Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Osteknekk. Hva er din favoritt? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49362)

Marella77 15-11-11 15:24

Sv: Osteknekk ... Hva er DIN favoritt?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1251386)
Jeg skjærer osten i kakestykker eller staver ca 1 cm brede. Synes de ligner mest på ekte chips når jeg bruker dem til dippen mens de andre i huset spiser trasiggull. :ja:

Og som jeg nevnte her for lenge siden så er det også godt å legge osteskiver av vanlig hvitost som er smeltet i ovnen og er omtrent ferdige over et lite glass, ev et dramglass. De former seg da etter glasset og man får slike små skåler man kan ha tacokjøtt i eller annet. Et annet alternativ er å henge disse hvitostskivene over en tresleiv mens de tørker, da får du tacoskjell. :ja:

Takk for supre tips :) :) :) :)

Kanutten 15-11-11 15:48

HER står det om testinga den gang. Husk å la opp være opp! :p

Marella77 15-11-11 17:43

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kanutten (Innlegg 1251419)
HER står det om testinga den gang. Husk å la opp være opp! :p

takk :) Ja, mine knekker iallefall.. skal tenke over dette med opp...

Brokkoli 15-11-11 22:00

Når jeg ser på mange av oppskriftene her inne (eller egentlig oppskrifter generelt) tenker jeg "Hvordan tenkte noen ut det?!". Hvordan tenkte noen "Jeg blander eggeplommer, krydder og olje - og kaller det majones!". Eller "Jeg kan ikke spise brød, så jeg slenger litt ost inn i mikroen og har pålegg på etterpå."

:syklubb:

Marella77 15-11-11 22:06

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli (Innlegg 1251608)
Når jeg ser på mange av oppskriftene her inne (eller egentlig oppskrifter generelt) tenker jeg "Hvordan tenkte noen ut det?!". Hvordan tenkte noen "Jeg blander eggeplommer, krydder og olje - og kaller det majones!". Eller "Jeg kan ikke spise brød, så jeg slenger litt ost inn i mikroen og har pålegg på etterpå."

hehe, ja du kan så si... Skje ofte med tilfeldigheter sikkert, og så er jo mange kreative da, også i matveien... Men jeg ante ikke at majones var laget slik. Kanskje jeg skal prøve å lage det selv... Men jeg tenker da: Holder egget i majonesen seg sååå lenge? De i tube har jo lang holdbarhetstid i allefall...

Marella77 15-11-11 22:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli (Innlegg 1251608)

ps, jeg ser at vi starta på ca samme bmi, og har ca samme bmi til mål. Og så har vi gått ned ca like mye... artig ;)
lykke til videre :)

Brokkoli 15-11-11 22:11

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1251612)
hehe, ja du kan så si... Skje ofte med tilfeldigheter sikkert, og så er jo mange kreative da, også i matveien... Men jeg ante ikke at majones var laget slik. Kanskje jeg skal prøve å lage det selv... Men jeg tenker da: Holder egget i majonesen seg sååå lenge? De i tube har jo lang holdbarhetstid i allefall...

Lag litt om gangen! Det går superkjapt. Også blir det en mye sunnere majones, uten alle de ekle tilsetningsstoffene du finner i butikkmajones.

Har du stavmikser?

Forresten, artig med nesten like BMI-mål! Vi får følge litt med på hverandre ;-)

Marella77 15-11-11 22:13

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli (Innlegg 1251616)
Lag litt om gangen! Det går superkjapt. Også blir det en mye sunnere majones, uten alle de ekle tilsetningsstoffene du finner i butikkmajones.

Har du stavmikser?

Forresten, artig med nesten like BMI-mål! Vi får følge litt med på hverandre ;-)

jepp, har stavmikser...

Jeg óg vil bli heit ;) hehe

FrkMarge 15-11-11 22:36

Kavli skivet med bacon, ca 30 sec pr skive på full guffe.
Gomlet i meg massevis av disse med rømmedip laget av et beger sæterrømme, noen fedd hvitløk, salt og pepper.
Ufattelig god snacks:sikle:
Problemet er å stoppe når man egentlig er mett:rolleyes:

Tulla1966 17-11-11 10:19

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1251639)
Kavli skivet med bacon, ca 30 sec pr skive på full guffe.
Gomlet i meg massevis av disse med rømmedip laget av et beger sæterrømme, noen fedd hvitløk, salt og pepper.
Ufattelig god snacks:sikle:
Problemet er å stoppe når man egentlig er mett:rolleyes:

Her bruker vi også Kavli sin baconost i microen, men med Tine kryddersmøreost på, etter at de er avkjølt.

