Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Lavkarbo generelt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=12)
-   -   De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i? (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=49434)

rut311 19-11-11 20:17

Sv: De har ikke smør på butikkene, hva er lurest å steke i?

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1253590)
Skulle det bli tomt her, så kommer jeg til å kjøpe margarin :ja:
Daua ikke av å ha brukt det i nesten 40 år ;)

Ja, jeg skulle til å si det!

danielve 19-11-11 21:19

Er det helt feil å tro at Tine hjelper til her? Har hørt mange so skylder på lavkarbobølgen, men jeg tror at Tine bare ser sjansen.

Jeg steker forresten mye i vanlig kokosfett. Synes kjøttet får en skikkelig god stekeskorpe og saften blir i kjøttet. Ellers går det på oljer her.

Imse 19-11-11 23:33

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1253590)
Skulle det bli tomt her, så kommer jeg til å kjøpe margarin :ja:
Daua ikke av å ha brukt det i nesten 40 år ;)

Da kjøper jeg nok heller delfiafett og bruker det, for margarin smaker rart. Vi har jo ikke brukt margarin på 8 år eller så.. Margarin smaker på noe vis nesten plast, som om det har smeltet av en plasstekespade...

Alynna 20-11-11 07:16

KTC kokosolje er et supert valg for å steke mat i, og for all del ikke kjøp brun cocosa kokosolje fra helsekosten med mindre du vil betale 5 ganger så mye for et tilnærmet identisk produkt. Ser heller ingen grunn til å ikke bruke delfiafett eller margarin, det er ikke transfett i disse (som noen tror) men kokosfett (ktc, delfia) er best fordi det booster fettforbrenningen... søk evt på KTC om du vil lese mer om hva jeg har skrevet om emnet, om pure kokosolje, laurinsyre osv....

Ang. dette med frossen fløte - jeg lærte at det bruker man i sauser, supper osv som som skal varmes opp, men om man vil lage pisket krem, dessert osv så bør man bruke fersk. Jeg har en hel fryseskapshylle med frossen kremfløte etter at Ultra på Sandvika Storsenter solgte pakker som gikk ut på dato dagen etter - til 5 kr pakken :eek: for to uker siden :D Ingen nød her i gården, altså!

Lillemy71 20-11-11 10:09

HVor kjøper dere KTC kokosolje??

Her var det ikke mangel på smør i hyllene i går, men fløte derimot var umulig å oppdrive og jeg som skulle lage smør :(. Er tydelig at julebakst og julebordsesongen er i gang.

Jeg fryser fløte men den pleier jeg bare å bruke i saus, bakst osv. synes ikke resultatet blir så bra om man skal piske kremen. Et tips er jo å fryse i isbitposer så tar man bare så mye man trenger om uten å måtte tine opp hele pakker om gangen.

Photobscura 20-11-11 10:16

KTC har jeg kjøpt i innvandrerbutikker. Ikke alle har dem, men så godt som alle asiatiske butikker har, og en god del tyrkiske sjapper.

Suz 20-11-11 11:09

Der jeg handlet i går, påsto de ansatte at de var tomme for smør pga lavkarbohysteriet.

Jeg tror nok det er flere medvirkende faktorer, også at en del har startet med julebaksten nå.

Peppa Gris 20-11-11 12:32

Det er vel ikke bare lavkarbere som spiser smør. Etter noen år på tettinntill (bæreforum) så lærte jeg at man omtrent er barnemishandler om man gir ungene margarin. Ingen av disse var lavkarbofolk, bare bevist hva de putter i munnen. Det er vel slik at flere og flere vil ha naturlige produkt.

arkine 20-11-11 12:52

mye av grunnen til at butikkene går tomme for smør ,, er at media kommer ut med en link og sier at det er lite smør ,
hva gjør folk , jo de hamstrer som gale ,,ergo tomme butikkhyller .
og de som tjener på denne gratisreklamen er selfølgelig TINE.

nellie 20-11-11 13:21

Tine hadde vel tjent endel mer på å faktisk selge smør?

Ennah79 20-11-11 13:45

Har ennå ikke opplevd at er tomme for smør og fløte her i byen. Er tendensen størst på østlandet eller?

Photobscura 20-11-11 13:57

Vel, her på Grünerløkken er hyllene fulle! :D

Huldr 20-11-11 13:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Drømmepie (Innlegg 1253589)
Tok de 3 siste pakkene på smart club i går :ja:

Så folk hadde rundt 10 pakker oppi kurven, så da løp jeg bort og tok det som var igjen :lol:

På butikkene her i byen er det tomt!

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av arkine (Innlegg 1253789)
mye av grunnen til at butikkene går tomme for smør ,, er at media kommer ut med en link og sier at det er lite smør ,
hva gjør folk , jo de hamstrer som gale ,,ergo tomme butikkhyller .
og de som tjener på denne gratisreklamen er selfølgelig TINE.

