![]() |
Sv: Jordskokk?
Sitat:
|
Sitat:
Sitat:
Resultatet: jordskokk der hvor jeg hadde den første gang... jordskokk der hvor jeg har den - og jordskokk der hvor jeg la komposten fra i fjor. :p |
Sitat:
3 meter? herre jemini:eek: Det er jo et helt tre det!!!!! Men en så liten knoll på en så lang stake er vel litt uventet....:p Jordskokk sprer seg over alt altså...en meget villig plante med andre ord...:D |
Sitat:
Og så er det ikke "en skokk" under staken. Det er gjerne en neve skokk under den. Iallfall om det er en stor stake. |
Hurra! Jeg fant skokker på Meny :) Men de var små da... Jeg delte dem i to og bakte dem med litt smør og urter i ovnen sammen med noen pølser.
|
Så fint at Meny har fått jordskokker igjen - har ikke funnet det siden april nå (sesongvare) og årets egenproduksjon er heller liten.
Jeg plantet knoller av de jeg kjøpte på Meny i vår og de gror som bare det - tror de er danskprodusert i utgangspunktet. Men jeg kjøpte også noen større og rundere noen i en innvandrersjappe og de ville ikke gro her i Norge (men det kan hende de var antigrobehandlet slik poterer er). Jordskokker trenger man ikke å skrelle - bare vask de godt. og skjær vekk eventuelle bløte deler. |
Kan man sette skokk på høsten også? Lurer på om noen her i bygården merker det om jeg planter min egen lille grønnsakshage i de slunkne beddene her. :D
|
Sitat:
Men det er en viss fare for at det ville bli "oppdaget" når det begynte å vokse "bola solsikker" uten blomster (før muligens like før frost) på seinsommeren. :D Jeg har forøvrig en bekjent som gerilahager i en bakgård på Løkka (tror jeg det var). :) Det vil nok forøvrig komme mer skokk i butikkene nå utover. Siden det først er nå innhøstingen begynner for norskproduseert skokk iallfall. |
Ærlig talt tror jeg ingen bryr seg om jeg bedriver litt geriljahagestell her jeg bor, på Løkka, faktisk. ;) Det var noen som drev dugnad her i fjorsommer, men jeg rakk aldri å tilby mine tjenester, og de bedene som står inntil husveggen her, de ble luka, men ingenting ble planta. Tror det i alt typ er en stemorsblomst som står ensom i et hjørne!
|
Sv: jordskokk...
Sitat:
Var helt ok for meg og mine ;) |
Sitat:
|
Sitat:
Såg at ho Wenche på God Morgen Norge sa at en kun trengte å skrubbe dei litt. Ho laga jordskokkmos en morgen denne veka. |
Sitat:
|
Sitat:
Det er stort sett "voksen ungdom" (dere vet, Peter Pan-syndromisterte tredve og noe-åringer ;)) som bor her, og gjennomluftingen er relativt stor. Dette kalles ikke singelgården for ingenting. Jeg tror ikke at noen kommer til å reagere om det dukker opp enda mer vegatasjon i den bakgårdsjungelen her. ;) |
Hmm, må nok inkludere jordskokk i grönnsakshagen til neste vår!
Ellers så har jeg ymse frö til törk over hele kjökkenet nå.. Alt fra stauder til tomater ;) Kommer til å bli reine drivhuset her om noen mnd :rolleyes: |
Da skal det "settes" skokk her... hadde jodskokk til middag i går og knakk av noen kuler. Disse skal i sen stor blomsterpotte på trammen i vinter. Håper det går bra der, for vi har ingen hage...:o
Alternativt, eller kanskje i tillegg vil jeg plante noen på hytta også :) Hvor ofte kan man høste av dem og hvor lang tid må disse søte sukkerbitstore kulene ligge i jorda før det er noen vits i å høste dem?:confused: |
Sitat:
En stor potte går antakelig bra - bare du gjødsler og den ikke velter! |
Jeg har fått kloa i noen fra en innvandrer sjappe. Han får alle varene fra gartnerhallen sa han, så da håper jeg de virker:D.
Rema skulle også ta inn noen kilo for meg denne uka så nå gleder jeg meg. Jeg har tenkt å sette noen nå og lurer på hvor dypt jeg skal sette dem? Og bør jeg dekke jorda med noe? |
Vi legger dem ca 10-15cm dypt og dekker ikke med noe (annet enn jord), men lurer på å få tak i en balle med halm for å holde ugresset unna...? ;) Ca 20cm mellom skokkene i begge retninger er fint.
Nå er det forresten jordsjkokkhøstetid for meg. Har tatt opp to bøtter allerede. (Og gitt bort det meste. Vi spiser ikke sååå mye.) |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46. |