![]() |
Sv: Personlig trener ... Er det noe vits`a ?
Sitat:
|
Egentlig burde alle få seg PT i et par tre uker. Særlig hvis man skal begynne trene vekter. Svært mange skader kunne vært unngått og man ville gjort øvelsene riktig.
Dessverre er det å bruke PT for å trene riktigere og skadefritt fremdeles ansett som noe "luksus" eller "flaut". Det siste særlig for gutta. Dumt siden alt for mange nybegynnere trener på seg både rygg, knær og skulderskader ved å løfte med feil teknikk. For jentene burde PT være obligatorisk for å begynne løfte benkpress, knebøy og markløft som obligatorisk i sitt program. Istedetfor begynner de heller med rosa manualer og teite "ja" "nei" maskiner. Nå er ikke alle PT like dyktige, men antakelig dyktigere enn hva en fersk nybegynner som har lest litt for mange fitnessblogger er :-) |
Sitat:
Hadde bare flere erkjent dette, men kanskje sosial trening er like riktig som å trene riktig? :D |
Det går også an å investere i Pt på nett! Www.gympartner.no! Jeg har jobbet som Pt i mange år og jobber også der! Der får du treningsplan, kostplan og ukentlig oppfølging! De fleste som da er på ekstrem diett som southbeach, lchf pleier å fortsette med dette men hvis man vil kan man få kostplan tilpasset vekt, høyde og aktivitetsnivå! Mange kunder er veldig fornøyde og oppfølgingen er personlig over Mail!
Det er også mye billigere enn vanlig Pt;) Hva med julegave til seg selv i år? Det er verdt hver krone! |
Ps med Pt vis Gympartner kan du få program du kan trene hjemme! I mange tilfeller er dette lettere å få til for mange og kan være like effektivt:)
|
Det går an å lære seg å trene riktig selv også. :o Men det krever ganske lange tider med studering, terping og øving med lettere belastning. Da må man være interessert i å lære, ikke bare i resultatene. Jeg er helt selvlært, og får mye skryt for teknikken min, når jeg trener sammen med folk som kan det.
Der jeg trener har vi to PT'er. De er faktisk veldig flinke! På SATS senteret jeg trente på var det helt håpløst opplegg. De lærte bort kvartbøyer og det som verre var. Knær langt foran tær - helt OK! Da er det snakk om å kaste penger rett ut av vinduet. Online PT er vel best for de som kan teknikk, men trenger veiledning og noen å rapportere til.. |
Eller, ikke bare selvlært.. Lært mye teori av samboeren min jeg også!:D
|
No ekje alle like heldig som har samboera som kan lære bort riktig trenings tekninka:) Vurderte selv PT over nettet, men hadde ikkje fått lært skikkelig teknikk over nettet tror e. Dessuten må e ha en som pusha me:)
|
Jeg har gitt meg selv i julegave 5 timer med PT. Begynner i morgen! Grugleder meg!
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg trener mye på egen hånd, har ingen problemer med å motivere meg eller å presse meg. Driver med styrketrening, løping, sykkel og ski. Likevel har jeg en PT som jeg har timer hos med ujevne mellomrom (når jeg vil og har råd til å kjøpe et par timer:rolleyes:). Jeg syns det er gull verdt! Det gir meg en ekstra boost, og jeg får mye god veiledning ift teknikk i styrketrening, noen som er viktig når vektene blir tyngre og tyngre.
Om han digger lavkarbo eller ikke vet jeg ingenting om, det har vi faktisk ikke snakket om - jeg har sagt til han hvor mye jeg har gått ned etter hvert, og at et av målene mine med treningen er å komme helt i mål på vektnedgangen og bli der. Men jeg har også sagt at jeg egentlig ikke trenger kostveiledning, der føler jeg at jeg har "full kontroll" selv. Så da har vi latt det bli med det:) |
Jeg har hatt lyst til å få meg en PT lenge, men nærmeste PT er 4 mil unna. Og det er i lille Flekkefjord, så jeg vet ikke om det er noen brukbare der. Men kan jo gi det en sjanse.
|
Sitat:
Så PT vil jeg si er en rask vei til å holde seg skadefri og å få rask fremgang på en målrettet måte som gir deg potensielt mer valuta for pengene enn om du skal nistirre og nilese på internett og prøve deg frem selv. Men, det finnes jo mange meget potensielle styrkeløftere på studioer som har mye bredere, bedre erfaring og løfter teknisk mye mer riktig enn en PT, så det billigste er å spørre en av disse. Har enda ikke opplevd at noen slike konkurranseløftere er avvisende til å lære bort. De er ofte mye mer hyggelige enn de ser ut som der de står og løfter 100 kg i benken :-) Verdt et forsøk og helt gratis :D |
Min første time unnagjort. Jeg har voooondt. :-) Sånn godtvondt.
