![]() |
Sv: Mye salt
Jeg har brukt Himalayasalt lenge, hovedsaklig fordi det smaker mye bedre enn vanlig bordsalt. Rund og fin smak, den har ikke den skarpe saltsmaken som nesten svir på tunga hvis du smaker på noen korn.
|
Sitat:
|
Sitat:
Dyrt ja (ift vanlig salt), men verdt det. Vi kjøper begge deler, både i flak og til strøssel. Det ene brukes til matlaging, det andre til vanlig bordsalt. |
Får man kjøpe det saltet lokalt eller må man på nettet da?:)
|
jeg så n liten pkke på 50 eller 100 grm i ei tyrkersjappe til noen og tyve spenn. Her fnt jeg det billigere:http://www.iherb.com/Fun-Fresh-Foods...9-g/33584?at=0
|
Sitat:
Jeg leste gjennom artikkelen, og som jeg oppfattet det er han mest opptatt av å fortelle om at dette saltet markedsføres med en masse løgner og tvilsomme påstander, og at folk ikke må begynne å tro at det er sunt å hive innpå med en masse salt. Hovedpoengene hans foruten alle de mer spesielle påstandene om saltet som han kritiserer, er som jeg har forstått det: -dette saltet inneholder 98% natruimklorid, så det er først og fremst salt og vi bør derfor ikke spise for mye av det -ja, det inneholder sporstoffer, men det gjør annet natrulig salt også -det er ikke noen vits i å betale mye mer for dette saltet enn for annet naturlig salt. Ut ifra dette synes jeg fortsatt det kan være greit å kjøpe naturlig salt som inneholder sporstoffer, men det trenger ikke nødvendigvis være det dyreste. Og jeg bruker det da bare på vanlig måte i maten - kunne ikke drømme om å drikke 1 ts salt hver morgen. |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Lest ca. samme utsagn fra en lege da, som det sammendraget skreiv over. Kanskje det er bittelitt sunnere enn reint salt, men for å få i seg nok av de andre sporstoffene til at det gir noe mirakuløs effekt vil man få i seg aaalt for mye natriumklorid før den tid. Vurderer å se om jeg får kjøpt dette saltet, det skal visst være mer konsentrert i mineraler og bedre dokumentert effekt enn Himalayasalt: http://www.selinanaturally.com/Celti...a_bid=e24eb03a |
Sitat:
Mistenker at vi egentlig ikke er så uenige, men at det mer er misforståelser ute og går. Min kommentar om faglig tyngde var bare en liten sidekommentar om hvor langt denne faglige tygden strekker seg og har ikke nødvendigvis noen betydning for hva jeg synes om innholdet i det han skriver. Det hadde sikkert vært bedre hvis jeg hadde droppet akkurat den kommentaren - den var jo ikke spesielt viktig for selve temaet i tråden. Dessuten var den litt for upresist formulert. |
Sitat:
|
Selv om han er ikke lege, så betyr det ikke at han ikke vet noe om kroppen. Tross alt, hvor mange er leger eller ernæringsspesialister her på forumet?
Seltin vil jeg tro er faktisk et bedre valg, sporstoffer regner jeg med man kan få via kosttilskudd og Seltin inneholder kun 50% Natriumklorid, men også 40% Kaliumklorid og 10% Magnesiumsulfat som vi trenger. Men obs, ikke anbefalt for de med nyresvikt og som tar visse hjertemedikamenter. Har brukt Seltin i mange år og de smaker greit syns jeg, ikke i sammenheng med lavkarbo, men i et "vanlig" kosthold. |
Sitat:
|
Sitat:
Ja, han har doktorgrad i geologi - det betyr vel ikke _nødvendigvis_ at han kan noe om kroppen? Det var en kommentar til påstanden om at han har faglig tyngde fordi han er geolog, og faglig tyngde har han da innenfor det feltet. Om han har faglig tyngde når det gjelder kroppen vet vi ingenting om. |
Jeg føler meg iallefall mest trygg på nøytrale kilder med faglig bakgrunn, selv om noe virker fornuftig nok.
Det står iallefall klart på boksen min, at saltet er fra gruver i Pakistan og ikke direkte "Himalaya". Det burde vel ikke ha så mye å si, uansett smaken de fleste er villige til å betale litt ekstra for, vil jeg tro. Seltin smaker jo død og pine i forhold, og man må jo også bruke mye mer av det for å få like salt smak, da ser jeg ikke helt poenget lenger. Anyhow.. Noen skeptikere som har lyst å ta en titt på det saltet jeg linket til? Er det også bare tull? Ser ut til at det har 4-6 ganger så mye mineraler og sporstoffer som Himalayasalt. http://www.selinanaturally.com/PDF/compare.pdf |
Ja selvfølgelig. Og vi trenger ikke å diskutere det videre.
Men finnes det naturlige salter som ikke består nesten kun av natriumklorid? |
Sitat:
http://www.dowsers.com/Celtic%20Sea%...20Analysis.pdf http://www.atthemeadow.com/shop/inde...age=page&id=28 Celtic har en god del mindre Natriumklorid, ligger i gjennomsnitt ca på 90,15% mens himalayasaltet har 97,4%. Celtic saltet har 3 ganger mer magnesium, 3-4 ganger med kalium, osv. Kort fortalt så ser det ut som Celtic saltet har 3 ganger mer mineraler enn Himalayasaltet med tanke på andelen av natriumklorid. |
Sitat:
Jeg bruker faktisk litt Seltin også, jeg - synes det er greit å ha på bordet til de gangene maten ikke har fått nok salt under tilberedning. Men når det får koke med maten, synes jeg mye av saltsmaken forsvinner. |
Sitat:
(Jeg synes nå uansett det kan være greit med sporstoffer i salt, noen sporstoffer trenger vi faktisk minimalt av, så det skal ikke så mye til, og det er mange av dem man ikke akkurat finner i en vanlig multivitamin.) |
Jeg synes nå fortsatt at Himalayasaltet er rent lureri, siden uraffinert havsalt gjør akkurat samme nytten og koster 29 kr for en halv kilo. I tillegg går en del av inntekten av det saltet jeg kjøper til WWF, tror jeg det er.
|
Sitat:
|
Bruk PayPal så er du sikra hvis det ikke kommer, man får pengene tilbake uten problemer.
Jeg kommer nok til å kjøpe Celtic Sea Salt Light Grey til meg og foreldrene. 0,75kg for 140kr ink frakt er ikke så ille. Siden jeg bruker salt så lite, så kommer det til å vare en god stund. |
Sitat:
Veldig mange butikker selger også ting på ebay, så kan være verdt å sjekke ut hvis iHerb eller din vanlig ebutikk ikke har det du trenger. |
Ville nok vært ganske forsiktig med å bestille mat og tilskudd, generelt ting som skal puttes i kroppen, fra brukere med lite feedback da. Vet jo aldri, mye rare folk der ute.
|
Det viktigste for meg når det gjelder salt er smaken. SEltin smaker ikke godt og erstatter ikke saltsmaken 100 % . Kalium smaker vel lite da? Hva er det beste saltet på smak? Er det sånne flak av havsalt? Hva heter det, merket?
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:49. |