![]() |
Sv: Dere som ramler av "lasset"
Sitat:
Men litt seriøst, forstår at du blir litt irritert, jeg syns det er litt respektløst når han vet hva du prøver på. Han kan vel kose seg med noe annet, og heller prøve å støtte deg! Sånn for å blande meg opp i ting jeg ikke har noe med....:D |
Sitat:
|
Sitat:
|
Da får dere skaffe dere en annen felles kos :_plystre: :p:p:p
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Jeg vet ikke om jeg leste denne tråden helt rett.. men dersom jeg gjorde det så fikk ikke TS noe særlig til svar? hvis ikke så lurer jeg på noe litt annet da i såfall som dere kloke hoder sikkert vet litt mer om enn meg:
Hva er det som gjør at man går opp igjen i vekt dersom man begynner å spise slik alle andre gjør når man er på vedlikeholdsfase. brød til frokost og lunch pluss middag. og da ikke spiser for mye, men slik som " vanlige" mennesker gjør? Er vi som har måttet ty til lavkarbo forskjellige fra andre folk ettersom vi tydeligvis legger på oss av samme maten som andre "normale" mennesker spiser? lurer litt på dette ettersom jeg har vært en lav kalori person ganske ubevisst før jeg begynte å spise mindre karbohydrater. spiste mellom 1000 -2000 kalorier om dagen. da jeg somregel lå rundt 1000 ( 2000 kalori dager kunne være en lørdag på byen, eller med godetri forran tv'en(kanskje en gang i uken ), da blir det jo fort litt kalorier ) samtidig som jeg har spist sånn, har jeg og trent annenhver dag ved høy til moderat intensitet. likevel krøp det på seg 25 kg ekstra.. ( har og hatt perioder hvor jeg ikke har spist godteri eller drukket brus, opp til 1 år i slengen ) jeg er da ikke insulinresistent, og har bra stoffskifte. jeg som da har vært opptatt av et sunt kosthold, med fokus på lite sukker, og på masse trening, hva gjør at jeg ikke er "normal vektig" ? hvorfor er jeg så spesiell?? :P hvorfor gjelder ikke energi ut = energi inn for meg som alle andre?? ble litt langt dette, men er vi virkelig så forskjellige? |
Sitat:
lag en lekker asjett med noe skikkelig digg lovlig lavkarbomat. F.eks. noen nygrilla kyllingvinger og selleri fries + en dæsj hjemmelaget salsa eller nystekt ost med deilige urter og krydder eller hvitløk og chilimarinerte scampi på salatseng. Når gubben sitter der med seige menn og salte poteter, så tryller du frem godsakene dine og setter deg godt til rette ved siden av ham og nyyyyter godsakene dine. Hvis din gubbe ligner mine matvrak, begynner han og få lyst til og "smake". Jeg forklarte gjengen min at de godt kan få samme snadder som meg I STEDET FOR det de spiste, men at matbudsjettet ikke tillater at de kan ha begge deler. Mine valgte mitt godteri, og spiser de sjokolade så er det 70 % mørk sjokolade som jeg også kan ta ei rute av. Spiser de andre godsaker, så skjer det ikke i sofaen når jeg sitter der. |
Sitat:
Dette er nok en stor grunn til at mange? her inne sprekker gang på gang. Hadde man bare nøyd seg med den ene utskeielsen ville det jo ikke vært et problem i det hele tatt. Utfordringen blir å stoppe i tide, men når jeg leser innlegg på forumet så er jo det ikke så enkelt fordi mat er ikke bare mat oppi topplokket hos mange. |
Sitat:
Et av problemene man ser på "Biggest loser" er at deltakerne ofte ikke er bevisste på alle ekstra kcalorier de får i seg utenom måltider over flere uker. De aller fleste der er friske uten sykdommer, men selv da ser de at uttaket er altså allikevel ikke nok ift hva som går inn.... Kan jo hende at uttaket ditt var for lavt ift det du faktisk tok inn, selv om du mener du trente mye, så trente du kanskje ikke rett? Kan jo være så mangt da. Uansett så er vi forskjellige, men jeg har litt problemer med å tro at en som er 100% frisk og i balanse ernæringsmessig ikke går ned i vekt så lenge man forbruker mye mer energi enn man tilfører, men snarere bare går opp...men må jo tro på det hvis du sier det, men da burde du egentlig overrekke kroppen din til ntnu for da er du temmelig unik og verdifull for forskningen ;-) |
Sitat:
