![]() |
Sv: Rått bacon trygt å ete? (del 3)
Vi laget spekeskinke før da vi hadde griser. Husker de stod i en diger butt på stabburet i saltlake.
|
Sitat:
|
Hei igjen skravlefanter :D
Fant noe 'kyst-bacon' igår som var nesten bare spekk. Skar det i fine skiver og la de i langpanne på 50 grader. Smakte på et par idag, men syntes de var litt vassne enda. Skrudde opp til 100 men da ble de mer stekt i konsistensen (smakte supert, men ikke akkurat hva jeg var ute etter her!) Akkurat nå tenker jeg på om jeg kan lage min egen 'tradisjonelle' bacon. Eller 'speket sideflesk' siden jeg klarer meg uten røyk-smaken (som også er litt kreftfremkallende?). Eneste som bekymrer er tørkeprosessen, siden det regner støtt her. Men kan vel fyre litt ekstra i den perioden. Ser for meg at jeg kan kjøpe frossen tynnribber (til 25kr/kg?) og dompe de direkte i stampen med saltlake. Blir jo utrolig billig bacon! Dessuten kan jeg bruke Helios saltet, som inneholder de mineralene som vanelige saltprodusenter fjerner og selger separat. Hmmm.. hvis alle går igang med speke-planene sine må vi definitivt ha en egen tråd om det! @zincite: Ja, jeg er alltid på leting etter 'feit' spekeskinke, og har lagt merke til det samme! @Photobscura: Du har rett i at det er mye feil-info i omløp! Vi bør lage en egen tråd om fettinnhold i ulike nøtter, der vi henter inn data fra ulike kilder og sammenligner! @Alynna: Tror en av linkene jeg la inn forteller om speking og trikiner. Forøvrig kan jeg nevne at årsaken til at salt dreper levende organismer er at væskeflyt gjennom cellemembran alltid går mot den siden med høyest saltinnhold. Kalles 'osmosis'. Du kan si at høy salt-innhold tvinger alt vann ut av celler. (Samme i kroppen på ulike nivåer. F.eks. hvis du eter salt mat, vil vann strømme inn i mage/tarm fra resten av kroppen, og resultatet kan bli diare.. derfor de bruker salt ved detox-prosesser der hele tarmen skal tømmes i en fei.) |
Sitat:
|
Sitat:
Om det kommer priskrig på ribbe igjen skal jeg sannelig forsøke pancetta også, om nom :) |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29. |