Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Wok som kineserne! (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50377)

Dietta 13-01-12 20:45

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av langaard (Innlegg 1282532)
Det er sant, prøvde og lage majones med olivenolje en gang.Fytterakkern:eek:

Ha, ha. Da er vi to. Fyttekatta det var det værste..... :eek::eek::eek:

Marella77 13-01-12 20:52

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1282534)
Sitat frå Wikipedia: Extra virgin olivenolje kommer fra første olivenpressing, inneholder ikke noe mer enn 0,8 % aciditet,
og blir ansett for å ha overlegen smak. Det tillates ikke raffinert olje i extra virgin olivenolje.
Altså kaldpressa :) Det er også den som står berre virgin på.

så da er kaldpressa = ekstra virgin da? Skjønte ikke det sitatet fra wikipedia. Det stod jo ikke der at det var det samme?

Mariann S 13-01-12 20:54

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1282546)
så da er kaldpressa = ekstra virgin da? Skjønte ikke det sitatet fra wikipedia. Det stod jo ikke der at det var det samme?

Første pressing=mekanisk pressing=kaldpressing. Ja på ditt spørsmål :)

Marella77 13-01-12 20:56

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1282534)
Sitat frå Wikipedia: Extra virgin olivenolje kommer fra første olivenpressing, inneholder ikke noe mer enn 0,8 % aciditet,
og blir ansett for å ha overlegen smak. Det tillates ikke raffinert olje i extra virgin olivenolje.
Altså kaldpressa :) Det er også den som står berre virgin på.

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1282549)
Første pressing=mekanisk pressing=kaldpressing. Ja på ditt spørsmål :)

ok, takk, da slår jeg meg til ro med det :D Men det eneste jeg ikke skjønner, er at jeg har hørt at det er den extra virgin-oljen man skal bruke i salater...

Gerd 13-01-12 21:01

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1282551)
Men det eneste jeg ikke skjønner, er at jeg har hørt at det er den extra virgin-oljen man skal bruke i salater...

extra virgin, virgin, jomfruolje = kaldpressa. Da er ikke oljen vunnet ut med varme. Olje som er vunnet ut med varme er siste rest av produktet, og ikke så bra som kaldpressa.
Jeg bruker kaldpressa olje til allt.

kamp 13-01-12 21:02

Sv: Wok som kineserne!
 
Hvor lenge woker dere blomkål og brokkoli? Wok skal liksom gå så fort...

Marella77 15-01-12 20:26

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Gerd (Innlegg 1282556)
extra virgin, virgin, jomfruolje = kaldpressa. Da er ikke oljen vunnet ut med varme. Olje som er vunnet ut med varme er siste rest av produktet, og ikke så bra som kaldpressa.
Jeg bruker kaldpressa olje til allt.

Tusen takk Gerd :)

Marella77 15-01-12 20:32

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av kamp (Innlegg 1282557)
Hvor lenge woker dere blomkål og brokkoli? Wok skal liksom gå så fort...

Jeg syns ofte det tar litt tid med blomkålen og brokkolien... Men om du kutter i veldig små biter, og har på høy varme, så tar det kanskje 5 minutter? Må bare prøve seg frem... Jeg pøser på med olje, vet ikke om det er riktig da??? Men jeg syns ikke wok går fort! Tar meg over en time å lage en stor wok-gryte, og da steker jeg i 3 panner samtidlig. Tar en evighet å kutte opp alt, samt å steke!

nellie 15-01-12 21:01

Sv: Wok som kineserne!
 
Skal wokking utføres på høy varme?

Oljer som smaker=virgin. Oljer som ikke smaker=varmpressa.

Marella77 15-01-12 21:25

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1283613)
Skal wokking utføres på høy varme?

Oljer som smaker=virgin. Oljer som ikke smaker=varmpressa.

Ja, på høy varme... :) Men må huske å røre hele tiden!

nellie 15-01-12 21:26

Sv: Wok som kineserne!
 
Okei!:)

Mariann S 15-01-12 21:27

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1283613)
Oljer som smaker=virgin. Oljer som ikke smaker=varmpressa.

Det er ikkje rett.... kaldpressa rapsolje er heilt smaklaus :)
Med olivenolje stemmer det nok.

nellie 15-01-12 21:33

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1283631)
Det er ikkje rett.... kaldpressa rapsolje er heilt smaklaus :)
Med olivenolje stemmer det nok.

