Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   Lavkarbobrød fra funksjonellmat - For godt til å være sant? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=48927)

Marella77 04-11-11 23:34

Sv: Lavkarbobrød fra funksjonellmat - For godt til å være sant?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Vibeke-67 (Innlegg 1245532)
Fedonbrødet har egentlig ganske mange karbohydrater i seg. Mindre enn vanlig brød, men om jeg ikke tar feil er det 18 gram pr hundre gram.

Det stemmer. Men om man bare spiser litt...

Marella77 04-11-11 23:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1245547)
Det er vel en av de tingene som er greit å finne ut selv.

Altså. Hvetemel har veldig høy GI og høyt karbohydratinnhold og er dermed ikke egnet som noen stor del av maten på lavkarbo. I tillegg er det overraskende mange som tåler hvetemel/glutenholdig mel dårlig når de har avstått fra det over tid (men det gjelder altså ikke alle). Jeg vil si at de som reagerer negativt bør etterstrebe et melfritt kosthold, mens de som ikke reagerer står friere til å velge selv hvor grensen skal gå.
Uansett bør ikke hvetemel utgjøre noen stor del av karbohydratene i et lavkarbokosthold.

Takk :)

Gerd 04-11-11 23:45

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1245553)
Det stemmer. Men om man bare spiser litt...

Nei, ikke på ketolysekuren. det er ikke rom for det viss du skal følge kuren.

Vet jeg er streng, men sier igjen, gjør som boka sier, følg råda og "reglene", da får du faktisk mest utbytte av kuren. (i. o.m du vil ned i vekt)
Skal du så tidlig i kuren begynne å eksprimintere, så vil kanskje ikke kuren virke som den skal.

smgj 05-11-11 00:09

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1245552)
Det stod noe i artikkelen som jeg ikke forsto 100%... "Lavkarbo med knekkebrød, nøttebrød og erstatningsmatvarer er suboptimale løsninger. Optimal helse kan vi få når vi forstår at vi må spise mat vi er utviklet for å spise. " Hva er suboptimale løsninger? Er det dårlige løsninger?

Suboptimalt bedtyr "mindre (bra) enn optimalt". Altså en mindreverdig løsning i forhold til andre måter å gjøre lavkarbo på.

Marella77 05-11-11 00:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1245563)
Nei, ikke på ketolysekuren. det er ikke rom for det viss du skal følge kuren.

Vet jeg er streng, men sier igjen, gjør som boka sier, følg råda og "reglene", da får du faktisk mest utbytte av kuren. (i. o.m du vil ned i vekt)
Skal du så tidlig i kuren begynne å eksprimintere, så vil kanskje ikke kuren virke som den skal.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1245578)
Suboptimalt bedtyr "mindre (bra) enn optimalt". Altså en mindreverdig løsning i forhold til andre måter å gjøre lavkarbo på.

Ok, takk begge to :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:49.