![]() |
Sv: Er alle her bare positive til lavkarbokurer?
Jeg tror at lavkarbo som ikke er i ekstrem form er bra. Med det mener jeg at ingen tar skade av å spise mindre karbohydtater.
Selv har jeg prøvd både Atkins og LCHF og må si at jeg ikke på noen måte tror at det var godt for kroppen min :) |
Mja.
Jeg er ikke bare positiv. Jeg mener at aboslutt alle, uten unntak,har godt av å kutte ned på sukker og stivelse, samt korn. Det er ikke dermed sagt at man skal leve på tilnærma null karbo heller. Jeg tror også sterkt på individuelle forskjeller når det gjelder kostholdsdebatten. Det begge sider glemmer er at det er vesentlig forskjell på en kropp som er 50 kg for tung og som er diabetiker, og en kropp som er 50 kg for tung og ellers frisk.Det er forskjell på å være aktiv og inaktiv. Det er forskjell på helsa og toleransegrensa hos hver enkelt individ. Jeg syns selvsagt at hver enkelt må finne det kostholdet som passer for seg, men jeg blir samtidig litt oppgitt over at de fleste tror lavkarbo=ketolyse, bacon og rennende smør intravenøst. Jeg blir også veldig oppgitt over ellers tynne jenter som tror at 20 gram karbo er veien til å bli kvitt 5-10 kg. Jeg er enig med Fedon der, ekstremlavkarbo har ingenting for seg så lenge du ikke er overvektig, dvs over 15 kg overvekt, men jeg vil føye til en klausul "så lenge at du ikke har ekstrem diabetes, insulinresistans, pcos, etc som krever litt strengere karbokontroll". Jeg har heller ingenting godt å si om fanatisme, som jeg ser ofte oppstår på disse ekstremlavkarbodiettene. Har venninner som konsekvent nekter å røre noe med mer enn 5 karbs pr hundre gram. Hør her, nøkkelen til suksess er å kunne spise det man vil av og til. Hvis jeg aldri mer kan spise f.eks fiskeboller i hvitsaus med masse karri, som jeg syns er ekstremgodt enda jeg vet hva det er, så kan det egentlig bare være det samme. Jeg ser også tendensene her inne "hylskrik jeg spiste en halv dråpe sjokoladekakerøre, har jeg ødelagt alt" og totalt nede ikjelleren. Enhver diett som du føler du må skeie ut fra for så å få dårlig samvittighet for er ikke dietten for deg. Til sist har jeg heller ikke noe til overs for erstatnings"maten". Det er greit omdu finner en brukbar erstatning for mat, men fordi om sjokoladen bare har 2 gram karbo så er det ikke mat. Det er ikke sunt bare fordi det ikke har tellebare karbohydrater til karbohydratregnskapet altså. Jeg drikker f.eks også vanlig pepsi istede for pepsimax ettersom jeg anser aspartamen som mer skadelig enn hva godt er. Vi er vel alle enige i at ren mat er best,åkke som;) |
Sitat:
En annen ting er at nøtter også ofte inneholder større mengder oksal syre som kan binde seg til diverse mineraler og vitaminer i kroppen og lage oksalat krystaller ;) |
Takk for svar - fra både smgj og kamp!
:) |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Sitat:
Jeg er også skeptisk til ertatningsmaten, men med måte er det ok tenker jeg. Jeg lagde krem med litt sukrinmelis i helgen da det var bursdag, for å ha til bær. Det syns jeg er ok. Også lavkarbobrød med måte. Men tenker å holde meg unna all lavkarbosjokolade og div andre produkt som er raffinert. Når det gjelder brus, så er jeg enig, men jeg må velge mine kamper her i livet, og jeg er ikke klar for å ta opp kampen med cola light/zero ennå! Lykke til videre :) Ps, jeg har lyst å slenge på mange smilies til dere, men da får jeg ikke sendt svaret... Kun 8 er tillatt ;) |
Jeg må få si at jeg aner ikke hva jeg skulle gjort uten lavkarbo.
Med diabetes 1 og en eller annen form for insulinresistens så MÅ jeg holde karbene rimelig barberte. Max 5 karber pr.måltid er lavere enn jeg liker, men må jeg så må jeg. Når insulinen min virker, så trives jeg kjempegodt med mine 40-50 karber pr dag, og ser ikke noe som helst negativt i å leve slik. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg lurer veldig på hva folk som er negative til div lavkarbokosthold gjør her inne. Det har vært noen innom for å spy eder og galle, men de har forsvunnet veldig fort. En god del tvilere har vært innom, noen av de blir lavkarbofrelste og resten virker det som forsvinner. |
Sitat:
Karbohydratene er ikke årsaken til livsstilsykdoms-eksplosjonen de siste årene, men jeg er enig i at det kan være en del av løsningen for mange. Har man allerede blitt syk, så må man gjøre noe drastisk. På lavkarbo så kutter man gjerne sukker, hvetemel og ferdig søppelmat, man erstatter ustabilt plantefett med mettet fett og spiser gjerne protein med bedre kvalitet (kjøtt/fisk). For de fleste (her inne) er dette gjerne mye bedre enn kostholdet man hadde før sett i et biologisk perspektiv. |
Sitat:
Men lavkarboKUTT, med fornuften inntakt, er jeg ubetinget positiv til :) |
Sitat:
I følge flere undersøkelser er sannsynligvis de fleste overvektige insulinresistente, overvekt en en livsstilsykdom i så måte, direkte forårsket av karbohydrater. Baktierier trenger sukker, og elsker sukker. Og sukker behøver ikke hete farin, det heter også grovt mel, frukt, poteter osv. Kan du bare forklare litt nærmere med hva du mener at karbohydrater ikke er årsaken til livsstilssykdommer? Hvis det ikke er karbohydratene, hva mener du det da er? |
Jeg synes nå at man må få lov til å være her og både lære og bidra, selvom man ikke er all "Hallelulja, lavkarbo er redningen på alle verdens problemer". Viktig for mangfoldet og balansen her inne.
|
Så lenge man er saklig og hyggelig da, selvfølgelig. Har aldri sett macadamia79 være noe annet?
|
Sitat:
http://wholehealthsource.blogspot.co...f-obesity.html Sitat:
|
Når vi snakker urbefolkninger så er vel også store deler av karbohydratene langsomme sett i forhold til "wienerbrød og sukkerspinn". Boka Wheat Belly tar forresten opp mange betenkeligheter ved dagens korn og kornforbruk.
|
Sitat:
|
Sitat:
http://www.youtube.com/watch?v=hfuUI...layer_embedded |
Sitat:
|
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:00. |