Brokkoli 17-11-11 22:44

Jeg har så lyst på osteknekkis, men jeg er tom for bakepapir! noen som har noen tips?

Marella77 17-11-11 23:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli (Innlegg 1252661)
Jeg har så lyst på osteknekkis, men jeg er tom for bakepapir! noen som har noen tips?

Hva med å smøre en tallerken og putt i mikroen?

Marella77 17-11-11 23:29

Hei igjen :)

Etter flott tips har jeg nå laget osteknekk med to skiver lett-norvegia ost. 1 min og 30 sek i mikroen.

mmm... Beste osteknekken så langt...

Brokkoli 17-11-11 23:42

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1252676)
Hva med å smøre en tallerken og putt i mikroen?

Det har jeg prøvd allerede. Det smakte godt, men den ble ikke sprø :(

Marella77 18-11-11 00:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Brokkoli (Innlegg 1252689)
Det har jeg prøvd allerede. Det smakte godt, men den ble ikke sprø :(

hm... da vet jeg ikke. Prøvd bare å legge det rett på plata i mikroen?

Sanney 18-11-11 06:32

bruker muffins former jeg. da flyter det ikke ut så mye

L@dy jojo 22-11-11 19:13

Har forsøkt å lage osteknekk i ovnen, da jeg ikke har micro. Problemet er at osten setter seg fast i bakepapiret. Hva gjør jeg galt? Noen som også har opplevd dette? :o

Kitt 22-11-11 19:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hesteoghundejenta (Innlegg 1255188)
Har forsøkt å lage osteknekk i ovnen, da jeg ikke har micro. Problemet er at osten setter seg fast i bakepapiret. Hva gjør jeg galt? Noen som også har opplevd dette? :o

I #8 er det linket til den opprinnelige tråden. Mener det står noe om det der!
Sikker på at det er bakepapir og ikke matpapir? For det går ikke bra, vet jeg!

Marella77 22-11-11 21:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hesteoghundejenta (Innlegg 1255188)

Ja, kjøp sånn brun boble ark... "Toppits bakplåtsark". Kjøpte det på Spar jeg... Det funker, ikke noe problem da!

L@dy jojo 23-11-11 08:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Kitt (Innlegg 1255200)
I #8 er det linket til den opprinnelige tråden. Mener det står noe om det der!
Sikker på at det er bakepapir og ikke matpapir? For det går ikke bra, vet jeg!

Det var matpapir ja :o. Forsøkte igjen med bakepapir og det gikk greit.

Men får ikke ostegull/osteknekken helt krispy, noen tips? Jeg får ikke hatt de i ovnen i mer enn ca 3-4 min før de blir gylne i kantene, har ovnen på 200 grader.

L@dy jojo 23-11-11 08:56

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1255266)
Ja, kjøp sånn brun boble ark... "Toppits bakplåtsark". Kjøpte det på Spar jeg... Det funker, ikke noe problem da!

Takk for tips:)

Marella77 23-11-11 22:16

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Hesteoghundejenta (Innlegg 1255430)
Det var matpapir ja :o. Forsøkte igjen med bakepapir og det gikk greit.

Men får ikke ostegull/osteknekken helt krispy, noen tips? Jeg får ikke hatt de i ovnen i mer enn ca 3-4 min før de blir gylne i kantene, har ovnen på 200 grader.

Jeg tar to skiver opp på hverandre med lett-norvegia i mikroen i 2 min og 30 sek på full styrke. blir veldig sprø da!

Sanney 23-11-11 22:22

de trenger en god del lenger tid i stekeovn kontra mikro. men du må passe på, overgangen fra sprø til brent er lynrask.

Marella77 07-12-11 19:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Sanney (Innlegg 1255953)
de trenger en god del lenger tid i stekeovn kontra mikro. men du må passe på, overgangen fra sprø til brent er lynrask.

takk for tipset ;)

vimsen85 22-04-12 12:14

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av shailene (Innlegg 1251081)
Jeg bruker ferdigskivet lettost eller vanlig gulost, med revet parmesan og pizzakrydder over. Lettost blåser seg opp og blir mer sprø og luftig enn fullfett ost, så pleier å variere litt.

Det var jo faktisk en god ide.. Lettost egner seg jo ikke til å smelte for den blir så sprø. Jeg syns at den vanlige osten kan bli litt fettete (slippe fettet på en måte).

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:15.