![]() |
Sv: Ketose og testing av maksimalt o2 opptak?
Sitat:
Hallelulja. |
Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor trener man etter maxpuls og ikke etter den terkelpulsen?
|
Sitat:
|
Terskel er akkurat som makspuls, individuelt. De som driver med utholdenhetsidrett trener etter begge deler. Terskel kan man finne helt nøyaktig ved blodprøver, men vil også variere litt etter dagsform.
Dere som blir i stadig bedre form, skyldes det bare kostholdet eller kan det være treningen også? |
Sitat:
Akkurat nå er jeg på et bunn-nivå formmessig, så det er ikke noe "bedre form" heller som spiller inn:p Har kjørt et par spinningtimer hvor alle har på seg pulsklokke og pulsen min er alltid ganske mye høyere enn de fleste andres. Men særlig sliten blir jeg ikke. Kjenner det jo, men det går helt fint ann å trene litt styrke og kardio etter en spinningtime liksom. |
Sitat:
Som sagt vi er alle forskjellige og alle trenger ikke å respondere på trening akkurat sånn som deg, jeg forteller bare om mine egne erfaringer akkurat som du forteller om dine. Feil makspuls?? Tror ikke det gitt, opererer med de tallene som min PT kom frem til og han testa makspulsen min slik som bl.a. olympiatoppen gjør. Han vet hva han driver på med, har lang utdannelse og brei erfaring og snakker ikke bare av egen erfaring. Jeg har blitt i bedre form pga av kosthold først og fremst. Trente mye før også på et normalt norsk kostholde, men hadde langt fra samme utholdenhet og styrke som det jeg har hatt på ketogenkost. Selvfølgelig henger kosthold og trening og fremgang sammen, det ene utelukker ikke det andre. men jeg hadde aldri kommet dit jeg er i dag ved trening og samme kosthold som før. |
Sitat:
Slik jeg har lært og forstått det jeg har lest så er man ikke i bedre form om man klarer å holde en høyere puls av makspulsen over lengre tid. Formen fungerer slik at du ved samme type aktivitet får lavere puls jo bedre form du er i. Altså intensiviteten kan økes, da med samme puls. Det er vel ikke mange her i verden som klarer å ligge noe særlig over 85% av makspuls uten å produsere melkesyre. Så om du ligger godt over 90% av makspulsen din i en time er det noe feil et sted altså!! Om man feks har makspuls på 180 og da ligger på 80% ved en gitt intensivitet, så vil pulsen din synke etter jo bedre form du er i. Da må du øke intensiviteten din for å holde 80% og øke kapasiteten. Det er ikke slik at jo bedre form du er i jo høyere puls av makspuls kan du ligge på. Marius |
Litt på siden (ja jeg skal spørre fysioen), men hvorfor er det så kort mellom terskelpulsen min og maxpulsen da? Er ikke mye 25 % gitt, men ser jo på arket/testen at det er korrekt.
|
Sitat:
Ellers synes jeg det er artig å bli kalt arrogant så fort jeg stiller kritiske spørsmål. "Sånn er det bare-mentaliteten" funker dårlig på meg og dersom det nå er slik at man kan prestere langt over 90% over lang tid på lavkarbo, hvorfor driver ikke samtlige utholdenhetsutøvere med det samme? Jeg er sikker på at det oppreres med feil makspuls, enkelt og greit. Hilsen arrogant :) |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg håper virkelig ikke hele det svaret var til meg? Nei, jeg får høre med fysioen, han har vel en forklaring eller to :) Kan jo hende jeg leser av maxpulsen min feil, det skal man ikke se bort i fra. Dette er jo helt nytt for meg. I følge det regnestykket skal den jo uansett være høyere. |
Nei, det var Lillemy 71 som kalte meg arrogant :)
|
Påståelig erru også, du kommer jo med like mange "sånn er det bare" holdninger som noen andre her inne - basert på dine erfaringer. Jeg forteller om mine erfaringer og har slettes ikke sagt at sånn er det bare. Dette er hva jeg opplever og sånn har de vært siden jeg kom i ketose og begynte å trene tungt/lenge. Ny makspulstest skal gjennomføres i neste uke så får vi jo se da om jeg fremdeles kan trene på over 90% av makspuls over lengre tid eller om makspulsen min er så fryktelig feil som du vil ha det til.
|
Sitat:
Jeg stilte et helt uskyldig spørsmål om det vi har lært av "vanlige" treningsprinsipper (og her tydeligvis personlige erfaringer) kan overføres til når man spiser ketogen kost. Dette er nå blåst opp til en diskusjon der det er helt klart at jeg er tåpelig, kommer med heilt feil påstander og gjør feil. Har tydeligvis en PT som ikke gjør jobben sin skikkelig da!!! Og når det gjelder toppidrettsutøvere så synes jeg det er en rimelig tåpelig sammenligning, jeg kjenner ikke til noen toppidrettsutøver som lever ketogent, ei er jeg toppidrettutøver som trener mange økter daglig. Jeg gir meg her for det er tydeligvis et par her som kan alt om trening og noen som har opplevd andre ting er tydeligvis ikke helt med. |
Sitat:
|
Tommygutt??
Ikke meninga å kuppe noen tråd her, men det virker som om du har peiling. Jeg har dårlig oksygenopptak sånn generelt sett og skal derfor begynne med oksygenmaske på natta. Finnes det noe jeg kan gjøre for å trene opp/øke dette opptaket eller er det bare sånn?? Jeg vil så gjerne klare gjøre mer enn bare gå... :( Pusten stopper meg i det meste. Ei oksygenmaske lindrer jo bare problemene, den kurerer jo ikke. Hvis jeg trener til jeg omtrent spyr og tar på meg masken etterpå vil jeg da kunne klare øke littepitt?? |
Tja, skal vel være forsiktig med å gi noe råd. Hva sier legen? Generelt sett er det intervall-trening som gir deg kjappest økning i O2-opptak.
|
Sitat:
Men når dere snakker om oksygenopptak, HVOR i kroppen er dere da? Er dere i lungene eller er det hvor kjapt blodet får ny frisk luft ut i kroppen (pulsen)?? |
O2-opptaket går rett og slett på hvor mye oksygen kroppen klarer å ta opp over en periode. Rett og slett det viktigste parameteret når man på godt norsk snakker om kondis. Prosessen skjer i lungene.
tror du rett og slett skal høre hva legen sier før du gjør noen store sprell. |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:11. |