![]() |
Sv: Gravid og i ketose
Sitat:
Man kan jo være i en ketosetilstand uten å tape vekt, så vidt jeg har skjønt. Jeg tror du tenker helt rett frk Marge. Og gratulerer med graviditeten til deg også forresten, hvis jeg ikke har sagt det før!:hearts: Vi må bare prøve oss ut, men har du tenkt å kutte fett, eller bare fortsetter du som vanlig og øker kh? |
Sitat:
|
Sitat:
Grunnen til å prøve å balansere er jo såklart fordi jeg vet at det skal uhyrlig lite til før jeg får søtsug og mister kontrollen på å spise bare det jeg trenger og ikke masse mer...:( Jeg skjønner jo det nå; at jeg har spist mye mer enn kroppen trenger i alle disse årene. Men hva gjør man da, når man er sulten?:( Jeg er ikke den typen som har spise masse mat, svære porsjoner og dynget på med både potetløv, snop og pommes frittes, men jeg ser jo nå at jeg faktisk trenger yhyrlig lite mat i forhold til hva kroppen har påstått før:o |
Sitat:
Foreløpig kommer jeg bare til å øke litt på KH. Jeg reagerer ganske voldsomt på gluten, og jeg får vanligvis veldig blodsukkerøkning av andre kornslag enn hvete også, derfor kommer jeg ikke til å innføre hverken ris eller pasta heller med det første. Det som trigger mitt insulin minst er faktisk frukt, så jeg har bestemt meg for å øke på rotgrønnsaker, belgfrukt og innføre litt mer frukt i hverdagen. Helst da sitrus o.l som jeg reagerer minst på. Epler osv er uaktuellt foreløpig i allefall. Ang fett, så måler jeg ikke opp lenger, men har liksom en viss vane for hva som fungerer på en vanlig dag. Har jeg en dag jeg er mer sulten enn ellers, legger jeg på litt ekstra fett så jeg blir mer mett. Det pleier å fungere. :) Av erfaring blir det bare mye verre om jeg plusser på med mer KH når jeg er sulten - da blir jeg bare enda mere sulten...:( |
Sitat:
Det har også vært snakk om parasitter i laks, og hvis JEG var veldig bekymret for det hadde jeg fryst salma-laksen over natta før jeg tinte den igjen og brukte den rå. Det gjør jeg ikke nå men kanskje når kona blir gravid en gang - kutte fisk er uaktuelt. |
Sitat:
Dvs Stor innsjoørret, Gjedde osv, og da spesiellt fet fisk fordi Hg er fettløselig. Laksen vi får i butikken er vel 99% oppdrettslaks som aldri har smakt en bit levende for i hele sitt korte liv. Ergo er det latterlig lite Hg i fettvevet til denne sammenlignet med en gammel innbarket aure som onkel stolt fikk på kroken i fjor sommer på hyttetur ved Mjøsa eller Nordsjø eller noe sånnt... Dette er fisk på toppen av næringskjeden som lever av annen fisk. Disse akkumulerer mye Hg i fettvevet pga den lange næringskjeden og har dermed et mye høyere Hg innhold enn de fleste andre fisk. Så vidt jeg vet er det fortsatt anbefalt for gravide å spise mye fisk, både fet og mager?:confused: |
Sitat:
Det er i all hovedsak listeria jeg tenker på for min del, og derfor jeg har droppet rå fisk så langt, men ja, man er nok trygg når man fryser salma-laksen først. Jeg har slengt to i fryseren for sikkerhetsskyld, og gleder meg til å momse!:D |
Hei
jeg lurte på hvor langt inn i graviditeten bør man begynne å øke karb, med engang man er gravid eller etter 3 mndr? |
Sitat:
|
Jeg ville ha økt litt med en gang - for å unngå frislipp av eventuelle skadelige stoffer fra mor til foster....
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:28. |