Og med kokosolje.. Og varmpressede ca alle oljer som linfrøolje, sesamolje osvosv.

Rapsolje har en viss smak!:) Hvertfall i munnen min. Ganske nøytral, men ikke helt smakfri, nei. Det kan sikkert komme litt ann på produsenten også.

nellie 15-01-12 21:38

Sv: Wok som kineserne!
 
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=6152
Her er det fler som er enig.:p

Mariann S 15-01-12 22:36

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av nellie (Innlegg 1283636)
Og med kokosolje.. Og varmpressede ca alle oljer som linfrøolje, sesamolje osvosv.

Rapsolje har en viss smak!:) Hvertfall i munnen min. Ganske nøytral, men ikke helt smakfri, nei. Det kan sikkert komme litt ann på produsenten også.

Eg skal gi meg eg ;), kan vere den har litt smak... men den setter ikkje smak til retter når det steikes i den :) Eg brukar Oldelia, kaldpressa raps.

langaard 15-01-12 22:44

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Mariann S (Innlegg 1283701)
Eg skal gi meg eg ;), kan vere den har litt smak... men den setter ikkje smak til retter når det steikes i den :) Eg brukar Oldelia, kaldpressa raps.

Me too:) (Og en liten skje smør mot slutten)

sylwester 16-01-12 16:13

Sv: Wok som kineserne!
 
Yabra har samme oljene (både kaldpresset og blandet som du har på bilde) i både glass og plast. De i plast er rimeligere.

Jeg steker med høy temperatur i rapsolje (som ikke er virgin/kaldpresset)
Jeg har noen ganger i kaldpressede oljer/cocosa/smør i etter å ha redusert temperaturen (eller koker for suppe el.l.) for å få smaken av de. (Man lærer jo noe av å se på Ole Martin Alfsen).

Carisma 16-01-12 19:30

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1283596)
Jeg syns ofte det tar litt tid med blomkålen og brokkolien... Men om du kutter i veldig små biter, og har på høy varme, så tar det kanskje 5 minutter? Må bare prøve seg frem... Jeg pøser på med olje, vet ikke om det er riktig da??? Men jeg syns ikke wok går fort! Tar meg over en time å lage en stor wok-gryte, og da steker jeg i 3 panner samtidlig. Tar en evighet å kutte opp alt, samt å steke!

Jeg leste et sted at kineserne bruker bare vann i wokken når de steker grønnsaker, ikke olje. Det fungerer kjemepfint syns jeg, spesielt på brokkoli o.l. Ca en halv dl i panna, steker på høy varme til vannet er borte, da er de passe.

Marella77 16-01-12 20:43

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av sylwester (Innlegg 1284007)
Yabra har samme oljene (både kaldpresset og blandet som du har på bilde) i både glass og plast. De i plast er rimeligere.

Jeg steker med høy temperatur i rapsolje (som ikke er virgin/kaldpresset)
Jeg har noen ganger i kaldpressede oljer/cocosa/smør i etter å ha redusert temperaturen (eller koker for suppe el.l.) for å få smaken av de. (Man lærer jo noe av å se på Ole Martin Alfsen).

Da betaler man sikkert bare for flasken da... For den er jo mye kulere ;)

Ole Martin Alfsen? Rema kokken? Jeg har bestil cocosa på iherb nå, så da skal teste det. Om det smaker vondt, skal jeg teste rapsolje :) Takk for svar, Sylester! :)

Marella77 16-01-12 20:43

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1284080)
Jeg leste et sted at kineserne bruker bare vann i wokken når de steker grønnsaker, ikke olje. Det fungerer kjemepfint syns jeg, spesielt på brokkoli o.l. Ca en halv dl i panna, steker på høy varme til vannet er borte, da er de passe.

spennende... det skal jeg prøve! Men blir de sprø da? De blir ikke kokt?

Carisma 16-01-12 22:05

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1284104)
spennende... det skal jeg prøve! Men blir de sprø da? De blir ikke kokt?

Det kommer an på hvor lenge du wokker de. Også kan du ha i litt olje tilslutt, når vannet har fordoampet for å få stekeskorpe på de.

Marella77 16-01-12 22:10

Sv: Wok som kineserne!
 
Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1284173)
Det kommer an på hvor lenge du wokker de. Også kan du ha i litt olje tilslutt, når vannet har fordoampet for å få stekeskorpe på de.

TAKK IGJEN, skal prøve dette ;)


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:03.

Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no