Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Generell ernæringsdebatt (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=16)
-   -   En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ... (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50424)

Veggpryd 18-01-12 19:48

Sv: En tanke til de som forsvarer gammel norsk husmannskost ...

Hehe, jeg reagerte ikke på fluor i det hele tatt. Fluor + hvitt mel = sant, liksom. :gator: :lol:

krokodillen 18-01-12 21:46

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1285372)
Seriøst - og siden det er "lite" så trenger man ikke å deklarere det heller... Ikke rart man blir bedre når man kutter melet spør du meg.

Urk. Hvitt sukker er bleket med bl.a. svovelsyre.

smgj 18-01-12 22:48

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krokodillen (Innlegg 1285553)
Urk. Hvitt sukker er bleket med bl.a. svovelsyre.

*grøss*

Det er utrolig hva man kan få seg til å tilsette mat. Det har bare gått nedover siden lutefisken. :(

krokodillen 19-01-12 10:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1285585)
Det er utrolig hva man kan få seg til å tilsette mat. Det har bare gått nedover siden lutefisken. :(

Det er jo verst når det gjelder matvarer som mange spiser mye av.

Har du lest innholdslista på de små flaskene med essenser som selges i dagligvare? Hvis jeg husker riktig inneholder romessens også svovelsyre og et par andre "snacks".

Jeg lurer på hvordan en graf som viser andel raffinert / industrielt bearbeidet mat vs livsstilssykdommer ville sett ut. Eller, egentlig lurer jeg jo ikke :mad:.

smgj 19-01-12 10:58

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av krokodillen (Innlegg 1285821)
Det er jo verst når det gjelder matvarer som mange spiser mye av.

Har du lest innholdslista på de små flaskene med essenser som selges i dagligvare? Hvis jeg husker riktig inneholder romessens også svovelsyre og et par andre "snacks".

Jeg lurer på hvordan en graf som viser andel raffinert / industrielt bearbeidet mat vs livsstilssykdommer ville sett ut. Eller, egentlig lurer jeg jo ikke :mad:.

Huff, ja. Men de små essensflaskene bruker jeg så lite av at det ikke plager meg... Derimot tenker jeg VELDIG på om dette også er tilfelle alle de stedene hvor det står "aroma" på forpakningen.

Ingen tvil om at mye av de plagene vi har fått i så stor grad de siste 2-3 generasjonene kommer av et svært forurenset kosthold... :(
Er det ikke sånn at det er aluminium i bakepluver også?

Carisma 19-01-12 11:00

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av smgj (Innlegg 1285852)
Ingen tvil om at mye av de plagene vi har fått i så stor grad de siste 2-3 generasjonene kommer av et svært forurenset kosthold... :(

Og i tillegg til det de faktisk gjør direkte med maten kommer forurensningen fra innpakning, produsksjonsmaskiner osv. :rolleyes:

smgj 19-01-12 11:08

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Carisma (Innlegg 1285855)
Og i tillegg til det de faktisk gjør direkte med maten kommer forurensningen fra innpakning, produsksjonsmaskiner osv. :rolleyes:

Åja... jeg fikk bakoversveis da jeg leste at til og med mat-plast lekker bpa(?) dersom den f.eks brukes i mikroen eller til varm mat... :( Og så har vi rester av sprøytemidler...

TrillTrall 19-01-12 11:09

Sitat:

Er ikke i tvil ett sekund om akkurat det.

Mener jeg leste en gang at en gjennomsnittlig amerikaners kosthold består av mais i en enorm prosentandel, mais i div. bearbeidede former altså, det brukes i omtrent det meste der borte fikk jeg inntrykk av. Og er vi laget for å spise mais!? :nei:

krokodillen 19-01-12 15:55

Sitat:

Huff, ja. Men de små essensflaskene bruker jeg så lite av at det ikke plager meg... Derimot tenker jeg VELDIG på om dette også er tilfelle alle de stedene hvor det står "aroma" på forpakningen.

Er det ikke sånn at det er aluminium i bakepluver også?

Jeg bruker de aldri, men jeg bruker iblant rene eteriske oljer (f.eks. appelsin, sitron). Håper det ikke er noe kluss med dem også.

"Aroma" kan være litt av hvert, jeg husker vi lagde "banansmak" i naturfagtimen på ungdomsskolen. En eller annen ester, husker ikke nøyaktig, men det luktet iallfall kunstig banan langt ut i gangen. Gjenkjennelig fra godtehylla.

Hm... lurer på om informasjon om "skit" i mat er samlet noe sted? Slikt som liksom skal være for lite til at det trengs å stå i innholdsfortegnelsen?

Ferdigskjært brød kan ha litt mineralolje på seg, det has på skjæremaskinen, og siden det er "teknisk hjelpemiddel" og ikke regnes som innhold, er det heller ikke oppført. Men, her inne spiser vi jo ikke slikt brød, så den slipper vi jo.

BenteR 19-01-12 18:28

Mel med fluorsmak:eek: Jammen glad jeg har hoppet vekk fra og bruke mel.

Klara 17-04-12 15:28

Kan anbefale boken "Den hemmelige kokken" til de som er interessert i matsminke og gufne tilsetningsstoffer i mat!

Det er virkelig helt utrolig hva produsentene putter i "maten" og forsvarer det er fordi forbrukerne vil ha det sånn!?

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:14.