![]() |
Jeg har ikke lest hele tråden, men det jeg lurer på altså.. Er det sånn at det er når glykogenlagrene er tømt, at fettforbrenning starter?
Og.. Hvis man altså skal ned i vekt - så skal man trene sånn og slik for å starte fettforbrenning, og noe annet om man bare skal få ok kondis. Men det jeg ikke skjønner helt med dette her.. Går man ikke ned av ALL trening? For tenk om man er en person, som står stille på vekta om han inntar 1500 kalorier pr. dag, og ikke trener. Så begynner han å trene bort 500 kalorier hver dag, og spiser 1500 kalorier, men han trener bare "kondisen".. Han må da uansett gå ned i vekt? Hilsen mofe som ikke helt skjønner dette.. :o |
Trening alene er ikke nok for å gå ned i vekt, i så fall skal du trene veldig mye.
Men du har en viss fettforbrenning og fettlagring hele tiden. det som ofte skjer når du har tømt glukogenlagrene er at du blir slapp og klarer ikke å holde samme tempoet lengre, hvis du da ikke har vent kroppen til å bruke fettlagrene istedenfor glukogenlagrene. Hvis du drikker litt olje rett før trening så vil kroppen lettere gi slipp på fettlagrene. Hvis du ikke spiser fett så vil kroppen gjøre det den kan for å forhindre at du forbrenner fett for da tror den at det er fettmangel og kanskje den vil gå løs på musklene i stedenfor. |
Sitat:
For hvis man spiser 1500 kalorier pr. dag (for eksempelets skyld). Og man ikke trener. Og man holder seg stødig på vekta. Så begynner man å trene, 500 kalorier hver dag. Da MÅ man da gå ned tilslutt? |
Joda, en kilo i måneden eller noe sånt kanskje. men å trene tre timer i uka utgjør veldig lite. Det kommer jo an på hva du gjør ellers også da. Hvis du etter trening unner deg flere timer ved TV eller data fremfor å vaske stua så går vinninga opp spinninga. En annen ting er at når du trener så bygger du muskler og muskler veier mer enn fett og dermed så kan det hende at du går opp i vekt istedenfor ned.
Dette er veldig komplisert og vi reagerer forskjellig, jeg for eksempel får en veldig til matlyst etter trening. Det hjelper å sette seg ned å spise med en gang men jeg får ikke lov av kona å sette meg ned ved bordet før jeg har dusjet.:( |
Sitat:
En annen ting er at det ikke hjelper å forbrenne tilsvarende 500 kalorier på trening for så halvtimen etterpå å hive i seg 250 gram sjokolade og en liter cola...... DA går man iallefall ikke NED i vekt ! |
Sitat:
Treningen skal i teorien øke forbrenningen resten av dagen, men du øker ikke forbrenningen ved å sette deg ned etter trening. men med endret kosthold så kan det bli fart i vektnedgangen når du trener:) |
Er enig i at det du spiser har mer å si for vekt ned gang enn trening. Men du vil da vitterlig forbrenne mere om du trener enn om du ikke gjør det.
|
Tror nok de fleste ville bli skuffet hvis de trodde de skulle bli 10Kg lettere bare de trente tre timer i uken i to måneder. Uken har faktisk 168 timer, hvorfor tror dere at om du bruker tre av de til å trene så skulle det merkes på vekta. Over ett lengre tidsrom så kanskje men det som skjer er at du bygger muskler når du trener og dermed så går du ikke ned i vekt. Men for all del, Kroppsfasongen og/eller kondisjonen vil nok bedre seg betraktelig.
|
3timer intensiv trening i uka er nok for vanlige folk. Kroppen tåler møkje lavintensiv trening ved siden av, men då er det viktigt å halde seg på eller under 60% av makspuls.
Husk at ein proffesjonell idrettsutøver som trener 20t i uka også sove 9-10t i døgnet. Intensiv styrketrening auke kvile forbrenninga i fleire timer(avogtil døgn), mens lavintensive økter forbrenner mens du holder på. Folk eg kjenner som har vore på foredrag med polar, fekk beskjed om å trene høgintensivt(80%av max) og lågintensivt(mindre enn 60% av maks). Det imellom betegner dei som suppetrening:) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36. |