Men, vi tok først en prat hvor jeg klart sa i fra at jeg vet hva min kropp vil ha av mat og hva min kropp trives med. At overvekten ikke har noe med mangel på kunnskap å gjøre, men at det er psykisk. Etter det tok han ikke opp spørsmålet lenger. Han respekterte den. Treningen ble hard. Spesielt fordi han brukte tiden til å ta alle øvelsene sakte slik at teknikken kunne avklares. Viser seg at jeg er ganske "skakk" i kroppen. Dvs. at jeg for det første er mye sterkere og mer bevegelig i venstre siden og at jeg faller litt sammen mot dene ene siden. Dette hadde jeg aldri oppdaga hadde jeg gjort det selv. Dette terpa vi mye på. Og i tillegg, det hadde aldri falt meg inn å prøve å løfte 60 kilo i markløft... Men, han fikk meg til å gjøre det. Og så bench da - jeg er så utrolig svak i armene, men med litt pressing og oppmuntring klarte jeg en serie med 30 kilo. Knebøy holdt det med stanga... Alt i alt så føler jeg at dette er kanskje den beste gaven jeg har kjøpt til meg selv på evigheter!!! |
60 kg i markløft, det er vel temmelig bra, er det ikke??
Men det er kjekt å ha noen som pusher en, selv er jeg en pingle i å "ta i " når jeg trener alene, selv når jeg vet at jeg kan bedre/tyngre/flere... :o Lykke til med din PT!!! |
Sitat:
Ser derfor at din PT har fått deg gjennom de aller, aller beste og viktigste øvelsene. Benk, bøy og mark er så fundamentalt viktige øvelser for ei som skal trene styrke at jeg ikke skjønner hvordan man klarer finne på alskens unnskyldninger for IKKE å trene disse. Bare ved å trene disse øvelsene så er det faktisk ikke stort behov for å tyne seg gjennom mageøvelser da magen får skikkelig trening bare av å gjennomføre disse 3 øvelser :) Er ikke det flott da!?! |
Sitat:
Det med knebøyen tror jeg også har litt sammenheng med at anklene mine er svake (mange skader) og at jeg derfor psykisk er redd å gå helt ned - er litt ustø. Derfor har han også lagt inn en hel liten økt med øvelser for ankene - knebøy på sånn oppblåst halvkule... og så hiver han en sånn jogaball etter meg mens jeg står på den også. Må si det brant godt i leggene :-) Syns at det er utrolig flott at 3 øvelser trener kroppen så fullstendig - jeg enten kjenner eller har direkte vondt i alle muskler i kroppen :D |
Sitat:
Jeg "bikker" i bekkenet når jeg kommer ned mot 90 grader (og løfter da delvis med ryggen), og det spurte jeg en PT om hva jeg skulle gjøre med. Jeg trodde det var teknikken min som var gal. Han sa at jeg ikke skulle gå så langt ned da, å gå helt ned var bare korrekt utførelse i konkurranser. Så nå konsentrerer jeg meg om å gjøre knebøyen riktig - og ikke så langt ned. Kjenner det godt i lårene allikevel! |
Sitat:
Du bør tilstrebe å komme så dypt som mulig for å aktivere større deler av lår, legg og rumpe, så derfor ville jeg gått over til frontbøy fremfor å trene knebøy til kun 90 grader. Det finnes forøvrig mange gode bevegelighetsøvelser som øker mobiliteten din i hoftepartiet (som er med på at bekkenet "bikker"). I tillegg kan det være en fordel å bruke dynamisk oppvarming forut for bøy, mark og benk øvelsene. Å ro, løpe eller ellipse seg varm er sløsing av energi og kan også gi deg dårligere teknikk fordi musklene som du skal bruke ikke er varmet opp. Du blir bare svett av å løpe, ro og sykle.... Spør din PT om dette neste gang han sender deg ut på en 10-15 minutters oppvarming på mølla...;) Alternativt; søk opp Eirik+Sandvik+knebøy+oppvarming i google og les til øyet blir stort og vått :D |
Synes det er veldig bra å trene med PT, får mye mer ut av treningen. Synd det er såpass dyrt.
|
Hadde møte med pt'n i dag:) begynne treninga om ca to uke, veldig spent :) må først fikse en senebetennelse i venstre skulder før treninga begynne!
|
Sitat:
Frontbøy er absolutt et alternativ, takk for at du minnet meg på det :-) (og googleforslaget!). Oppvarmingen min består i å gjøre styrkeøvelser med lett belastning, har aldri vært noen tilhenger av å løpe. Ja, og så gjør jeg Jumping Jacks før jeg starter, for å få blodsirkulasjonen i gang. Jillian Michaels har greie oppvarmingsøvelser. Oppvarming med kettlebells liker jeg også. |
Hadde første time med pt i går og det var hardt, men godt:) verker en del i dag , men det var som forventet. Neste time er ikke før fredag , så får ta noe egentrenig før den tid:)
|
Før mig var det väl investerade pengar!
Visste inget om träning när jag børjade min "resa" och utan PT hade jag aldriv vågat mig in på gymet. Nu känner jag att jag inte behøver det längre egentligen men fortfarande använder jag mig av PT någon gång i månaden før att få inspiration! |
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:56. |