Lavkarbo.no :: Karbojunkie

Lavkarbo.no :: Karbojunkie (http://forum.lavkarbo.no/index.php)
-   Spørsmål om matvarer og oppskrifter (http://forum.lavkarbo.no/forumdisplay.php?f=128)
-   -   Brelett (http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=50535)

Marella77 23-01-12 22:00

Sv: Brelett

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1288732)
Da jeg slutta med margarin brukte jeg faktisk olivenolje rett på rundstykkene. Smakte godt med salt på:)

Ja, det er jo også et alternativ, men ikke like godt som Brelett syns jeg... :)

Carisma 23-01-12 22:06

Brelett er plastikk! Og det legger seg som et ekkelt plastikkbelegg oppunder gommen.... Har aldri forstått at noen klarer å tvinge i seg det. :nei:

Men, prøv å bland bittelitt naturellyoughurt i smøret, og litt mer salt, da ligner det mer på margarin.

nellie 23-01-12 22:08

Tvinge det i seg? Visse ikke at man tvang i seg noe man liker.
Folk har vel forskjellig smak da? Merkelige greier.

Yrla 23-01-12 22:18

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1288960)
Ja, det er jo også et alternativ, men ikke like godt som Brelett syns jeg... :)

Enig, eller det er veldig forskjellig. Husker dog at jg ble fysen ved inntak av brelett, enten fordi jeg trengte protein eller foridi jeg ville ha mer fett. At smaken lurte meg men ikke kroppen, eller noe sånt. Tør ikke spise brelett pga det heller,jeg. Olivenolje rett på skiva er til motsetning tilfredstillende. Har du opplevd dette du? Jeg liker smør,jeg så jeg bruker det.

Marella77 28-01-12 20:22

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1288970)
Enig, eller det er veldig forskjellig. Husker dog at jg ble fysen ved inntak av brelett, enten fordi jeg trengte protein eller foridi jeg ville ha mer fett. At smaken lurte meg men ikke kroppen, eller noe sånt. Tør ikke spise brelett pga det heller,jeg. Olivenolje rett på skiva er til motsetning tilfredstillende. Har du opplevd dette du? Jeg liker smør,jeg så jeg bruker det.

Nei, kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i dette nei... Bare at om jeg tidligere spiste osteloff med brelett på, så fikk jeg lyst på mere... hehe... men det var kun fordi det var så godt ;)

Er ikke fan av olivenolje på skiva...

Yrla 28-01-12 20:36

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Marella77 (Innlegg 1291777)
Nei, kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i dette nei... Bare at om jeg tidligere spiste osteloff med brelett på, så fikk jeg lyst på mere... hehe... men det var kun fordi det var så godt ;)

Er ikke fan av olivenolje på skiva...

He he, ok. Jeg får mer lyst på olivenolje enn brelett, skjønner jeg. Bare jeg leser olivenolje tenker jeg at jeg vil kjøpe det. Lenge siden jeg spiste det. Har kjøpt hvetekimolje, linfrøolje og valnøttolje de siiste årene. På tide med forandring:) Nyt din brelett. Nesten alt er greit å innta ved riktig bruk og moderasjon, tenker jeg, med visse unntak selvfølgelig. Og når du ikke får for lyst til å spise masse av det man bør begrense er det jo ikke noe problem. Selv tør jeg hverken spise sukker , fruktose (høy GI) eller brelett i redsel for at de trigger frem en uvanlig og urovekkende høy apetitt. Klem.

