![]() |
Sv: Jeg er så glad, for jeg kan spise så mye pesto jeg vil!
Du tenker rett... jeg kan bare svare for "mine" tørkede tomater. Der er 1 "bit" en halv tomat. Og jeg må ha 2,5 sånne for å nå 10g (de er ca 4g pr enhet)... Hvor mye 1 fersk tomat veier avhenger sterkt av type. "Vanlige" tomater er ca 50g pr stk etter min erfaring, men store tomater kan veie det 4-5dobbelte... Dessverre har jeg tatt mine soltørkede ut at originalforpakningen da jeg åpnet dem og inn i en tett zip, så jeg har ikke oversikten på næringsinnholdet der..
Jeg synes dine soltørkede var veldig tunge - er du sikker på at de er helt tørket som de på bildet fra i linken din? Man kan få nesten knusktørre til "halvtørre" tørkede tomater... De må bli forskjellige i "karbohydrat pr 100g". |
Sitat:
|
...Anyone?
|
Sitat:
|
Det er ganske enkelt fordi at vannet er trukket ut av dem:) Tomater inneholder jo veldig mye vann.
|
Har sett på et matlagingsprogram der han laget soltørka tomater. Han puttet 1sukkerbit i hver tomat før han tørket de i ovnen. Kansje det er der det ligger? ;)
|
Hvis du veier en stor moden tomat, så (later vi som) den veier 100 gram. Deretter legger du den i sola og lar den soltørke helt inn. Så veier du den igjen, og da veier den (fx) bare 10 gram. Dette skjer fordi når den tørker, så forsvinner all fuktigheten ut.
Det betyr at du må legge 10 stk soltørkede tomater på vekta for å få de samme 100 grammene som tomaten din veide i utgangspunktet. Da blir det 10 ganger så mange gram kh i de 10 tomatene som du hadde i den ene du veide i utgangspunktet. Mulig jeg ikke greier å formulere det jeg har i hodet på riktig måte, men ble det tydeligere nå ? :) |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men, da kan jeg ikke skjønne annet at svaret må være en kombinasjon av at de tilsetter sukker (eller annet fy, fy) og den konsentreringen man får ved tørkingen :) Så noen hadde skrevet noe over her ang sukkerbiter inne i tomatene når de ble tørket i ovnen. (Soltørkede tomater - jommen så jeg smør.... :mad:) Har du prøvd å tørke selv ? Jeg tenker at det kunne vært spennede å gjort - og da vet vi jo at det ikke er sukker etc. i de. Hm.... noe å tenk på, for det er jo så godt.. |
Marella77: Har du lest innholdsfortegnelsen på pakka?
For der skal det stå hva den inneholder og ev. hva som er tilsatt. |
Kan det være at næringsinnholdet i tomatene er sjekket før de har fått ligget og trekt til seg olje i ukesvis..? Eller er det snakk om knusktørre tomater her?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Jeg fyrer i peisen hver dag - gode forslag på peistørkede tomater mottas med takk :p |
Naaam pesto! :D
Kan godt kvitre litt jeg og!! :) jeg er så glad for at jeg kan spise så masse GOD mat og fortsatt være i ketose :D uten å telle karber og uten å føle at jeg mangler så mye!! :D |
Sitat:
Den er uten olje står det... Jeg har ikke akkurat denne pakken selv, men den jeg har, er det kun tomater og salt i. |
Sitat:
Sitat:
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:24. |