![]() |
Sv: Ny med lavkarbo
Sitat:
Såvidt jeg har fått med meg så er kvaliteten på oppdrettslaks veldig avhengig av hvilket for laksen får - så langt er vi enige. Men det er også iallfall etter sigende sånn at forkvaliteten er forskjellig og heller ikke særlig kontrollert. Jeg oppfatter vel f.eks dette som en noe mer nøytral kilde http://www.matportalen.no/kosthold_o...lde_til_omega3 Hovedpoenget er vel at laks er god til å danne omega3 av det den spiser, selv om det den spiser ikke er optimalt iforhold til det frittlevende laks har på menyen. Og på den måten blir den en bra kilde til omega3 selv om den ikke er så bra som den engang var... |
Men når ikke engang svin og kylling får fôr som gjør de i stand til å produsere kjøtt med tifredstillende nivå av Omega3 skulle det ikke forbause meg om også laksen er i en lignende situasjon.....
Stod ikke noe om hvor mye Omega6 det er i oppdrettslaksen på linken din smgj...... Ikke så bra det.... |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Der finner du det du spør etter for oppdrettsfisk. Den siste målingen var 2:1 av n3:n6. Altså vil det å spise denne oppdrettslaksen sannsynligvis forbedre forholdet i ditt blod. Hvilket forhold finnes i vilt? Har du noen tall på det? Siden de stort sett beiter vil jeg bestemt tro at de har mer n6. Meeen jeg ville ta sånne tall med en stor klype salt uansett. For om du skal være sikker må du vite hva den fisken som ligger på tallerkenen din ble foret med... Og det vil variere fra oppdrett til oppdrett etter tilgang på fiskeavfallsbasert for... For den saks skyld så er også mye av villfisken som tas i elvene rømt oppdrettslaks. |
Jeg har forsøkt å legge inn maten jeg spiser på diett.no Mulig det er jeg som er teit, men det er ikke alle matvarer en får lagt inn. Og selvom man legger opp skjemaet etter karbo, regner den i energi... alle mine dager bli røde?
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Du skal spise til du er mett, og ikke mer eller mindre enn det. Lykke til ;) |
ps, de matvarene som ikke er lagt inn, må du legge inn selv og lagre. så finner du de neste gang.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Mener du ikke mer n3 ? Dyr som beiter får jo i seg mer n3 enn n6....... Du har rett i at en må vite hva akkurat den fisken som ligger på min tallerken er foret med for å kunne vite forholdstallene..kanskje vi kan få produsentene til å måle og oppgi forholdstallet for oss? Kanskje en smule naivt av meg å håpe og tro det, men det hadde jo vært ønskelig.....:D Jeg finner heller ikke siden der det står om det forholdstallet du nevnte over her......:o Er det denne siden du mener? Hvordan finner jeg forholdstall utfra disse tallene da? Hem, nå ser jeg, her kom det faktisk fram nye tall etter at jeg la inn linken her på forumet og klikket på den....tøft!!! |
Sitat:
Det at produktet inneholder så mye Astaxantin var det som fikk meg til å kjøpe.........:p samt at de er vannløselige og en slipper at de kommer opp og hilser på flere ganger til dagen......:D |
Sitat:
Når det gjelder landlevende dyr mente jeg at de uansett hadde mindre omega 3 enn sjølevende dyr... og at også plantebasert for fører til en overvekt av omega 6 - selv om i mindre grad en korn som for. Husk at det er forskjell på å sammenlikne vilt med fisk og vilt med storfe... Se gjerne tabellene referert i denne bloggen - uten at jeg går god for reliabilliteten så er det fremdeles mer omega 6 enn omega 3 i alt med fire bein... http://paleozonenutrition.wordpress....-get-it-right/ FTR: Cheddar (1:2/o3:o6) slår gressforet biff (1:3-4/o3:o6) .... |
Sitat:
Jammen glad for den forskningen de har for seg på Ås...håper svin og kyllingprodusentene følger opp og forer dyrene sine med Omega3 beriket mat....:D Storfebøndene kan også følge godt med og Omega3 berike kraftforet til dyra.... |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:10. |