Sv: Økt forbrenning
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av smgj
(Innlegg 1263597)
Joda, men nå var vel hele poenget ditt at BMI skulle kunne være en god pekepinn om man "hadde behov" for å slanke seg eller ikke?
Jeg mener at den ikke er det på individbasis og framlegger dermed argumentasjon for det. Helsemyndighetene opererer med begrepet lett overvekt over 25. Jeg synes det blir unaturlig å skulle gjøre skalaen enda mer granulær istedet for å rett å slett anerkjenne at det er en svak skala.
|
Del av poenget mitt var at BMI vil kunne gi en viss pekepinn i mange tilfeller, ja. Men nå var da ikke argumentasjonen min så svart-hvitt heller, jeg forsøkte iallefall å få fram et mer helhetlig syn enn det.
Med fare for å gjenta meg selv:
Har man et så forskrudd kroppsbilde at man ikke selv klarer å avgjøre om man har så mye overflødig fett på kroppen at man trenger å opprettholde et fokus på mat og kropp som er så stort at det er (eller grenser til) usunt, vil gjerne BMI gi en grei antydning hvorvidt man trenger å opprettholde dette fokuset, med fare for å utvikle en fullblods spiseforstyrrelse. Har man en BMI på godt under det som regnes som overvekt, vil uansett ikke disse eventuelle få malplasserte kiloene som BMI ser bort ifra være helseskadelige nok til at det er forsvarlig å ofre et sunt forhold til kropp og mat for å bli kvitt de. Det er mer usunt og skadelig å utvikle en spiseforstyrrelse for å bli kvitt disse få ekstra kiloene som ofte sitter hardt også. Det er ikke særlig konstruktivt å si til noen med normal eller undervektig BMI som selv innrømmer at de er i faresonen til å utvikle spiseforstyrrelser, som flere i denne tråden, "drit i BMI'en, kan godt hende du er for feit allikevel".
Uansett om man kan måle og regne seg fram til den eksakte idealvekta for alle og enhver på en mer nøyaktig måte enn BMI, betyr det ikke nødvendigvis at det er ideelt for alle å prøve å oppnå den eksakte vekta heller, hvis man ser mer helhetlig på det. Men for all del, klarer man å opprettholde et sunt og realistisk forhold til mat og vekt mens man slanker seg, go for it.
Dette er jo ganske off topic uansett, så tror jeg gir meg der.
|