![]() |
Sv: Muskler vs fett og litt til å lure på ...
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
|
Sitat:
Godt eg ikkje har gjort det enno. Syns egentlig det burde gått tydligare fram av bruksanv sidan dei skriv at eg må vaske det nøye dersom eg bruker det i basseng (men det virker altså ikkje - hallo!!!) Bruker for øvrig dokking-stasjonen og lastar opp, men i perioder det blir for lite tid til trening er ikkje alltid tilbakemelding sååå kjekk (seie nærmast: ta deg sammen :)) |
Jf diskusjonen med Yrla; det er vel mulig å uttrykke seg litt meir "ydmykt"? Me har jo alle ulike forutsetn/motiv for å trene..
Yrla gav meg verdifull støtte (kjekt å høyre at ein er "tøff" :)" det er ikkje kvar dagskost) sjølv om det ikkje kjem frå ein proff, men det er veldig trivelig å få konstruktiv tilbakemelding av ein proff også. Begge deler er kjærkomment (for meg i alle fall) Ikkje alle ønsker å trene seg "forderva" eller for å bli i racerform, men kanskje for å kome eit lite steg videre (for nokon er det å gå ein liten tur kvar kveld og for andre er det maraton, me er fryktelig forskjellige..) Kan nok delvis forstå Yrlas reaksjon på nokon av utsagna. Kom litt bakpå sjølv og fekk behov for å "forsvare" meg litt i starten, men no er eg både glad og fornøyd med heile diskusjonen :) (og håper fremdeles på positivt svar fra Polar.. Den klokka har begynt å bli dyr for meg jf kjøp av dokking, klokke --- ikkje økonomi til ei til, men har fryktelig lyst å svømme med den :)), men forstår at eg kanskje må ha ny klokke for p... Ja-ja treningseffekten blir jo den samme, men ein blir litt hekta på å logge alt mulig) Skriftlig nettkommunikasjon kan fort bli krassare en om me såg fjeset ditt medan du snakka (kanskje med boble-blid-stemme for det me veit :)) |
Sitat:
|
uuuff og eg som sa du ikkje var proff.. det viser kor fort dette kan rulle avgårde i feil retning...
|
Trur eg konsentrerer meg om den evinnelige klokka og fettet :D
og rausare i kommunikasjon.. |
Sitat:
|
Sitat:
Jeg trente en del med stedatter i fjor sommer, skremmende dårlig kondis i starten, men jaggu fikk vi til noe som kan bygges videre på! Vi trente ute, og løp fra lyktestolpe til lyktestolpe i noen minutter. Bygget på og hadde lenger og lenger løpepass, men samtidig forutsigbart. Tilslutt løp hun 2 km uten å stoppe (hun er jente, hun fikk et par sko som belønning siden dette var et mål vi satt etter første turen og hun ikke klarte å gjennomføre, men det er totalt irrelevant egentlig). Jeg ville begynt å bygge opp formen på gåturene, legg inn noen få løpeøkter på slettene, fortsett å gå når du ikke orker å løpe, og se om du klarer bittelitt lenger neste gang. Ellers er det jo en del programmer som er satt opp, du kan jo kikke på dem? LØPEPROGRAM Husk å smile! :D |
Sitat:
Jeg derimot klarer hverken snakke eller noe slikt når jeg svømmer fordi da drukner jeg fordi jeg er så dårlig til å svømme. :) Grunnen til at jeg nevnte det med å klattmale på et rustent gjerde, så var det med henvisning til et bærende treningsprinsipp uansett ambisjonsnivå, gå før man kryper. Du skrev du trente intervall 2-3 ganger pr uke og tung styrke med frivekter, ikke lange turer. Intervall 2-3 ganger pr uke og i tillegg økter med tung styrke er gjerne noe som man gjør etter at den grunnleggende styrken/utholdenheten er på plass (core) og intervall brukes gjerne for å bedre motoren etter/samtidig med at sener, muskler skjelett har nødvendig styrke til å tåle den belastningen