jeg har vært på uttallige treningstudio for å få hjelp, typisk trening for meg de siste årene har vært enten : annen hver dag trening der en dag er spinning pluss styrke, og de resterende dagene er ellipsemaskin i 45-60 min pluss styrke. ( dette var for noen år siden ) for senest ett år siden så det mer slik ut : jogging annenhver dag(50-70 min), ikke noe særlig styrke, dette kombinert med matinntak som innebar typisk : frokost: 2 rugsprø med makrell i tomat kanskje tre stk. lunch: ikke alltid det ble noe av, men dersom det ble noe kunne det være en salat, eller en baguett i kantinen på skolen ( jaja, ikke så bra det da ) middag; pasta med dolmiosaus og kylling spise til man blir mett. eller kanskje laks,med litt løk agurk og litt rømme samt 1 potet kanskje en og en halv. et annet alternativ kunne være kjøttkaker med brunsaus og potet med litt tyttebær ( hjemmelaget ) så et vanlig kosthold vil jeg si. og de gangene jeg prøvde å regne på det og da overdimensjonerte for å være på den sikre siden, kom jeg aldri over 1500 ( heller nærmere 1000) jeg kom da fram til at min kropp kanskje var i sparemodus.. og prøvde å spise mer, men kan ikke si at det fungerte så bra, for jeg har alltid spist til jeg ble mett, og spist når jeg var sulten.. så å spise mer, blir da ganske vanskelig.. noe må jo ha vært galt med måten jeg gjorde det på før, ettersom det førte til en del ekstra kg. Men jeg kom vel alldri fram til hva det kunne være eksakt, ettersom jeg har prøvd en del flere ting enn det som har vært nevn nå ( skal spare dere for detaljene :P ) Er nå uansett fornøyd med ting som de er nå, men irriterende å ikke ha svarene på hvorfor jeg aldri fikk det til på vanlig kosthold.. så er jo det som var hoved spm mitt og da, vil jeg automatisk gå tilbake til å legge på meg masse dersom jeg dropper lavkarbo igjen? ( ikke at det er noe jeg planlegger da ) og hvorfor? |
Sitat:
Lavkarbo er en vedvarende livsstil til du dør. |
Sitat:
Hva gjør oss lavkarboere som uskikket til å ha et "normalt" kosthold? spør ut av nyskjerrighet for menneskekroppen ;) |
Sitat:
Jeg vil vel si at de som ikke er fornøyd hverken med sine matproblemer, overvekt eller andre livstilssykdommer bør prøve et redusert antall larbohydrater i kosten. Men for de aller fleste som spiser både, brød, pasta, ris og potetertil daglig og har det.fint, ser jeg ingen grunn til å endre. Se på meg feks jeg klarte meg veldig bra på normalt kosthold jeg, men kona var vel ikke like heldig og ville prøve. Jeg ble derfor med for å være lojal, og siden det er kona som lager maten, ja så spiser jeg typisk lavkarbo da. Men har nå ikke merket store forskjellen fra tidligere da. Jo, forresten, mimdre vondt i magen pga laktoseintoleranse i melk. Drikker jo nå under 1/3 av den melk jeg drakk tidligere. |
Sitat:
Dette skulle jo typisk tilsi at dersom en som meg, som ikke har noen problemer med fysikken eller med overspising etc. skulle kunne hoppe over til "normalt" kosthold igjen da.. hvilket ikke fungerer i praksis sier du( ettersom man ikke skulle bruke lavkarbo som slankekur ;) ) . Så de må da være andre faktorer som spiller inn?? |
Sitat:
Har du sjekket deg for insulinresistens? Har du lavt stoffskifte? Eller tendenser til dette? Har du sjekket ut hos lege? Det er som du sier selv, ei med ditt aktivitetsnivå og med et inntak på kun 1000 kcal pr dag hvert år siden du var lita jente men allikevel bare går mer og mer opp i vekt tilsier at du kanskje ikke er så normal som du sier selv? Jeg ville nå sjekket meg ut for insulinres og lavt stoffskifte kanskje? |
Sitat:
Nei, tror du misorstår. Jeg gjentar: Hvis alt er ok for deg på vanlig kosthold, så er det jo ikke grunn til å endre til lavkarbo, annet enn for å prøve.Men ting gikk jo ikke bra for deg da siden du smelte til med minst 25kg opp i vekt da....så å gå tilbale til vanlig kost for deg høres temmelig usikkert ut ja. Må du ty til lavkarbo for å slanke deg, så vil det fungere jævlig dårlig å gå tilbake til høykarbo igjen etterpå.....ok? Jeg har hatt et utmerket liv både på lavkarbo og høykarbo, så for meg er det ett fett. Kanskje jeg er et medisinsk under jeg også? Men det er mindre slitsomt å holde vekten OG å gå ned i vekt på lavkarbo fordi man slipper å trene så mye ift høykarbo. Er ikke så forbanna mange her inne som har vært så ufattelig aktive akkurat.....vil jeg si |
Sitat:
|
Sitat:
Men kan nå spørre neste gang ;) Sitat:
Dette er jo ikke logisk. Grunnen til at jeg lurer på dette er jo også fordi alle er inne har vel ikke stoffskifte problemer, eller insulinresistens, eller en annen sykdom vel? eller kanskje de har det? Sitat:
|
Gå inn på søk på den grønne linja, velg brukernavn Pål og tråder startet av.
|
Alt for mye hysteri angående det å gå litt opp i vekt når man slutter med lavkarbo. Selvfølgelig vil man i løpet av en uke gå opp noen kilo, som konsekvens av at glukoselagrene fylles og at kroppen binder mere vann. Dersom man ikke er klar over det, så blir jeg egentlig litt oppgitt. Den vekten man legger på seg er imidlertid ikke fett, så hva er problemet?
|
Ble man overvektig/lubben på vanlig kosthold går man ikke tilbake til dt kostholdet, vel? Jeg gidder ikke ihvertfall ikke å endre kostholdet.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:23. |