Sv: Lov å kose seg litt i julen?
Sitat:
Opprinnelig lagt inn av gievlos
(Innlegg 1267546)
Hei alle sammen! Nå har jeg "lusket utenfor vinduet" her på forumet en måneds tid, og nå våger jeg meg innenfor... Jeg må først si at jeg er HELT IMPONERT over at alle dere her inne er så flinke, kunnskapsrike, dedikerte og rause! Her kan en helt klart hente både trøst, veiledning, velment kritikk, oppmuntring og tips i massevis! Håper jeg kan være med å birda...
Så til tema: Julen og hva som er "lov": Først og fremst tenker jeg det er opp til meg selv hva jeg tillater meg å spise, men så er det jo ikke så enkelt likevel, da... Skal bo 10 dager på gjesterom hos mine gamle foreldre, dvs alle måltider inntas hos en velmenede mor som ikke vet hva godt hun kan sette på bordet! Jeg kan uten å skuffe unngå alt med mel siden jeg har søliaki og ikke kan fordra de glutenfrie alternativene. Karber spart... Men hvordan kan jeg takke nei til fete, søte desserter, gode viner og så videre når hun ser på meg med det sårede blikket??? Er stygt redd for at 6 kiloene jeg har mistet i høst raskt vil være på plass igjen, og jeg har 20 til som skal vekk. Jeg mister ikke et gram uten å jobbe hardt for det, så denne julen blir en utfordring... Hva gjør jeg?!
|
Julen i fjor feiret jeg hos svigers som jeg knapt hadde møtt, gjett om jeg var spent på hvordan det kom til å gå! Jeg kjøpte med meg fiberrik istedet for brød, og det reagerte ingen på. Snille svigermor registrerte dette, og begynte jammen og kjøpe inn! Julemat er jo null problem, bare å kutte poteten. Julegodis spiste jeg ikke, og var veldig forsiktig de dagene det var dessert (mener å huske jeg spiste litt multekrem, men ba om at den ikke måtte sukres). Massevis av rødvin! Resultat, tror faktisk jeg gikk litt ned:) Det som reddet meg tror jeg var at det var mer fokus på selve julematen (lutefisk, pinnekjøtt, ribbe) enn dessert. Du kan jo prøve å hinte til moren din at det er det du har mest lyst på, så kanskje hun fokuserer mer på det istedet for dessert. For skjønner veldig godt det du skriver om at hun vil være snill, og du ikke vil såre. Lykke til ihvertfall!
Og så for å svare på spørsmålet i tråden, ja, det er lov å kose seg litt i julen mener nå jeg:) Men blir jo selvfølgelig opp til hver enkelt. Jeg har tenkt å spise masse deilig "lovlig" julemat (ribbe, pinnekjøtt, lutefisk etc.), litt sukkerfritt godteri og kanskje en lavkarbo kake eller to. Planen er å holde meg helt unna vanlig godteri, kaker og desserter. Så gjenstår det jo å se om jeg klarer det da... Og rødvin er så absolutt lov her i gården:) Hvis jeg først skeier ut med vanlig godteri klarer jeg ikke stoppe, og prøver å si til meg selv at det er ikke verdt det.
|