intervall er. Ikke dermed sagt at du ikke vet dette, men under opptrening så er det en fordel å fokusere på mengde og ressurs for deretter å styrke motoren (intervall) etterhvert. På den måten så tåler også kroppen bedre hard intervall og du klarer også presse deg mer under de harde øktene. Jeg snakker ut fra egen erfaring hvor jeg på mange måter har trent feil i alle år. Var ikke før jeg fikk noen ganske direkte råd fra eksperter at jeg innså dette selv. De sa ganske tydelig at jeg kommer aldri til å bli noe bedre om jeg fortsetter kjøre meg selv så hardt uten å ta hensyn til periodisering. Det vil enten ende med stagnasjon, skade eller at man slutter trene. Men målet mitt er selvsagt å bli bedre, ikke kun vedlikeholde. :) Synes du gjør en innsats og du vil uansett merke stor fremgang svingstangdeluxe. Det viktigste er å trene, trene og trene. :D |
Sitat:
|
Sitat:
Når kusina mi er kome i tilstrekkelig dårlig form (ho er heimeverande med ein valp) så blir eg kanskje-kanskje-kanskje med henne... Hypah; lær meg gjerne noko om periodisering. Er det det eg gjer når eg i perioder blir litt "lei" av styrketreninga og berre trener ein gong i veka t.eks? Og når eg må reise på jobben og berre får trent ein intervall og gått ein rask tur etter forelsesn på hotellet? |
Sitat:
Jeg var ikke-jogger til langt uti 20-årene og siden har jeg vært periodejogger. Dette med jogging har for meg mye med vekt og beinstyrke å gjøre... Jeg jogger mer når jeg er lettere. Det er rett og slett mer gøy når det ikke er blodslit, men bare "slit"... Men man MÅ jo ikke jogge - jeg bare tolker det (mulig det er feil) litt dit hen at det er noe du kunne tenke deg? Selv om tidligere erfaring tilsier at du ikke liker det? |
Sitat:
|
Sitat:
En del trening utløser diverse stresshormoner som igjen hindrer vektnedgang, etter hva jeg har skjønt...?? Muskler er ikke noe man bygger "kilovis" av i løpet av noen uker på ketogen kost, selv om det nesten kan høres slik ut i enkeltes svar her inne (ikke denne tråden). Uansett er det flott at man trener og alle bør finne en eller flere treningsformer som passer til en selv og som man liker å holde på med. Da unngår man i alle fall å bli støttemedlemmer ;) |
Ja, må presse fram et smil når det blir vår.. (prøver å forbli i sjølvbedraget mitt her..)
Er ellers svæært glad i å gå tur (også i fjellet og er eg ekstra heldig blir det rom for tung sekk (m mat, telt men det er sjelden og ikkje trening). Har berre ikkje tenkt på det som trening (eller "skikkelig" trening). Turer i skog og mark er det aller, aller beste syns eg (også mentalt etter ein stressande dag) Og etterkvart skal eg bort frå ketogen kost og over på litt meir karbo... Det er berre 4 kg til trivselsvekt og 6-7 til ønskevekt. (men dette er ein anna diskusjon) |
Skogsturer i kuppert terreng er definitivt trening. Kanskje ikke så mye for pust og puls om du er i god form, men det er SUPERT for stabillisering og styrke i sener og ledd. (Jeg er mest sti-menneske, men kjenner i anklene - og mine kilehæl-vintersko - at jeg har forsømt utenfor-sti-turene litt for lenge nå... )
Helt enig i at natur er bra for både kropp og sjel... |
Ikke undervurder tiden i skogen. Som smgj sier er turer i kupert terreng helt supert! Beveg deg gjerne (!!!) utenfor stier, klatre litt, bøy deg for kvister og øk tempoet til litt mer enn daffe og jeg lover deg en knallfin treningsøkt som teller.
|
Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:13. |