![]() |
Sv: Hvilke grønnsaker?
Sitat:
|
Sitat:
Den er god i wok, forresten! :) |
Sitat:
|
Hva med rapidsalat og crispsalat? Er de bra?
|
Jeg trooor hjertesalat er blant de mest næringsrike bladsalatene. Selv har jeg plass til så lite volum mat i forhold til alt det øyet vil spise (:p) at jeg omtrent aldri gidder å bruke "lysegrønn" salat og agurk, selv om det er godt. Innbiller meg at kroppen heller vil ha så mye spinat og paprika jeg får plass til.
Og jo - arnakristins samletråd Grønnsaksretter og -tilbehør til middag er veldig fin! |
Sitat:
Kinakål også er fint og flott, men næringsrikt er det ikke. |
Bruker isbergsalat med verdens beste samvittighet jeg! Hver dag til lunch. Om den stort sett bare består av vann, hva så? I tillegg spiser jeg jo diverse andre grønnsaker, så noe får jeg i meg likevel. Og strengt tatt klarer vi oss vel fint med bare kjøtt og fett også, så om både isberg og agurk stort sett er vann så er det liksom helt greit. Vi trenger jo mye vann også...
|
Strengt talt, så er det vel veldig forskjellig på hva man klarer seg på og hva man ikke klarer seg på. Jeg klarer meg ikke på bare kjøtt og fett. Overlever sikkert, men skal jo liksom føle meg OK også da. Så da gjør jeg det sånn, så får andre gjøre som de vil. Men uansett er det vel kjekt å VITE ting som f.eks at isberg ikke gir deg noe annet enn fyll? Så kan man ta en avgjørelse basert på kunnskap.
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Men nå ligger jeg en del høyere på karbohydrater enn 15 til dagen da, så da kan jeg jo spise en del "fyllmasse" uten at det gjør så mye... |
Sitat:
|
Man skal spise MYE isberg før det utgjør et problem i hht vektnedgang. Saken er vel helst det at den for mange av oss utgjør en hvilepute og en unnskyldning til å si at vi har spist grønnsaker... :p
Lytt til denne damen - som fikset kroppen sin med flere tallerkenfuller med grønnsaker ... hver dag. http://www.youtube.com/watch?feature...&v=KLjgBLwH3Wc |
Takk for inspirasjonen, smgj :)
Det skal vel litt til å klare å spise så mye grønt, men man kan jo fase det inn litt etter litt. Jeg merker godt selv hvor viktig det er med grønnsaker, og når jeg har spist mye feil som nå i jula er det grønnsaker som gjenoppretter balansen. Litt stangselleri eller agurk kurerer f eks begynnende halsbrann ... Angående de "næringsfattige" grønnsakene det snakkes om her, selv om de ikke bør erstatte annet grønt, så har de god innvirkning på kroppen. Vann bundet i grønnsaker er nemlig vann kroppen tar opp, i motsetning til vannet vi drikker, som stort sett går med til å skylle nyrene. |
Jeg er veldig glad i bacalao, men det er ikke alltid jeg har fisk for hånden. :p
Da lager jeg ei suppe som kan minne om ei suppe mellom sykehussuppen og bacalao. Jeg koker opp litt vann tilsatt kyllingbuljong. Oppi der har jeg kuttet hodekål, sellerirot, selleristang, kuttet løk, oliven, chili, grønn paprika, mosa tomater på boks, hvitløk, tomatpure, olivenolje, salt og pepper. Dette er ei knallgod suppe som du bare kan fylle på med de grønnsakene du vil. Den står faktisk og putrer på ovnen akkurat nå. :sikle: |
Sitat:
|
Sitat:
Sikkert fordi saftene, krydder osv får trukket skikkelig inn i fæsken!. Men, dæven døtte, ska æ ha bacalao no så ska æ spis potett og ja! Bacalao uten potet, nei de e ikkje ordntli bacalao spør du mæ :) Men no kjæm æ jo fra klæppfeskbyen og da... |
Sitat:
Mykje go mat i fesk! |
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Ja, jeg veit jo det med å drikke vann for å fordrive vann. Men siden det er vannet i maten som stort sett tas opp tenkte jeg kanskje det var det den lagret også? Altså at man bør spise vannfattig mat, men drikke mye ved siden av?
|
Jeg samlet mye vann, hadde for lite kalium i kroppen, gikk på vanndrivende og gikk beskjed om å ikke drikke mer en maks 0,5 liter vann pr dag.
Så det lureste er faktisk å få sjekket elektrolyttene. |
Sitat:
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:34. |