Ti pakker smør? Arghh, det er jo nettopp hamstring som gjør at det blir tomt! Hadde folk tatt bare det de trengte hadde det kanskje vært nok til alle. Det er jo ikke TOMT hos Tine heller, bare redusert produksjon. Med ti pakker smør har man vel til langt ut i mars ... utrolig hvor ulogisk folk tenker.

nellie 20-11-11 14:00

Hvis det blir tomt for smør så baker jeg saker og ting i ovnen isteden.
Men er ikke noe krise her i byen, ser det ut som. På Kiwi er det ofte tomt, men på Rema er det akkurat som det pleier.

nellie 20-11-11 14:01

Var det ikke Vestlandet som skulle merke det mest da?

Huldr 20-11-11 14:07

Det har ihvertfall kommet hit også nå. Var på Kiwi i går, skulle ha en pakke usaltet - det var helt tomt for alt smør. Har vært på Bunnpris i dag, tomt for alt der også ... Men jeg satser på at Kiwi eller Rema får inn smør i løpet av uka. Tenker det ble tomt i går fordi julehandelen har begynt, det har visst vært helt texas på lørdagene i det siste. Folk begynner jammen tidlig!

Ennah79 20-11-11 14:28

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1253822)
Var det ikke Vestlandet som skulle merke det mest da?

Haugesund her, og har ikke merket noe til det. Handler på Rema1000, Meny, Kiwi og Spar.

Carisma 20-11-11 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1253816)

Tøyen, gamlebyen og Grønland er skrapt....

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1253819)
Ti pakker smør? Arghh, det er jo nettopp hamstring som gjør at det blir tomt! Hadde folk tatt bare det de trengte hadde det kanskje vært nok til alle. Det er jo ikke TOMT hos Tine heller, bare redusert produksjon. Med ti pakker smør har man vel til langt ut i mars ... utrolig hvor ulogisk folk tenker.

siden folk begynner med julebaksten på denne tida, går det nok kjapt ti pakker hos de som baker endel. :o
Det er visst noe av grunnen til mangelen også, at bakeriet har tatt inn ekstra for å begynne julebaksten.

Cherry 20-11-11 21:51

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1254020)

siden folk begynner med julebaksten på denne tida, går det nok kjapt ti pakker hos de som baker endel. :o
Det er visst noe av grunnen til mangelen også, at bakeriet har tatt inn ekstra for å begynne julebaksten.

Grøsssss, bakst bakt på SMØR :o

smaker helt helt helt forferdelig....:p

Uansett, merker ingenting til det her oppe. Er uansett ikke noe krise for meg. Liker ikke smør:p

Huldr 20-11-11 23:17

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1254020)
Tøyen, gamlebyen og Grønland er skrapt....

Ja, sikkert, jeg trodde bare ikke de fleste bakte SÅ mye ... ;) Og ikke alt på én gang! Det er jo over en måned til jul. Nei, jeg tror ikke et øyeblikk på at noen har behov for fem kilo smør sånn på rappen :)

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura

Denne så jeg ikke tidligere i dag. Hvilken butikk har du vært i? Seint i går kveld var det ihvertfall tomt på Kiwi ...

Marella77 21-11-11 00:29

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71 (Innlegg 1253708)
Et tips er jo å fryse i isbitposer så tar man bare så mye man trenger om uten å måtte tine opp hele pakker om gangen.

Genialt tips! Tusen takk :) :) :)

Rin 21-11-11 06:49

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1254076)
Denne så jeg ikke tidligere i dag. Hvilken butikk har du vært i? Seint i går kveld var det ihvertfall tomt på Kiwi ...

Det har ikke vært noen mangel på Rema i Lakkegata så langt, heller - men kan jo hende jeg jinxer det nå. :p

Dolsi 21-11-11 07:55

På mine 46 år har jeg aldri opplevd før at man ikke har fått kjøpt smør i butikkene. Nå derimot må vi lete for å finne noen som har Bremykt og Meierismør.
Jeg tror ikke dette har noe med julebaksten å gjøre, bakt til jul har vi jo gjort til alle år uten at det har blitt tomt for fett i butikkene.
Det er vel bare å innse at det selges mer fett pga mange lever lavkarobo og bruker mye fett.
Får bare håpe at de har tilgang til fett slik at det kan lages opp mer :D

Photobscura 21-11-11 09:02

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Frøy (Innlegg 1254076)

Rema og Kiwi i Trondheimsveien den siste uka i hvert fall. Nå kjøper jeg vel ikke smør mer enn en gang i uka, toppen, så jeg har ikke sett etter når jeg har vært i butikkene mer sentralt på Løkka, forsåvidt. Men kan ikke huske å ha sett at det har vært tomt noe sted i disse ukene det har vært snakk om mangel, i alle fall.

Okie 21-11-11 10:08

Her på Spar rakk jeg (fredag) akkurat å få kjøpt 2 halv kilos pakker.(hvor ble det av kilo pakkene?) Senere på ettermiddagen var jeg innom for å kjøpe noe jeg hadde glemt og tenkte jeg tar med ei pakke til. Det kunne jeg bare glemme for det var tomt.
Jeg bor på et lite tettsted og har vondt for å forstå at så mangen kjøper smør. Aldri vært lite i hylla før. Hamstring?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.