har samme proteininnhold:
Hverdager og søndag (denne uka): tilsammen 45g (100g fett) siste Lørdag, denen fredagen: tilsammen 90-100g (130g fett) Er 172cm,76kg trener aldri, sitter på kontor på jobb. |
Sitat:
For et friskt menneske vil den normale gjenbruket/turnover av protein ligge på 1 til 2% av kroppens totale proteininnhold. Denne turnoveren reslterer fortrinnsvis fra nedbrytingen av proteiner i musklene til aminosyrer. Men kroppen trenger ikke tilført så mye protein som enkelte kostholdseksperter har hevdet, da det normale "gjenbruket" av frigjorte aminosyrer fra eksisterende proteiner i kroppen er på 75 til 80% i danelsen av nye proteiner i kroppen (proteinsyntesen). Det netto tapet av proteiner i kroppen er derfor ikke mere enn gjennomsnittlig 30 til 40 gram pr. dag, men dette er avhengig av alder, kjønn og aktivitetsnivå. Om man så spiser mere proteiner enn det kroppen har bruk for som byggesteiner, så vil de nødvendigvis bli omdannet til glukose gjennom glukogenese bl.a. i levra, og nettop denne glukosen har samme effekt og funksjon på kroppen som glukosen fra karbohydrater har... hvis dette stemmer bør vi nok begge to senke proteininntaket litt ja..;) |
Det heter glukoneogense! ;) Og det er en ganske kostbar prosess for kroppen å skulle nydanne glukose av proteiner, og det skal nok mer til enn 20-30 gram "for mye" protein i kosten per dag, enn hva som er normalt anbefalt.
Igjen, ta det med ro. Spis etter sulten, og få i dere nok fett. Kroppen har også en annen funksjon som heter futile cykling, som kan være aktiv samtidig som nydanning av glukose. Det er, som det ligger i ordet, en fåfengt syklus, hvor kroppen, enkelt forklart, lemper energi fra en haug til en annen og tilbake. Det kan generere en del varme i kroppen, og er en måte å få brukt opp overskuddsenergi uten at kroppen øker fettlagring. |
Takk, Photobscura, for at du hjelper oss å puste litt roligere om ikke annet, for jeg er så glad TS skrev dette innlegget...
Absolutt mitt problem også... Altfor mye proteiner... og det er jo vanskelig å høre at det også kan motarbeide vektnedgangen i så stor grad. Må visst prøve ut Diett.no for å få noen flere tall på det, men vet det allerede nå at jeg ligger langt over grensen når jeg ser hvor lite proteiner andre får i seg og likevel må gå ned på inntaket sitt... Da er det jo et problem med de tre kyllinglårene jeg har spist i dag, i tillegg til 5 egg og 2 store bokser makrell i tomat...og en rest tyrkisk yoghurt m/noen bringebær, og noen spinatblader og paprika... Uff..er så vanskelig å se de mengdene skrevet ned, og da hjelper det ikke nok at jeg sprakk på disse tingene, hvis det også vil motarbeide meg så mye... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Man får ikke store muskler uten å trene, og man blir ikke enormt svær på lavkarbo automatisk. |
Sitat:
Forsurende mat: Kjøtt, ferdigmat, innmat, ost, surmelksprodukter, hvitt mel, sukker, kaffe, brus, juice og alkohol. Kalium som det finnes mye av i grønnsaker (og LO- salt/seltin ) regulerer balansen mellom syre og base. Magnesium, kalsium og selen er også basedannende. Her er en artikkel om skadene ved for meget syre http://www.iform.no/pub/art.php?id=535 |
Jeg har sjekket flere matvarer på diett.no og ser da at de proteinrike matvarene har ganske ulikt innhold av protein pr 100 g. Så her er kunnskap til endring, alstå:
Valnøtter 14,7 Mandler 21,1 (eldorado) Norvegia 27% fett 27 Rå torsk 18,1 Tunfisk på boks med vann 19,2 Kyllingfilet,rå 24 Egg, rått 12,4 rå hval 23,5 rå lam, fårikålkjøtt 17,6 rå svin, indrefilet 20,7 |
Sitat:
Nei urinsyregikt har med urin syre og puriner eller hva det heter. Men jeg mener å ha lest at for mye proteiner blir lagret som fett jeg. :confused: Jeg veier 84 kg og spiser som regel mellom 70 og 90 g protein. Men merker at går jeg over så beveger ikke vekta seg.:rolleyes: |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:35. |