Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Tilsette frukt i youghurt på egenhånd ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50397)

Mariann S 15-01-12 22:26

Sv: Tilsette frukt i youghurt på egenhånd ...

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Nerthus (Innlegg 1283683)
Åja, smart! De har jo både blåbær og bringebær og jordbær i den serien (Lerum). 80% bær og kun kunstig søtning tilsatt. Vet at Rimi har den, har ikke funnet den andre steder foreløpig... smaker GODT og ikke så søtt at man får smilehull ;)

Eg kokar syltetøy av bringebær, blåbær og jordbær som er søta med tagatesse.
Og den kan en fint mose med fesk stavmikser. Eg blander den i tyrkisk yoghurt eller creme fraiche sammen med hakka nøtter, nam nam.
20 gram tagatesse til 400 gram bær, akkurat passe søtt :)

FrkMarge 15-01-12 23:25

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1283609)
Men gjør det noe om bananen er flytende hvis youghurten er tjukk da? Bruk tyrkisk youghurt, den er mye tjukkere enn naturell.

Det var jo hele youghurten som ble flytende da:(
Jeg puttet rett og slett 1 stk banan og en bøtte youghurt naturell i en beholderen og moste det sammen med stavmikseren.
Det ble rennende nesten som vann:(

Og det hjelper meg ikke med all verdens andre bær og frukter som det går bra med - det MÅ være banan:o

Imse 16-01-12 08:03

For det første synes jeg du uansett skal prøve tyrkisk yoghurt, her i huset er i allefall liten og stor enig i at den er MYE mildere enn yoghurt naturelle. Forøvrig det som tine mm tilsetter for å få tykkere yoghurt er melkepulver. Så jeg ville finmosa banan og hatt i, og den tyrkiske yoghurten blir jo uansett ikke rennende selv om du moser banan i hurtigmikser, for yoghurten i seg selv er kjempetykk. Og den metter mere enn yoghurt naturell.

j88 16-01-12 09:21

Jeg bruker å knuse banan i blenderen først, så blander jeg den sammen med youghurt, også har jeg oppi litt Lecithin, som gjør at det blir mere kremete. dette lar jeg stå i noen minutter. Det blir veldig godt

FrkMarge 16-01-12 14:41

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av j88 (Innlegg 1283830)
Jeg bruker å knuse banan i blenderen først, så blander jeg den sammen med youghurt, også har jeg oppi litt Lecithin, som gjør at det blir mere kremete. dette lar jeg stå i noen minutter. Det blir veldig godt

jeg får prøve det neste gang, både den tyrkiske youghurten og å mose bananen alene.:o

Men hva er Lecithin? Og hvor får jeg tak i det?:confused:

Carisma 16-01-12 14:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge (Innlegg 1283719)
Det var jo hele youghurten som ble flytende da:(
Jeg puttet rett og slett 1 stk banan og en bøtte youghurt naturell i en beholderen og moste det sammen med stavmikseren.
Det ble rennende nesten som vann:(

Og det hjelper meg ikke med all verdens andre bær og frukter som det går bra med - det MÅ være banan:o

Les innlegget en gang til. Du skal ikke ha youghurten i blenderen, bare bananen....

Alynna 16-01-12 17:54

Jeg hadde brukt litt mindre banan, og kjøpt bananessens på panduro elller liknende sted, og hatt i en dråpe. Da får du mer "banansmak" som ikke blir så sur, mer aromatisk. Blir uansett mer frukt enn i kjøpeyoghurten. Jeg synes natreen og tagatesse er gode søtningsmidler til meieriprodukter. Og man skal absolutt bruke faste, kremete yoghurter som anbefales over i tråden, og ikke den tynne suppa til Tine.

Et tips om det blir for syrlig, er å bruke 1 del kesam og 2 deler gresk/tyrkisk yoghurt.

FrkMarge 16-01-12 23:38

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Alynna (Innlegg 1284030)
Jeg hadde brukt litt mindre banan, og kjøpt bananessens på panduro elller liknende sted, og hatt i en dråpe. Da får du mer "banansmak" som ikke blir så sur, mer aromatisk. Blir uansett mer frukt enn i kjøpeyoghurten. Jeg synes natreen og tagatesse er gode søtningsmidler til meieriprodukter. Og man skal absolutt bruke faste, kremete yoghurter som anbefales over i tråden, og ikke den tynne suppa til Tine.

Et tips om det blir for syrlig, er å bruke 1 del kesam og 2 deler gresk/tyrkisk yoghurt.

Går det an å få bananessens???
Ja der ser man hvor lite man vet:rodme:

Da er konklusjonen:
*Mos bananen alene, og kanskje litt mindre banan...
*Bruke tyrkisk youghurt istedenfor Tine's
*Kjøpe bananessens

Skal oppdatere tråden når jeg får prøvd ut dette jeg:p

Alynna 17-01-12 01:26

Og kjøp gjerne Tagatesse! Ganske drøy i bruk er den også :)

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:33.