Marella77 28-01-12 21:12

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1291785)
He he, ok. Jeg får mer lyst på olivenolje enn brelett, skjønner jeg. Bare jeg leser olivenolje tenker jeg at jeg vil kjøpe det. Lenge siden jeg spiste det. Har kjøpt hvetekimolje, linfrøolje og valnøttolje de siiste årene. På tide med forandring:) Nyt din brelett. Nesten alt er greit å innta ved riktig bruk og moderasjon, tenker jeg, med visse unntak selvfølgelig. Og når du ikke får for lyst til å spise masse av det man bør begrense er det jo ikke noe problem. Selv tør jeg hverken spise sukker , fruktose (høy GI) eller brelett i redsel for at de trigger frem en uvanlig og urovekkende høy apetitt. Klem.

skjønner... man må kjenner sine egne begrensninger... hehe. God helg til deg :)

Photobscura 29-01-12 10:15

Hva med å kjøpe setersmør nå smørkrisa er over? Et par hakk saltere enn meierismør. :)

Og liker du brød med olivenolje, Yrla, så må du jo elske foccacia! Mener Nannah har en god oppskrift på det her inne.

Yrla 29-01-12 11:23

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1291975)
Hva med å kjøpe setersmør nå smørkrisa er over? Et par hakk saltere enn meierismør. :)

Og liker du brød med olivenolje, Yrla, så må du jo elske foccacia! Mener Nannah har en god oppskrift på det her inne.

Takk for tips. Vet ikke hva det er engang:) Skal se om jeg finner det.

Photobscura 29-01-12 11:27

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Yrla (Innlegg 1291995)
Takk for tips. Vet ikke hva det er engang:) Skal se om jeg finner det.

Italiensk langpannebrød med masse urter og olivenolje. :)

Yrla 29-01-12 12:24

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1291997)
Italiensk langpannebrød med masse urter og olivenolje. :)

Jeg gir opp. Har lett og lett. Fant foccaciaoppskrift av andre, da. Kanskje opprinnelig Nannahs?

Photobscura 29-01-12 12:29

Mulig jeg husker litt feil i forhold til at det var Nannahs. Så at Kitt hadde testet å lage foccacia av Nannahs lyse søndagsbrød. Men fant denne som ser ut til å ha vært vellykket! :)
Fikk nesten lyst til å prøve selv.

Yrla 29-01-12 12:47

Sitat:

Opprinnelig lagt inn av Photobscura (Innlegg 1292033)
Mulig jeg husker litt feil i forhold til at det var Nannahs. Så at Kitt hadde testet å lage foccacia av Nannahs lyse søndagsbrød. Men fant denne som ser ut til å ha vært vellykket! :)
Fikk nesten lyst til å prøve selv.

Takk. Inspirerende. Jeg vil lage noe sånt jeg også, med egen vri siden jeg ikke kan male frø. Oliven og tomat er godt. Morsomt å eksperimentere:)

Marella77 29-01-12 19:06

2 Vedlegg
Her er en oppskrift jeg fant før en gang... Husker ikke fra hvem...

FOCCACIA- LAVKARBO CA 12 Kh i hele røra.

Til en røre som er passe stor til en ildfast form:
3 egg
75g kremost
1/2 dl fløte
2 dl sesamfrø
1 ss fiberhusk
1ts bakepulver
litt salt & sukrin
olivenolje
litt havsalt
rosmarin (kan byttes ut med andre krydderurter)
oliven (kan sløyfes)
litt revet parmesan (kan sløyfes eller byttes ut med for eksempel feta)
noen skiver ekte spansk chorizo (kan byttes ut med for eksempel soltørkede tomater)
__________________________________________________ ______

Sett ovnen på 175 grader.

Mal sesamfrøene i blenderen, eller med en stavmikser.

Tilsett egg, ost, fløte, bakepulver, litt salt og sukrin til de malte sesamfrøene og bland godt. Tilsett deretter fiberhusken og bland videre.

Dekk en ildfast form eller en liten langpanne med bakepapir. Hell røren over i formen.

Strø rosmarin, havsalt, parmesan, oliven og chorizobiter (eller det du velger å smaksette brødet med) over brødrøra. Avslutt med å dryppe god olivenolje utover røra.

Sett brødet i ovnen og la det steke i ca. 30 minutter.

La det avkjøles litt før du skjærer det i passe store porsjonsstykker.

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:09.