![]() |
Sv: Periodisk faste
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg fikser nok ikke mye faste pr i dag (trøtt småbarnsmamma... ;) ), men det var fint å ha lest om det på MarksDailyApple-sidene for noen mnd siden for å få bekreftet at det faktisk er helt ok å skippe et måltid i ny og ne.
|
Sitat:
Nå har jeg ikke testa pf så veldig godt enda..jeg er litt treg. Men jeg skal, for jeg tror det funker veldig greit for meg, hvis jeg bare får måltidene store nok (jeg sliter faktisk med å få i meg nok mat:eek:..ligger på rundt 1200 kcal til dagen nå:o) |
Jeg er periodisk faster.. Spisevinduet mitt er 11-17.. Fungerer helt supert.. Vann og kaffe svart inngår ikke i periodisk faste og kan inntas hele døgnet:) periodisk faste er genialt.. Jeg lever også etter lchf og ketogent.. Dette er over middels samførlig
|
Men jeg tror ikke helt jeg forstår hvorfor....
Hva er det for noen store fordeler man oppnår ved å spise i løpet av færre timer ? |
Sitat:
|
Sitat:
|
Det kan også virke som at periodisk faste er fordelaktig for insulinsensitiviteten, uavhengig av total mengde kalorier gjennom døgnet. :)
|
Sitat:
De gangene jeg har prøvd meg på IF har jeg hatt spisevindu mellom 11-19, sånn ca og har da hatt rundt 3 solide måltider. Funker for meg og jeg går ikke rundt med den der fyse, har lyst på, sultfølelsen hele tiden. Når jeg klarer å gjennomføre dette klarer jeg som oftest og holde kaloriene nede også. |
Jeg kan jo avsløre at IF definitivt ikke var min greie :p Ble bare enda mer sulten av det og fungerte rett og slett ikke, så jeg er nok en av dem som må ha frokost.
|
Sitat:
og trives så godt med det ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Takk Photo :):) |
Jeg trenger som regel frokost og når jeg spiser to egg med godt med smør så kan jeg gå til langt over lunsj-tid før jeg spiser igjen, gjerne i 2-3-tiden.
Jeg får heller fysingen utpå kvelden - og etter litt logging (har nettopp begynt med MyNetDiary - veldig brukervennlig og med en del norske matvarer lagt inn av andre brukere) har jeg sett at kalori-inntaket har vært såpass lavt at det kan forklare fysingen. Har gjerne vært 1000-1300 kalorier.. I går kveld fylte jeg på med en liten bit omelett - rester fra middag (stekt i masse smør og med en del revet ost) og litt kokosolje. Dermed ble det null sjokolade og kakao og slikt som jeg gjerne ender opp med. I morges hadde jeg vondt i magen, følte ikke egentlig sult, men det hjalp betraktelig med mat - jeg kunne IKKE ventet til f.eks. kl 11, så vi er nok forskjellige. Men klart - hvor mye og når man spiste dagen før spiller sikkert inn. Egg hele dagen i går - det gjør meg mer sulten enn om jeg skulle spist kjøtt. For meg er logging av maten av og til gull verdt. Veldig lenge siden jeg gjorde det sist. Det sitter litt lengre inne å ta den sjokoladebiten eller spise det wasa-knekkebrødet eller hva det nå måtte være når jeg ser svart på hvitt hva hver matvare utgjør. |
Periodisk faste hadde nok ikke fungert for meg - jeg hadde garantert blitt så opphengt i klokka at jeg hadde spist som en gal like før spisevinduet "lukkes" for å holde til det "åpnes" igjen selv om jeg ikke hadde vært spesielt sulten og ikke klart å tenke på annet frem til jeg hadde hatt "lov" til å spise igjen.
Men for de det fungere for er det sikkert flott. :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:03. |