![]() |
Sv: Erfaringer med periodisk faste
Sitat:
:) |
Du må ikke spørre meg.:p Jeg vet ikke hvordan toppidrettsutøvere hverken spiser eller trener.
|
Sitat:
|
Ang. dette med trening på tom mage er vel det mest relevant hvis man spiser mye karbo.. Poenget med å trene på tom mage er jo å trene med tomme glykogenlagre, så kroppen kun forbrenner fett og en ikke bruker energi på å trene vekk glykogen man bare kunne latt være å spise i utgangspunktet.
|
Sitat:
|
Sitat:
En god fettforbrenningsøkt i hviletilstand er høyintensitets intervall 85-95% vo2 max, mens en god fettforbrenningsøkt er typisk over 1 time på 70-84% av vo2 max. Å starte på tom mage gir ikke den store gevinsten foruten at du ikke klarer yte maks av hva du bør ligge på....så akkurat her strides de lærde. Jeg ville nok vært veldig skeptisk til å anbefale denne type treningsoppbygging til en person som ikke er veldig godt trent.... |
Sitat:
|
Ja. Enig i at det blir noe annet for treningsøkter hvor målet er å yte max enten det er lengde eller intensitet. Blir noe annet for type 20-40 min daglig cardio mange bedriver.
|
Sitat:
|
Sitat:
Uansett, får nok mer fordeler ved å trene på tom mage ved slik trening hvor man ikke rekker å bruke opp glykogenlageret uansett, enn fulle økter man ønsker å få maks utav og få framgang i formen, for da skal man jo gjerne klare å ta i alt man har og litt til. De færreste klarer vel å yte maks på slike økter, på tom mage. De som sier de yter bedre i ketose juger sikkert ikke men.. De er vel ikke akkurat i flertall. |
Sitat:
|
Sitat:
Hvorvidt man klarer å yte maks på tom mage vil variere fra person til person, så jeg ville vært forsiktig med å generalisere dette. Martin Berkhan f.eks. har mye informasjon om dette som du kan finne på www.leangains.com |
Sitat:
Tommelfingerregelen er nok at glykogenlagrene minker drastisk etter 50-60 minutter og må få påfyll om du ikke skal oppleve å gå tom, men har du gjennom trening lært kroppen å forbrenne fett istedetfor glykogen, ja så vil de "aldri" gå tomme. |
Sitat:
Les forøvrig mer om lavkarbo og trening på bloggen min her. |
Sitat:
Send ham ut på en halvmaraton eller to og se om han klarer trene lenge på tom mage da og yte maks i konkurransefart..... Å pumpe litt jern for å få fin kropp, enten til fitness eller bodybuilding er en smule forskjellig fra utholdenhetsidrett :) I ungdomsåra trente jeg alltid på tom mage i vektrommet på skolen, så det fungerer helt fint det, man får fremgang også. Men når aktiviteten lå opp mot maks over tid, så falt det på sin egen urimelighet at jeg klarer yte maks på tom mage. Btw, jeg trente slik over 6 år... Spiste ikke frokost og siste måltid om kvelden kl 2100. Men jeg lagde ikke en teori ut av det og tjente ikke penger heller ;-) |
Sitat:
Å bruke "tjene-penger"-argumentet for å svekke kredibiliteten til en persons råd blir i de fleste tilfeller usaklig. Du tjener penger på det du har som jobb, det betyr ikke at yrkesutførelsen din er mindre troverdig av den grunn. (Jeg er enig i at mange manipulerer markedet for å tjene penger, men dette gjelder ikke alle, og alle skal tjene til livets opphold på en eller annen måte). At folk tjener penger på slanking og helse er bare rett og rimelig, da dette tross alt kan sees på som tjenesteytelser mot betaling. I alle tilfeller ligger informasjonen fritt tilgjengelig på internett, og det er frivillig både å kjøpe bøker, kosttilskudd, gå på foredrag osv. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men selv sier de jo at de alltid har vært rene, men nekter likevel å la seg teste. Kroppsbyggermiljøet er pr idag en av få som ikke gjennomfører systematiske dopingkontroller av sine idrettsutøvere.... Amerikansk fotball likeså... Dette betyr jo selvsagt ikke at du bruker ulovlige midler, det sier jeg ikke. Men tar du en dopingtest før, under og etter konkurranser i bodybuilding så håper jeg du ikke er så blåøyd at du mener de er rene? Jeg har selv veldig mange venner innenfor kroppsbyggermiljøet, noen også på nasjonalt høyt nivå. Alle 4 jeg gikk i klasse med gjennom barne, ungdom og videregående skole har dopet seg før og under konkurranse. Hvorfor? Jo som de sa selv, skal de hevde seg så må de det, dessuten blir de jo ikke tatt fordi det er ikke kontroller i dette miljøet.... Btw, 2 av disse er nå døde, tok sitt eget liv pga år med anabole. Begge dømt for vold mot kone, barn og samboer. 2 andre klarte komme seg ut av miljøet, har i dag temmelig ok liv hvor de trener for seg selv. Fremdeles svære, men ikke fullt så brune og stappfulle av anabole....De to siste har også hatt problemer med vold, aggresjon og abnormal atferd, men har skikket selv nå... Tror jammen ikke jeg generaliserer så fælt allikevel jeg du :) |
Sitat:
Jeg har aldri snakket om kroppsbyggere, det var det plutselig du som tok opp. Jeg beskyldte deg for å svekke kredibiliteten til folk som gir helseråd, på bakgrunn av at de tjener penger på det. Da svarte du at: Sitat:
Når jeg sier at det ikke er fruktbart å generalisere alle kroppsbyggere, så er det på bakgrunn av den kommentaren din, der du sier at kroppsbyggerne selv svekker sin kredibilitet. Du hadde foreløpig ikke nevnt noe om hvordan, du bare kom med en løs påstand. Kroppsbygging er forøvrig svært utbredt, og foregår ikke bare på konkurransenivå men også på hobbynivå. Å generalisere alle som driver med kroppsbygging er bare dumt, selv om jeg er helt enig med deg når det kommer til topputøverne. (Hvordan begynte vi å diskutere kroppsbyggere egentlig?). Og nei, jeg driver ikke med kroppsbygging selv... |
Sitat:
Tja formulerte meg dårlig? Eller var det mottakeren som var dårlig til å motta? To sider av samme sak egentlig....;) |
Sitat:
Er du enig i at det at man tjener penger på noe ikke er et argument for hvor troverdig argumentene er? |
I denne sammenhengen er Berkhan først og fremst en representant for periodisk faste og fastende trening...
|
Sitat:
Når det gjelder det å tjene penger på et konsept kan si noe om hvor troverdig argumentene er, så er vi ikke nødvendigvis helt enige. Dette har med kildekritikk å gjøre og å kunne se helheten i en påstand. Jeg mener ikke å skape misnøye her inne, men min opplevelse av mange her inne er at de generelt er flinke til å henvise til artikler på nett, men evner ikke å utøve nevneverdig kildekritisk blikk ift den eller de som har skrevet artikkelen. Betalingsforskning er et stort problem for troverdigheten til forskningen og kan i mange tilfeller gjøre resultatene lite valide, nettopp fordi de er enten lønnet eller betalt for å gjøre det de gjør. Men siden du enten er på vei med din BA og master på sikt så vet jo du dette bedre enn andre vil jeg tro. Hele din oppgave står og faller på kildekritikk du klarer gjøre rede for i oppgaven (regner med det er deg som driver din egen blogg?) |
Sitat:
Og ja, det er meg som driver bloggen :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:22. |